Köpråd för helt nytt set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd för helt nytt set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd för helt nytt set

Hej!

Nybörjare här på forumet och totalt nybörjare på fiske.
    Jag ska köpa mitt första set och alla tips uppskattas.

Bor i Årsta, Stockholm, och har ingen båt utan jag kommer fiska från land runt uppe i Norrtälje. Har fått många tips (från farsan) om Singö. Så jag tror det blir premiär där.

Har bestämt mig för det här spöet som har fått fina betyg, har ett häftigt namn och ett rimligt pris:

Vilken lina rekommenderas?
    0.25, 0,30?

Beten?
    Till en kille som har 0 beten i sin fiskelåda och som ska fiska från land på Singö (Jag vet inte ens vad jag kan tänkas fånga där). Vad skulle du rekommendera honom att köpa?

Är väldigt tacksam om det är någon som har tid att ge lite tips!
    Senast ändrad av Maks; 2014-01-06, 08:54.

Hur stor rulle tänker du köra med ?

Angående spöet så tror jag inte många har en aning om vad det är så mitt råd blir att du köper något från en känd tillverkare i stället.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-01-06, 09:31.

Kommentera

Enligt länken är det en 2000 rulle. Jag har ärligt talat ingen jätte bra känsla för det där settet i länken. Men jag vet egentligen inte. funkar säkert som första set om man inte testat fiske innan. Men jag skulle tipsa dig om att kolla genom köp o sälj här då du säkert kan hitta något vettigt för 3-400:- eller om du kan lägga en hundring till.
      Men linan räcker det med 0.20 lätt.
      Beten Beror så klart på vad du ska fiska efter. Men köp några Abu reflex spinnare, vibrax 7-10g, skeddrag atom o utö, någon Toby koppar silver, någon wobbler typ bomber 16

Kommentera

Om jag skulle fiska från land vid Singö eller Signösundet skulle jag nog försöka få tag på ett längre spö. Minst 240cm med kastvikt ca 10-40g. Du kan behöva nå ut en bit från land och ett längre spö brukar innebära längre kast ifall spöet är rätt konstruerat.

En flätlina med dragstyrka på ca 17-20kg bör räcka gott för de abborrar, gäddor, havsöringar, sikar och strömmingar som kan bli aktuella vid olika tider på året.

Beten som kan vara intressanta att börja med är de gamla välkända klassikerna Rapala, Bomber, Hilo, Atom, Toby, Reflexspinnare. De bör du kunna få abborre och gädda samt havsöring på. Det finns naturligtvis en hel djungel av betestyper och färgvarianter samt kopior också. Ett bete som ofta kopieras är antagligen bra i original! Vissa beten har närmast helgonstatus hos någon fiskare men föraktas av någon annan.
        Till gädda väljer jag beten med en vikt som ligger nära spöets max och till abborre lättare beten. Till abborre föredrar jag spinnare men många tycker jiggar och små wobbler är bättre och det finns säkert en anledning till det även om just jag inte hittat den än.
        Havsöringen går nära land när vattnet är riktigt kallt på höst, vinter och vår. Långsmala beten brukar då vara bra. När strömmingen går ut igen på våren brukar havsöringen följa efter.

Jag har inte fiskat på Singö men väl vid Singösundet. Det kan vara värt att pröva där när det är strömt i sundet.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Enligt länken är det en 2000 rulle.
          Ursäkta mig, när jag kollade prislappen trodde jag det enbart var spö, till det priset om både spö och rulle kan det inte va mycket till prylar...

Jag frågade om rullen med tanke på linan, Spiderwire är ungefär dubbelt så tjock som angivet vilket då även borde gälla linan TS länkar till,

Jag gjorde en snabbkoll, en lina på 8-9 kg blir lagom (0:25 i verkliga mått)

Sen måste det till några meter nylon som backing också, ev, att man tejpar fast linan i botten men det är inget jag personligen tycker om.

Om man fiskar Hö är nylonlinor att föredra så varför inte nylon istället för flätlina.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-01-06, 13:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Maks Visa inlägg
            Hej!

Jag ska köpa mitt första set och alla tips uppskattas.

Bor i Årsta, Stockholm, och har ingen båt utan jag kommer fiska från land runt uppe i Norrtälje. Har fått många tips (från farsan) om Singö. Så jag tror det blir premiär där.

Har bestämt mig för det här spöet som har fått fina betyg, har ett häftigt namn och ett rimligt pris:

Vilken lina rekommenderas?
            0.25, 0,30?

Beten?
            Till en kille som har 0 beten i sin fiskelåda och som ska fiska från land på Singö (Jag vet inte ens vad jag kan tänkas fånga där). Vad skulle du rekommendera honom att köpa?

Är väldigt tacksam om det är någon som har tid att ge lite tips!
            Hej Mats Lans;

På den tiden min far levde och hade fritidshus nära Singö brukade vi fiska mycket Havsöring i sunden och även Gädda ibland lite längre in i vikarna...

Det finns otroligt mycket huggvillig Havsöring och Gädda i de trakterna...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

mörtblänk för tusan!! alla måste ha ett mörtblänk....men som allt annat bra görs de väl inte längre förstås....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Hur stor rulle tänker du köra med ?

Angående spöet så tror jag inte många har en aning om vad det är så mitt råd blir att du köper något från en känd tillverkare i stället.
                Patriot är Finska OPM:s egna märke, och grejerna liknar ofta de som tillverkas av Shakespare(antar att det är samma Kinesiska fabrik som ligger bakom). De säljs nästan överallt på div varuhus och fiskeaffärer här i Finland. Har inte fiskat med märkets prylar själv, men av utseende och känsla i butiken att döma så funkar de säkert till fiske. Men man ska komma ihåg att det handlar om lågprisutrustning och inte förvänta sig sk toppkvalitet.

Kommentera

Patriot är Finska OPM:s egna märke
                  Tack ! Då har jag lärt mig något nytt

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Tack ! Då har jag lärt mig något nytt
                    Här hittar du mer om dem i deras produktkatalog som förutom husmärket Patriot, innehåller grejer från andra tillverkare som de är generalagent för: http://portfolio-web.ess.fi/www/OPM/...tekuvasto/#/1/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40