Spöbeteckningar och dess egenskaper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbeteckningar och dess egenskaper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöbeteckningar och dess egenskaper

Hej!

Tänkte det vore kul att reda ut alla de olika spö beteckningar som finns.
    M, ML, L ja ni fattar...

I min värld heter det helaktion, halvaktion och toppaktion och jag blir inte riktigt klok på de olika beteckningarna.
    Hur pusslar vi ihop detta? vad betyder det? i vilka sammanhang anser DU att de olika beteckningarna kommer till sin rätt? tex toppaktion för jigg å haspel fiske, helaktion för multirulle eller funkar det lika bra med en pinne?

Har även hört uttrycket djupaktion, undrar vad nu det kan vara.. Har du hört märkliga beteckningar och kliar dig i huvudet du med?

Hjälp till att skapa en handbok, för beteckningarna samman för oss som vill veta vad som menas med detta.

Jag som många andra köper spön för det fiske man ska bedriva, låt mig förklara ..
    Jag har ett gäddspö, ett jigg spö, ett eller två UL (olika längd) ett för trollingen, ett för öringen, ja listan kan göras lång. Men alla spön är nogrant utvalda av mig själv i en butik där man står och fäktas en eftermiddag och man känner vad som är rätt.

Har någorlunda koll på vad som passar mig och vet vilka märken jag föredrar, men med vetskapen om de olika beteckningarna så skulle det vara sjukt enkelt att impulshandla ett spö på nätet och även prova andra spön man aldrig ens skulle ha tittat på..

Kom igen nu, behöver din hjälp!

Tack på förhand
    //Robin

XXH, XH, H, MH, M, ML, L-beteckningarna står enligt min uppfattning för vilka betesvikter spöna lämpar sig för

Spönas aktion, dvs hur/var klingan böjer sig brukar beskrivs i termer av X-fast, fast, medium/fast, medium och har i detta fall inget med betesvikterna att göra

Ibland beskrivs även karaktären på spöt i termer av om det är toppigt eller ej....det tolkar jag...rätt eller fel som om det har en lite mjukare topp eller ej

Sen blir det ju lite krångligt i och med att olika tillverkare väljer lite olika sätt att klassificera och beskriva sina klassificeringar....det gör att det inte finns några absoluta sanningar eller regler...så i slutändan blir det till att klämma och känna...testa o pröva....även om att läsa o lyssna kan ge lite vägledning till att börja med

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Finns minst "en" gammal fin tråd som kan vara värd att besöka

Med denna bra förklaring som höjdpunkt

Men lite enkelt så skiljer man på lämplig kastvikt, det vill säga M, ML M MH ... och aktion det vill säga hur spöt böjer sig, oftast som fast, moderate slow (eller på svenska topp, medium eller parabolisk)

Kommentera

XXH, XH, H, MH, M, ML, L-beteckningarna står enligt min uppfattning för vilka betesvikter spöna lämpar sig för
        Håller med dig, finns tillverkare som använder den typen av beteckning sen finns det dom som skriver ut gram istället.

Sen havsfiske och trolling spö kan jag inte 100 % dom brukar skrivas i Lb efter hur dom klarar innan dom böjs så dom står rakt ut detta har inte med kastvikt att göra utan styrka.

Finns även tillverkare som skriver ut lämplig kastvikt samt hur mycket spöet klarar lyfta men det är ovanligt i Sverige.

Kommentera

Sen finns det dom som skriver M 15-55g, så det är altså samma information två gånger då?

Kommentera

två gånger då?
            Ja det måste det va !

Kommentera

Jag har heller adlrig blvivt riktigt klok på de där klassificeringarna med M, ML, L, osv. Det är ju knappast så att tex ML betyder en viss kastvikt, inte ens samma hos en tillverkare, eller ens samma inom en och samma spöserie.

Kolla på denna bild tex
              Click image for larger version

Name:	14634523-origpic-cde126.jpg
Views:	1
Size:	251,9 KB
ID:	1771602

Som synes kan Medium Light (ML) betyda allt från 3-18 gram upp till 10-30 gram. Och i min värld är det ganska stor skillnad. Och detta exempel är inom samma spöserie, från samma tillverkare. Börjar man jämföra mellan olika spöserier och olika spötillverkare så säger dessa bokstäver mig snart ingenting alls.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                Jag har heller adlrig blvivt riktigt klok på de där klassificeringarna med M, ML, L, osv. Det är ju knappast så att tex ML betyder en viss kastvikt, inte ens samma hos en tillverkare, eller ens samma inom en och samma spöserie.

Kolla på denna bild tex
                [ATTACH=CONFIG]63536[/ATTACH]

Som synes kan Medium Light (ML) betyda allt från 3-18 gram upp till 10-30 gram. Och i min värld är det ganska stor skillnad. Och detta exempel är inom samma spöserie, från samma tillverkare. Börjar man jämföra mellan olika spöserier och olika spötillverkare så säger dessa bokstäver mig snart ingenting alls.

Det är exakt det här jag menar, tack för ditt exempel, här ser man ju klart och tydligt att M,L och ML står under aktion. Frågan är ju vad dom menar med dom, är M halvaktion?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Håller med dig, finns tillverkare som använder den typen av beteckning sen finns det dom som skriver ut gram istället.

Sen havsfiske och trolling spö kan jag inte 100 % dom brukar skrivas i Lb efter hur dom klarar innan dom böjs så dom står rakt ut detta har inte med kastvikt att göra utan styrka.

Finns även tillverkare som skriver ut lämplig kastvikt samt hur mycket spöet klarar lyfta men det är ovanligt i Sverige.
                  Nja, traditionellt är det ju så att spöspecifikationer i lbs syftar på brottstyrkan på den nylonlina som spöet är tänkt att användas ihop med... Det är ett ganska föråldrat system i mitt tycke, eftersom det t.ex. inte stämmer om man istället använder sig av flätlina, men så är det.

Min känsla kring spöspecifikationer i allmänhet är för övrigt att de är ganska otillförlitliga. "Kastvikt 10-30 gram" t.ex, kan betyda en sak från en spötillverkare men något helt annat från en annan... Likaså kan t.ex. "toppaktion" visa sig innebära helt olika saker när provar hur spöna är i praktiken. Så tyvärr, tabeller är verkligen inget att gå efter i mitt tycke, man måste själv känna på spön för att få en korrekt uppfattning, alternativt läsa på ordentligt bland omdömen från andra folk som testat...

Kommentera

XXH, XH, H, MH, M, ML, L år det vi kallar för ryggrad.
                    Spöt kan ha olika ryggrad eller kraft eller power beroende på vilka fiskemetoder/tekniker är spöt designat till.

Name:	fishing-rod-power.jpg
Views:	3
Size:	11,1 KB
ID:	1771603

Nästa parameter är snabbhet (aktion) och detta avgörs på hur snabbt klingan kommer tillbaks till sin ursprungliga position.

Name:	fishing-rod-action.gif
Views:	3
Size:	10,6 KB
ID:	1771604

Nästa parameter är viktklassning och det är självförklarande.

"So far so good" eller hur?

Snurrigt blir det när spotillverkare kan göra specifika spö för specifika fisketekniker med samma kraft, lite annat aktion och samma kastviker.
                    En till faktor som gör spöurvalet svårare för oss konsumenter är att spötillverkarna har sina egna uppfattningar om ryggrad och aktion, vilket i praktiken innebär att spön från olika tillverkare med exakt samma klassning kan kännas helt olika.

Så det återstår att klämma och känna på spön tills man hittar ett som passar dina egna behov, precis som andra har skrivit, alternativen är att du chansar lite och köper ett (eller flera) via nätet tills du hittar rätt.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2014-01-24, 11:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57