Vad göra med denna kombo? (Lågutväxlad liten Daiwa Lexa + 5-25 g spö) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad göra med denna kombo? (Lågutväxlad liten Daiwa Lexa + 5-25 g spö)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad göra med denna kombo? (Lågutväxlad liten Daiwa Lexa + 5-25 g spö)

Hej på er!

Jag tänkte höra vad ni tycker att jag ska använda denna kombo till.

Bakgrundsfakta:
    Var på semester i USA i somras och såg en Daiwa Lexa 100P till vad jag tyckte var ett bra pris. När jag kommer hem till Sverige köper jag ett spö som jag tyckte skulle matcha rullen. Det blev ett TeamDragon Pro Selection 8 fot 5-25 g.

När jag ska ut och testa kombon första gången märker jag två saker:
    1. Inte särskilt farligt: Spöt är lite för styvt för min smak. Inte så mycket att göra åt.
    2. Katastrofvarning: Jag har inte kollat vilken utväxling rullen hade när jag köpte den. 4,9:1 är inte så hett för mig då jag hade tänkt använda det mest på sommaren och försöka ha lite fart på grejerna.

Vad tycker ni att jag ska använda grejerna till? Nedan följer lite exempel på vad jag själv tänker att jag kan hitta på. Fyll gärna på med något annat förslag om ni kommer på något.
    1. Lätt gäddfiske med wobbler på vår och höst (Bomber 16a har fungerat bra ändå).
    2. Flötmete efter abborre från båt.
    3. Sälja grejerna till någon annan som skulle trivas med prylarna.
    4. Byta utväxling. Försökte börja googla på detta för några veckor sedan, men blev inte riktigt klok på vilka delar jag skulle beställa så jag lade detta på is tillsvidare.

Om någon kommer på något jag kan använda ovanstående kombo till vore jag tacksam om ni kunde tipsa mig. Annars får det bli en sälj-annons här på sidan då fiskegarderoben inte behöver mer saker som bara står och skräpar.

Skitfiske!

Poppers och grodor?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Djupgående wobblers, för att då behöver man kraft.

För att byta utväxlingen , då beställer man nya huvuddrev och pinjondrev med önskad utväxlingen och ibland behöver man byta bromsbrickor och bromslameller oxå.

Häls //T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-11-18, 14:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Poppers och grodor?
        Det håller inte jag med om. Om man ska fiska Poppers och grodor behöver man kunna ta in slacklina effektivt och då behövs högre utväxling.

Håller med Tonyex, cranks överlag borde vara ett bra alternativ att använda rullen till.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Poppers och grodor?
          Poppers och grodor testade jag, hade dock bara de allra lättaste med mig och då lyckades jag inte kasta något vidare. Ska ta med de lite större poppers nästa gång och prova.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Djupgående wobblers, för att då behöver man kraft.

För att byta utväxlingen , då beställer man nya huvuddrev och pinjondrev med önskad utväxlingen och ibland behöver man byta bromsbrickor och bromslameller oxå.

Häls //T
          Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
          Det håller inte jag med om. Om man ska fiska Poppers och grodor behöver man kunna ta in slacklina effektivt och då behövs högre utväxling.

Håller med Tonyex, cranks överlag borde vara ett bra alternativ att använda rullen till.
          Ska se om jag kan få iväg mina Salmo Hornet (modell djupgående) en bit med kombon. Får försöka hitta lite andra lämpliga djupgående wobblers.
          Det var just det där med att "ibland behöver man byta bromsbrickor och lameller" som gjorde att jag körde fast lite.
          Jag tror att jag testar med lite djupgående wobblers för abborre och gädda och om jag inte får till kastlängden eller inte gillar utväxlingen ändå så får jag ge mig på att byta utväxlingen då. Dragen kan jag ju i sådant fall använda med annan utrustning.

Tackar hjärtligast för era tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 602 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston