Ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod!

Hur mycket amper styrka ska man ha till ett eagle lod 480? Har köp ett men vet inte vilken styrka det ska vara!

Tacksam för svar!

Amperen behöver du inte tänka på det går att använda vilket 12 volts batteri som helst.
    Driftstiden beror på hur många ampere timmar batteriet är på och ett lod drar inte så mycket.Det duger gott med ett motorcyckelbatteri.
    Se till så att du kopplar + o - rätt och att du har en säkring.
    Kolla den här tråden: http://www.fiskesnack.com/forum/show...hlight=batteri
    Du behöver ha en laddare också.
    kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
      Du behöver ha en laddare också.
      Skulle rekommendera en ctec laddare, kostar runt 450 spänn, har en själv och den funkar kanon. Vattentät och så så man kan hänga ut den i båten eller så utan att tänka på vädret.

Kommentera

Amperestyrkan du refererar till antar jag är antalet amperetimmar som talar om hur mycket energi som kan lagras i batteriet maximalt. Om en 12V blyackumulator har en kapacitet av säg 10Ah (amperetimmar) kan batteriet leverera teoretiskt 1A i 10 timmar (1A*10h=10Ah) eller 0,5A i 20 timmar (0,5A*20=10Ah). Ett "normalt" ekolod drar under 1A. Jag har ett Lowrance X-125 som drar MAX 550mA (0,55A) men under normaldrift under 450mA (0,45A). Du klarar lugnt en dags fiske på 7,2Ah - Biltema tar 119.- för en sån blyack (gelbatteri så att du slipper tänka på vattenpåfyllning och skvimpa med batterisyra) Hittade ingen billig passande laddare för små blyackar utan endast en intelligent laddare som klarar blyackar upp till 20Ah kapacitet. En sådan kostar 259.- om du inte vill vara så noga med att koppla ur manuellt (för att undvika överladdning). Den kan alltså vara inkopplad hela tiden och underhållsladdar efter att batteriet blivit fulladdat. Egentligen överkurs tycker jag.... Använder själv en billig laddare för MC-batterier tillsammans med samma blyack och ett Garmin Fishfinder 100 som portabelt lod vid isfiske och det funkar utmärkt. 69.90 kostar en sådan laddare på Biltema! Samma ack driver ibland min plotter Garmin 182 som portabel plotter i andra båtar trots ett antal års tjänst och laddning med simpel laddare!

Källa: www.biltema.se

Länk till billig laddare
        Länk till intelligent laddare

Källa: www.biltema.se

Länk till blyackar

Läs mer om portabelt ekolod på Fina Fisken!

Kommentera

Tack så mycket för alla bra svar. Nu vet jag vilket batteri och laddare det blir!
          Här på fiskesnack lönar det sig att fråga sina fiskebröder/systrar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 429 svar
          240 319 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Retroräven  
          Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01