Rengöring av ärgade spöringar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av ärgade spöringar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengöring av ärgade spöringar?

Hej som rubriken säger som undrar jag hur man effektivast rengör ärgade spöringar efter att man inte fått dem 100% rena efter havsöringsfisket?

Det är metallringar med keramik.

Vet ej om det finns något skötsel forum på sidan men kunde varit något att skaffa kanske?
    Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kanske testa nån mild syra,typ citronsyra. Saltsyra använder jag för att putsa rost från skruvar,muttrar och brickor när man meckar gamla bilar,men kan vara lite häftigt att använda till spöringarna.

Vet att folk använder citronsyra för att uppnå samma resultat men det tar längre tid bara,kanske är bra att ha det på nån trasa och gnugga.

Detta är bara mina teorier, vet inte om detta skadar spöt, någon som vill testa ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Autosol. Se i fortsättningen till att när du kommer hem från fisketuren låta spöna torka innan du lägger dem i fordralen/spöpåsarna. Fukt i spöpåsar är vad som oftast orsakar rost/ärg på spöringar.

Kommentera

mitt spö är aldrig i spöpåse samt att jag sköljer av mitt spö i duschen direkt när jag kommer hem så vet inte hur jag har lyckats XD

men ska testa autosol känner att det är nog det som är skonsammast mot keramiken i ringarna
        Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kommentera

Ingen autosol i ringarna!
          I autosol finns slipmedel vilket kommer matta ner ringarna.
          Om du ändå ska använda autosol (vilket KAN funka) så se till att inte få autosol på ringarna.

Använd medel för att ta bort fett/rost på rostfria material. alt den här:

Det löser rosten om det bara är rost som "fastnat" där ifrån t.ex. vatten med hög järnhalt eller om en rostfläck färgar av sig. Den är dessutom grym i toaletten om man får sånna där bruna järnavlagringar.

Är det däremot spöringarna som rostat, får du inte bort det på annat sätt än mekanisk väg.

Måla över med hammarlack eller byt ringarna om det är ett väldigt dyrt spö.
          Senast ändrad av Totte; 2014-01-29, 09:46.

Kommentera

i och för sig så tror jag inte att slipmedlet i Autosol gör någon skada på keramikinläggen men det är väl knappast dessa som ärgat? Jag utgick från att det var ringarnas metallstativ som ärgat och rekommenderade Autosol för att bli av med detta. Efter behandling med Autosol bör man vaxa.

Kommentera

Nu faller poletten ner =)
              Är det kromade ringar? Då håller jag med om autosol.
              Läste lite dåligt. Trodde de var av metall men lackade...

Kommentera

Men om spöringarna blir ärgade är de väl inte gjorda av rostfritt? Det måste vara mässing under.

Jag hade valt att absolut inte polera med någon form av slipmedel för då försvinner det skyddande kromade (alternativt målade/lackade lagret). Det blir ännu mer problem med ärg framöver om skyddet försvinner.

Jag hade valt en mild rengöring - ketchup (smeta in och låt vara på över natten). Sedan avtorkning med fuktig bomullstrasa och sen en torr. Borde göra susen!

Edit: Använd inte citronsyra!

Denna metod är välbeprövad av numismatiker. Ni gissade rätt, jag har alltid varit lite nördig...
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-29, 13:38.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Men om spöringarna blir ärgade är de väl inte gjorda av rostfritt? Det måste vara mässing under.

Jag hade valt att absolut inte polera med någon form av slipmedel för då försvinner det skyddande kromade (alternativt målade/lackade lagret). Det blir ännu mer problem med ärg framöver om skyddet försvinner.

Jag hade valt en mild rengöring - citronsyra (upplöst i vatten) eller ketchup (smeta in och låt vara på över natten). Sedan avtorkning med fuktig bomullstrasa och sen en torr. Borde göra susen!

Denna metod är välbeprövad av numismatiker. Ni gissade rätt, jag har alltid varit lite nördig...
                  Om det är äkta krom så går det bra att använda Autosol, det är ju ett krompolermedel. Men om det handlar om eloxerad aluminium så ska man undvika slipande medel som skadar eloxeringen. Och om eloxeringen skulle ha ärgat så är enda hjälpen att eloxera på nytt, eller polera om när det har ärgat igen .

Kommentera

Men om ärg bildas på en kromad yta betyder det väl att kromlagret har blivit "brutet"? Då hade jag i alla fall varit försiktig med polermedel.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40