Bra vertikalspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra vertikalspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

japp troligen,uppåt......

och för att försöka svara Sir F-a-l...

Ett bra vertikalspö skall vara "elektriskt" det skall kännas som en strömstöt i handen när fisken duttar till jiggen...
    det skall ha bra balans,vikten är inte lika viktig och det skall ha en bra ryggrad och snabb aktion...
    själv föredrar jag ett odelat spö,gärna byggt på en snabb bassklinga på runt 1 1/2 oz
    en eller ett par fingrar skall kunna hållas direkt mot klingan för bästa känsel...
    Betestyp tycker jag inte påverkar så mycket mer än farten vid nedsläpp annars är väl en paddelstjärt i 4tum att jämföra
    med en 5-5 1/2 tum i motstånd vid fiske med samma vikt på huvudet och V-stjärt.Tyngre jiggar på ett lite vekare spö med mjuk
    topp får gärna spöt att "svampa" lite vid fiske vilket gör natt mycket av känslan och känsel vid lättare hugg går bort.Samtidigt
    gör ett för styvt spö att mycket av det roliga med vertikalfisket går förlorat vid fiske med moderata vikter på jiggen så
    en ordentlig avvägning och gärna två spön med ut för fiske med olika jiggvikter är som vid de flesta fiskemetoder att
    föredra i stället för ett enda som skall passa till alla betesvikter....det blir som så ofta inte både och utan mer varken eller
    tycker jag.Sedan fiskar jag inte alltför ofta med fireball,de gånger jag gör det väljer jag gärna en något lättare
    skalle och därmed även det lite vekare spöt,men då fiskar jag aldrig heller med stor betesfisk....och jag tycker det valet av
    spö gör jobbet bra,men kanske vore ett spö med liiite moderatare aktion att föredra om man ägnade sig mer åt detta
    slibbiga fiske
    Detta är mina personliga åsikter om vertikalspön,troligen tycker andra annorlunda,men det får stå för dom så står jag för
    vad jag anser...
    Senast ändrad av byggarn; 2013-11-14, 18:49.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
    3 427 svar
    239 626 visningar
    12 gillar
    Senaste inlägg emilone
    av emilone