Multirulle spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Multirulle spinnfiske

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
    Skräll skulle jag nog inte säga. Det är en bra rulle, dessutom till ett bra pris.
    Dubbelpost
    Senast ändrad av HenkeW; 2014-01-28, 13:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      Skräll skulle jag nog inte säga. Det är en bra rulle, dessutom till ett bra pris.
      Kanske uttryckte mig fel
      Jag skulle ha skrivit "ingen skräll".
      Blev ett omvänt budskap vilket jag ber om ursäkt för !

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Eller så kör folk med rättdimensionerade rullar nu för tiden jämfört med förr - beroende på hur man ser det.

För mig handlar det mycket om vikt och ergonomi, en mindre rulle är helt enkelt skönare att fiska med under långa pass (men sedan måste den såklart ändå vara tillräckligt kraftig för sin uppgift och ta tillräckligt med (flät)lina för det fiske man bedriver).

Rullar som Shimano Tranx eller Ambassadeur 7000 väger någonstans uppåt 600 gram, och blir helt enkelt rejält mycket jobbigare att stå och kasta med i längden. Och till gäddfiske med flätlina är deras linkapacitet helt överflödig.

Hej Erik Ljung;

Tycker du att en ABU Ambassadeur Pro Rocket 7000CS är tung att kasta med då föreslår jag dig att du redan i morgon börjar träna på ett gym eller hemma för att förbättra din styrka och kondition...

Själv börjar jag varje dag med 2 x 120 situps och 3x50 armhävningar, men jag tränade både i barr, räcke, romerska ringar och lätt tyngdlyftning när jag var ung på 1950-talet....

Skulle jag inte träna varje dag då orkar jag inte kasta efter Lax och Öring med fluga i de norska älvarna längre eller spinnfiska efter Gädda i Mälaren och Östersjön tio timmar/dag ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av old firehand Visa inlägg

hej erik ljung;

tycker du att en abu ambassadeur pro rocket 7000cs är tung att kasta med då föreslår jag dig att du redan i morgon börjar träna på ett gym eller hemma för att förbättra din styrka och kondition...

Själv börjar jag varje dag med 2 x 120 situps och 3x50 armhävningar, men jag tränade både i barr, räcke, romerska ringar och lätt tyngdlyftning när jag var ung på 1950-talet....

Skulle jag inte träna varje dag då orkar jag inte kasta efter lax och öring med fluga i de norska älvarna längre eller spinnfiska efter gädda i mälaren och östersjön tio timmar/dag ...

go for the big ones!

old firehand

www.trumman.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Eller så kör folk med rättdimensionerade rullar nu för tiden jämfört med förr - beroende på hur man ser det.

För mig handlar det mycket om vikt och ergonomi, en mindre rulle är helt enkelt skönare att fiska med under långa pass (men sedan måste den såklart ändå vara tillräckligt kraftig för sin uppgift och ta tillräckligt med (flät)lina för det fiske man bedriver).

Rullar som Shimano Tranx eller Ambassadeur 7000 väger någonstans uppåt 600 gram, och blir helt enkelt rejält mycket jobbigare att stå och kasta med i längden. Och till gäddfiske med flätlina är deras linkapacitet helt överflödig.
            Hej Erik Ljung;

Eftersom jag missade min kompis Kjell Lagergrens 70-årsdag gav jag i höstas bort min tvåväxlande ABU Ambassadeur 10000CL till honom. Kjell ser du på bilden här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm ...

Strax före jul ringde Kjell och berättade att han kastade längre med sin gamla, röda 7000-rulle än med sin nya Ambassadeur 10000CL . Jag svarade då Kjell att han kunde använda sin 10000-rulle i sommar att fiska stor havsfisk som Hälleflundra, Sej och Torsk med när vi ska åka upp till Saltstraumen igen i sommar...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Vintern 1972-73 var jag nere i Öresund utanför dig och fiskade Torsk tillsammans med Egon Andersson och Sven Ström på tidningen Expressen. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2014-01-28, 17:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 602 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40