Haspelrulle till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till laxfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av apersson69
    Den har fortfarande samma nackdelar som alla andra haspelrullar. Att jämföra landfisket i vättern med älvfisket i norrland är bara det en anledning att sluta ge folk råd om laxfiske Det är inte fisken som är dimensionerande för älvfisket utan sänkesvikter, bottennapp, slitage mm. En multirulle avlastar du mekaniskt genom att lägga tummen på när man tar i vid bottennapp osv. Tror en haspel packar på en vecka oavsett kvalite pga. de tuffa påfrestningarna oavsett fiskelycka. Tarpon klarar du med många rullar, bara dom har ok broms. Där handlar det mer om att linan skall räcka, man bromsar inte fisken egentligen utan man motionerar den med lagom irriterande broms tills den är trött.
    Tänkte bara att den klarade långa laxrusningar av 12+;are Så att bromsen verkligen höll, inte mera.
    sigpic

Kommentera

Visst finns det hasplar som pallar, t.ex Van Staal, kolla på www.vanstaal.com
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Haspelrulle till laxfiske

Den där rullen kan vara något, jag har användt (lånat)den i Mexico några gånger tror jag, såg ut så där. Drog 20+ fiskar då, verkade ok.
        Klarar antagligen inte nollgradigt till minus?

Kommentera

Nu har jag visserligen inte fiskat spinnfluga efter lax på 5-6 år..Tycker helt enkelt att det är tråkigt. Föredrar fiske med spinnbete även vid älvfisket..
          Men de stora nackdelarna med haspel är dels att när man behöver så pass tjock lina som 0,50 eller 0,60, blir linan ju så stel och dessutom tvinnad av haspelrullens naturliga tvinning vid invevningen, och man förlorar på tok för mycket kontakt med sänke och bete alldeles efter efter nedslaget i vattnet till man hunnit spänna upp ordentligt. Det kan faktiskt medföra missade hugg.
          Med multirulle, däremot, har man kontakt med grejjorna från början till slut.
          Dessutom gör det ont i pekfingret när man kastar tunga sänken om man inte kör med någon form av skydd på fingret..
          Så för mig var det alltid (och blir igen om jag får för mig att köra spinnfluga igen någon gång) multirulle helt enkelt för att det är överlägset haspel vid spinnflugefiske på alla plan..(Föresten anser jag multirulle överlägset vid allt fiske utom mete eller spinnfiske med beten under 5 gram)

Men var och en är salig på sin tro och ingen ska döma någon annan för deras tycke och smak..

Kommentera

PA fördelen med haspel är väl att man kan ta in betet fortare, t.ex om laxen rusar emot dig?
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
              PA fördelen med haspel är väl att man kan ta in betet fortare, t.ex om laxen rusar emot dig?
              Laxen, som är den mest korkade fisken i svenska faunan..(Påstås av vissa forskare stå lägre än grodan på intelligensskalan) brukar oftast dra emot pressen från linan, så där finns ingen fördel..

Kommentera

Ursprungligen postat av Win
                Den där rullen kan vara något, jag har användt (lånat)den i Mexico några gånger tror jag, såg ut så där. Drog 20+ fiskar då, verkade ok.
                Klarar antagligen inte nollgradigt till minus?
                Köp en sån då, men det blir ju dubbelt så dyrt när du inser att du måste köpa en multi sen... Som sagt, det är INTE fisken och dess rusningar som är dimensionerande vid spinnflugefiske.

Ursprungligen postat av P A
                Laxen, som är den mest korkade fisken i svenska faunan..(Påstås av vissa forskare stå lägre än grodan på intelligensskalan) brukar oftast dra emot pressen från linan, så där finns ingen fördel..
                Här har vi fördelen med 0.60, man kan styra laxen som med ett flugspö genom att variera vinkel och press.

Nu är väl det mesta sagt och tycker man fortfarande att det verkar OK med en haspel så har man garanterat aldrig testat... Det är ju största nöjet man har när det kommer nån med ett 10 fot haspel i klass 30-60 g och 0.30... Drar dom på en så blir det cirkus i 3 minuter max sen brukar dom plocka ihop och åka hem lite blek om nosen.

Kommentera

köp en vettig spinn rulle eller börja flugfiska
                  Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

vad blir det för skillnad på om man kör multirulle eller haspel? om man kör samma lina? spöt som tröttar ut fisken, inte rullen?
                    sen tror jag de bättre haspelrullarna klarar att dra loss stenarna. man kan alltid annars hålla i linan så rullen slipper jobba?

(har inte fiskat lax med haspelspö )

Ursprungligen postat av apersson69
                    Köp en sån då, men det blir ju dubbelt så dyrt när du inser att du måste köpa en multi sen... Som sagt, det är INTE fisken och dess rusningar som är dimensionerande vid spinnflugefiske.

Här har vi fördelen med 0.60, man kan styra laxen som med ett flugspö genom att variera vinkel och press.

Nu är väl det mesta sagt och tycker man fortfarande att det verkar OK med en haspel så har man garanterat aldrig testat... Det är ju största nöjet man har när det kommer nån med ett 10 fot haspel i klass 30-60 g och 0.30... Drar dom på en så blir det cirkus i 3 minuter max sen brukar dom plocka ihop och åka hem lite blek om nosen.
                    /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Ixu
                      Såg nyss på dicovery. Där hoppades dom på spindelväv som fiskelina och som man kunde göra skottsäkra västar av. Fiskelinan skulle kunna brytas ned på ett biologiskt sätt. Dom håller på att forska inom det. Spindelväv var starkade än kevlar mm.
                      Såg också det, problemet var bara att den töjde sig med 30%
                      "There's always a bigger fish"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 311 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson