"Löj" håv, är de nått att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Löj" håv, är de nått att ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Löj" håv, är de nått att ha?

Fick en, vad jag tror löj håv när jag fyllde år. Rund sak med "bly" förtyngning i botten av nätet. Kan ta bild på den sen om nån inte fattar. Hur och när kan den användas? Är de nått att använda eller bara lägga på hyllan?

Ahh ...en sänk håv... har hört att dom kan vara bra!!!

Kommentera

När jag var liten använde min mormor en sådan vid dammluckorna i den lokala sjön. Fungerade mycket bra, men det förutsätter naturligtvis att man vet var löjorna finns.

Hur: Sänk ner håven och avvakta några minuter. Där löjorna är, är det oftast helt packat med löjor. Även om du skrämde dem när du sänkte ner håven, så hamnar de strax ovanför den igen.
      Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

ja, de kanske är en bättre benämning, hur använder man den på bästa sätt?

Kommentera

Löjhåv fungerar någorlunda i brist på bättre men det är en otymplig metod. Löjnät är bättre och kastnät oftast klart bäst om du inte metar upp vad du behöver. Det senare är kanske mera skoj och tar lika lång tid som med håv eller löjnätet. När du behärskar kastnättekninken räcker ett fåtal kast för att du ska ha tillräckligt med agnfisk.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är löjhåv samma som Agnhov? eller har dom olika grovlek på maskorna? Om dom har samma maskor så är dom håvarna grymt bra att ta abborrbete med, speciellt i strömmar där småfisken håller sig på en och samma punkt. Bara att sänka ner i strömmen där småfisken står och vänta på att dom strax återvänder till samma punkt. Så på ett par drag så har man agn för hela dagen.
            Skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dejan
              Fick en, vad jag tror löj håv när jag fyllde år. Rund sak med "bly" förtyngning i botten av nätet. Kan ta bild på den sen om nån inte fattar. Hur och när kan den användas? Är de nått att använda eller bara lägga på hyllan?
              Polaren har en sådan "sänk hov" kallar vi den brukar funka helt okey.Vi brukar stå på bryggan nere där han bor e där mycke små fisk inne så e de bara att släppa ner den och vänta en stund tills dom kommer tillbaka som skrevs i nått inlägg tidigare. och e de trögt eller att dom är försiktiga så brukar vi bara gå in vid land och lyfta på någon sten för att hitta ett par maskar sen e de bara att nypa små stumpar av masken och släppa mitt över sänk hoven så kommer dom garanterat då e de bara att dra upp snöret rätt snabbt för de verkar som de blir något sug eller nått för dom åker liksom in imot mitten och slutligen ner i maskerna i hoven.funkar bra för oss

Kommentera

har en gammal sänkhåv liggandes nånstans..kanske borde damma av den o testa igen..om man sänker håven o mäskar över borde det nog dra till sig en del smått. måste testa
                "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
                Länka till min är helt ok.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cad
                  har en gammal sänkhåv liggandes nånstans..kanske borde damma av den o testa igen..om man sänker håven o mäskar över borde det nog dra till sig en del smått. måste testa
                  Funkar riktigt bra kan jag meddela. Vi plockade tonvis med småmörtar på det sättet, som sen vart abborrmat
                  Skitfiske på er!

Kommentera

Jag använder en sådan under norsleken för att håva norsen när den stiger i tillflödena under natten.

När det gäller att håva betesfiske ur en sjö(stillastående vatten) har jag inte haft ngn större framgång.

/Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston