Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle spinnfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inläggSkräll skulle jag nog inte säga. Det är en bra rulle, dessutom till ett bra pris.
Jag skulle ha skrivit "ingen skräll".
Blev ett omvänt budskap vilket jag ber om ursäkt för !
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggEller så kör folk med rättdimensionerade rullar nu för tiden jämfört med förr - beroende på hur man ser det.
För mig handlar det mycket om vikt och ergonomi, en mindre rulle är helt enkelt skönare att fiska med under långa pass (men sedan måste den såklart ändå vara tillräckligt kraftig för sin uppgift och ta tillräckligt med (flät)lina för det fiske man bedriver).
Rullar som Shimano Tranx eller Ambassadeur 7000 väger någonstans uppåt 600 gram, och blir helt enkelt rejält mycket jobbigare att stå och kasta med i längden. Och till gäddfiske med flätlina är deras linkapacitet helt överflödig.
Hej Erik Ljung;
Tycker du att en ABU Ambassadeur Pro Rocket 7000CS är tung att kasta med då föreslår jag dig att du redan i morgon börjar träna på ett gym eller hemma för att förbättra din styrka och kondition...
Själv börjar jag varje dag med 2 x 120 situps och 3x50 armhävningar, men jag tränade både i barr, räcke, romerska ringar och lätt tyngdlyftning när jag var ung på 1950-talet....
Skulle jag inte träna varje dag då orkar jag inte kasta efter Lax och Öring med fluga i de norska älvarna längre eller spinnfiska efter Gädda i Mälaren och Östersjön tio timmar/dag ...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av old firehand Visa inlägg
hej erik ljung;
tycker du att en abu ambassadeur pro rocket 7000cs är tung att kasta med då föreslår jag dig att du redan i morgon börjar träna på ett gym eller hemma för att förbättra din styrka och kondition...
Själv börjar jag varje dag med 2 x 120 situps och 3x50 armhävningar, men jag tränade både i barr, räcke, romerska ringar och lätt tyngdlyftning när jag var ung på 1950-talet....
Skulle jag inte träna varje dag då orkar jag inte kasta efter lax och öring med fluga i de norska älvarna längre eller spinnfiska efter gädda i mälaren och östersjön tio timmar/dag ...
go for the big ones!
old firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggEller så kör folk med rättdimensionerade rullar nu för tiden jämfört med förr - beroende på hur man ser det.
För mig handlar det mycket om vikt och ergonomi, en mindre rulle är helt enkelt skönare att fiska med under långa pass (men sedan måste den såklart ändå vara tillräckligt kraftig för sin uppgift och ta tillräckligt med (flät)lina för det fiske man bedriver).
Rullar som Shimano Tranx eller Ambassadeur 7000 väger någonstans uppåt 600 gram, och blir helt enkelt rejält mycket jobbigare att stå och kasta med i längden. Och till gäddfiske med flätlina är deras linkapacitet helt överflödig.
Eftersom jag missade min kompis Kjell Lagergrens 70-årsdag gav jag i höstas bort min tvåväxlande ABU Ambassadeur 10000CL till honom. Kjell ser du på bilden här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm ...
Strax före jul ringde Kjell och berättade att han kastade längre med sin gamla, röda 7000-rulle än med sin nya Ambassadeur 10000CL . Jag svarade då Kjell att han kunde använda sin 10000-rulle i sommar att fiska stor havsfisk som Hälleflundra, Sej och Torsk med när vi ska åka upp till Saltstraumen igen i sommar...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Vintern 1972-73 var jag nere i Öresund utanför dig och fiskade Torsk tillsammans med Egon Andersson och Sven Ström på tidningen Expressen. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2014-01-28, 17:24.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar