Hullinglöst vid gäddtrolling. Bra eller anus - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst vid gäddtrolling. Bra eller anus

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hullinglöst vid gäddtrolling. Bra eller anus

Tja!
    Har experimenterat rätt friskt i år med mina tackel. Kört hullinglöst vid spinn och jerk sen tidigare och nu även prövat vid trolling ffa för gädda. Även satt kroklänk med endast 1 krok på dom flesta beten mellanstora beten. I teorin borde jag inte tappa så mkt mer fisk. Men jag har tappat alldeles för mkt fisk, särskilt dom lite större har klivit av efter någon minut trots spänd lina. Kan vara en tillfällighet då jag fortfarande har för litet underlag för att göra en studie tex Men nyfiken på vad ni andra har för erfarenhet kring detta? Vill gärna fortsätta köra hullinglöst då avkrokningen går så mkt lättare samt man slipper oroa sig för att fastna i fingrar å händer. Nån mer som kör kroklänk vid gäddtrolling?

Ingen erfarenhet, men låter som ett mycket bra initiativ, särskilt om man kör uteslutande C&R. BRAVO!!

Kommentera

Självklart. Vem käkar gädda när man har tillgång till makrill
      Har även fått avbryta fisketurer långt ute på Vänern då kamraten fick en krok djupt i handen. Tyckte vi kunde fortsätta dra ut kroken men han hade nog slängt mig överbord då. Gick 2 peanger på vårdcentralen innan dom fick ut den. Kan man bespara sig sånt samt får lättare C&R är det inget snack för mig. Konstigt bara att man inte hör om fler som vågar pröva?

Kommentera

Jag läste om nån C&R älv i Irland eller möjligen skottland, Laxfisket där var på utdöende innan man införde hullinglös C&R som en av åtgärderna för att rädda fisket, och efter det har vattnet hämtat sig och är nu rena paradiset efter vad jag förstod. Jag har varit kritisk till C&R men blir mer och mer övertygad om att det funkar, men vill man ställa till så lite skada som möjligt så borde ju hullinglöst vara det naturliga valet.

Jag fiskar sällan gädda, mest intresserad av fiskar som jag gillar att äta, t.ex. havsöring och torsk. Men eftersom jag släpper tillbaka många av de fiskarna också så har jag funderat på hullinglöst även i mitt fiske, men inte kommit längre än till just funderingar.

Tror att det finns statistik som visar på att man nog tappar något fler fiskar, så det får man ju svälja i så fall, och det kanske är anledningen till att många låter bli att testa. Du vet, tappa sitt PB monster för att man struntat i hullingar..
        När det gäller Havsöring vet jag inte hur stor skillnad det skulle göra. Många av de fiskar jag fångat har ju inte kroken drivits in förbi hullingen, utan när fisken väl är i håven och man slackar linan så ramlar nästan kroken ur av sig själv........då kan ju hulling kvitta....
        Senast ändrad av sparetime; 2013-11-14, 14:02.

Kommentera

I år har jag mer eller mindre kört uteslutande hullinglöst och jag tappar i stort sätt aldrig något. Det gjorde jag inte innan heller så jag har inte märkt någon skillnad på antalet tappade. Kör iosf flugfiske om det nu kan ha någon betydelse. Har i år tagit 79 havsöringar och 191 regnbågar samltliga med hullinglösa/intryckt hulling. Inte fiskat så mycket gädda än utan bara tagit 6 än så länge, men jag har inte tappat någon där heller som har klivit på. Sen så är det väl så också att det är lättare att kroka ordentligt med hullinglösa krokar än med krokar med hulling. Just för att det inte är någon hulling så glider den igenom helt lättare. Men visst det ställer ju lite mer krav på fiskaren också då det är ännu viktigare att inte få slaklina osv. när man kör hullinglöst.

Nu frågade du visserligen efter just vid trolling vilket jag inte har prövat. Sen har jag upplevt att om man krokar med enkelkrok så sitter den så gott som alltid tills du själv vill ha loss den men vid trekrok så lossnar de mycket oftare då man oftast inte får in kroken på ett lika bra sätt som med en enkelkrok. Man krokar alltså lättare med en trekrok men den lossar även lättare. Medans det ibland kan vara svårare att kroka med en enkelkrok, men när man väl krokar med en enkelkrok så sitter de i regel bättre än med trekrokar. Det är min uppfattning från när jag höll på med spinnfisket iaf.
          Senast ändrad av haggis82; 2013-11-14, 14:29.
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Låter ju fantastiskt bra, alltså borde jag testa med enkelkrok utan hulling HÖ säsongen drar igång igen......

Kommentera

Jag tycker tyvärr att jag tappar fler fisk utan hulling trots att jag håller spänning. Med ett undantag:jag har gått över till att fiska vissa beten som The pig 6" och liknande mindre suspending jerks hullinglöst eftersom flertal napp jag har på dem resulterar i att dessa sitter djupt ner i svalget eller i gällarna.
              Här funkar hullinglöst utmärkt för mig.
              Och ja- man kan naturligtvis diskutera om man då ska fiska dessa beten överlag, med det vill jag inte.

Kommentera

Nyper man ned hullingen så blir det en bula som är tillräcklig för kroken att sitta kvar med inte hindrar när man krokar loss, perfekt! Annars kör jag microhulling, mycket bättre än standardhulling vid avkrokning och krokar bättre med tycker jag..
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Har bl.a. fått min största gädda på hullinglös krok. Tycker det fungerar superbra!

Kommentera

Kan man få lös krokarna lättare ur händerna, så är bara det en bra orsak till hullinglöst...
                    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar