Drag Räddare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag Räddare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drag Räddare

Vart kan man få tag på sådana nu för tiden ? kommer ihåg att det fanns förut ? eller det kanske är någon som har en ritning på nån ?
    Sen undrar ja om nån vet vart man kan få tag på wobblern turosokko (stavning)?
    Tack på förhand o lycka till med fisket

Gör en dragräddare själv. Här är min variant. Har räddat några drag iallafall, men förutsätter nog båt..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BOTTENNAPP.. Fast man har båt så kan draget sitta som gjutet i botten. Skaffa en stark, smidig och inte för grov lina. Tunn flagglina, tältlina eller murarsnöre kanske. Linda upp linan på något lämligt. Jag har en vinda från en gammal häckla. En mindre karbinhake i änden så att man kan byta verktyg.
    Nu till verktygen. Om det bottensittande draget har flera krokar, wobbler, så har jag fäst 4-5 korta bitar klen kedja vid ett schackel. Fäst detta vertyg på din flagglina. Öppna schaklet och sätt det på fiskelinan. Spänn fiskelinan och låt schacklet med kedjorna glida ner till wobblern. Jucka runt lite så fastnar nog kedjorna vid någon krok. Bara dra. Har du otur så drar du sönder krokar men det är billigare än att förlora hela wobblern.

Nästa verktyg är för skeddrag, och även spinnare om man inte fastnar för djupt. Ta en billig ringnyckel, jag har 19mm, och såga av skaftet ca 5-6 cm från ringen. Borra ett hål längst ut på skaftet där draglinan ska fästas. Blir hålet för litet för karbinhaken så kan man sätta i en nyckelring. Såga igenom ringnyckeln på sidan, inte mitt fram och gör genomsågningen så tunn som möjligt. Fila bort allt vasst som kan skada linan.
    När du nu t.ex har ett skeddrag i botten så sätter du ringen på fiskelinan och låter den glida ner. Ibland hoppar den av fiskelinan för att jag inte har hittat på något sätt att försluta snittet i ringen men det är bara att prova igen. Jucka lite så glider ringen över skeden och när du sedan drar så vrids skeden och ringen får hyfsat fäste. Bara dra eller ryck. En variant om draget inte sitter för djupt är att någon i ena änden av båten håller fiskelinan spänd och någon i andra änden av båten drar loss draget "åt sidan".
    ~~~~~~~~~~~~~~~

En enklare bild finns på min hemsida, www.nollsex.se/team/
    Pyssel o trix.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Okej, tack så mkt =) måste ja ner o pussla ihopp en sån dära =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Alpha66
        Vart kan man få tag på sådana nu för tiden ? kommer ihåg att det fanns förut ? eller det kanske är någon som har en ritning på nån ?
        Sen undrar ja om nån vet vart man kan få tag på wobblern turosokko (stavning)?
        Tack på förhand o lycka till med fisket
        Om jag får undra, varför lägger man en sådan fråga i Recesioner? Om du postar den i "vanliga" forumet kommer du garanterat få mera svara, ett tips bara.
        sigpic

Kommentera

om jag inte mins helt fel som har de på snäjk. www.snajk.se
          tjejen var in där å skulle ha en, tror de sa att det var slut men påväg in igen.
          http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

har inte testat denna än men den kan funka !!

www.rixman.se
            http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
            http://www.miekofishing.se

Kommentera

Jag brukar trycka ner draget uppifrån när jag har båt med ena åran, följer linan lite lätt ner till botten med år-paddeln och trycker till...har aldrig någonsin satt ett drag när jag löst det så.
              Klubbens sida

Kommentera

Detta var i sanning en bra tråd! Det är väl knappast en tillfällighet att Rapala , ABU eller CWC m.fl. inte markadsför betesräddare stenhårt för att hjälpa oss konsumenter undvika att behöva köpa nya grejer efter varje fisketur med linbrott och trassel! Det fanns när jag var mindre annonser om en betesräddare i gamla fisketidningar, men dessa har jag inte sett på länge. Att bygga sin egen betesräddare tycker jag verkar vara ett utmärkt initiativ som kan spara tusenlappar! Det är i sanning inte kul släpa sin dyra bulldawg efter botten, ett hugg i spöt.... Napp!? Nej, den sitter i en stock eller sten... Nu är jag emellertid inte den som brukar kallas för "Hemmapulare eller "händiga killen" i bekantskapskretsen. Jag är alltför bekväm för sånt. Jag tycker att det är värt att köpa det mesta som man kan köpa för att slippa "jobba på fritiden". Cred till dom som ser det som avslappning! Nu har jag försökt att (för gå till topic) sammanställa de betesräddare som jag känner till på marknaden. Det finns säkert många fler. Kan mycket väl tänka mig att de bäst fungerande inte finns att köpa i butik utan tillverkas av någon smart hemmapulare.

Den första produkten att titta närmare på är, (med det Tv-shops klingade namnet) "Ultimate Lure Saver" från "Ultimate NiTi Technologies"

Denna produkt är begåvad med nackdelen att man offrar kroken vid betesräddningen. Det är kanske inget verktyg utan en ersättning till de vanliga splitringar vi använder till våra krokar. Första tanken som slår en är naturligtvis om inte en fin firre skulle få denna att "lösa ut" likväl som att ta i lite när kroken sitter i en trädstam? Andra tanken är att man gärna offrar en trekrok mot att få hem en 150:- wobbler. Det kommer nog jag att tänka nästa gång jag drar fast en Rapala. Tillverkaren har en hemsida för produkten på http://www.ultimateluresaver.com/ där man även kan se en film om produkten i fråga. Ringarna är gjorda i Titan och skall enligt vad jag kan förstå lösa ut när man "segdrar" hårt i linan. Det skall altså till något helt annat än fisksprattel eller en tung fisk för detta. Trot den som vill. Det finns hur som helst en uttömmande recention av Ultimate Lure Saver här: http://www.tackletour.com/reviewultimateluresaver.html

Nästa produkt att kika på är mera likt det som jag själv förknippar med "klassiska" betesräddare. "The Lure Retriever" från "Mac Squid"

Detta är en slags metallcylinder vars främsta uppgift är att antingen "Slå" bort betet från trädstammen genom att släppa ned cylindern genom fiskelinan och dra upp den igen med verktygets lina, släppa igen om det inte lossnade direkt osv. för att då klippa till på kroken (inte på betet) i motsatt rikting som den fastnade. Smart! Skulle detta inte fungera kan man istället skaka eller rotera linan som sitter i Lure Retrivern så att dess inbyggda kedjor fastna i betet för att sedan dra loss det. Även denna produkt finns recencerad här: http://www.tackletour.com/reviewmacsquid.html

Sedan har vi en produkt som heter "The Plug Plucker" från "Twist-Out" (Jag börjar nästan gilla namnen på prylarna)

Detta är mera en vanlig båtshak med en slags metallspiral längst fram som man kan doppa ner i vattnet och plocka upp sitt bete. Den har ett teleskopskaft som är 3m utfällt och 1,5m ihopfällt, byggd i aluminium. Nackdelarna är uppenbara, man kan nästan bara använda denna från båt eftersom man måste befinna sig nästan rakt över betet, dessutom får man inte fastna på djup mycket större än 3m. Fördelarna verkar också uppenbara då det ser ut att vara lätt att stoppa ner den i vattnet med linan i spiralen och lirka fast betet och dra upp. Detta borde man kunna åstakomma med en vanlig båtshak som man utrustar med en adapter som en spiral? Även denna produkt har en egen hemsida med instruktionsfilm och allt: http://www.plugplucker.com

Från samma företag (Twist-Out) kommer "Plug Plucker Jr. Lure Saver"

Detta är även den en mer tradionell betesräddare som består av "Plug Plucker orginals" spiraltrassel-ståltråd, men med en blytyngd som man kan släppa ner till betet längs linan man har ute. Den här konstruktionen gillar jag, kan man bara få fast den i betet med denna metod och sedan dra upp betet med ett separat snöre så borde man ha en bra betesräddare här. Jag har inte hittat dess hemsida eller någon recention, men den finns att köpa på div. hemsidor, bl.a. här: http://www.tadspoles.com/catalog/Plu...-89919297.html

Sista betesräddaren får bli "Snagaway"

Denna skapelse är den som påminner mest om det jag tidigare sett. Det kan rent av vara så att detta är exakt den jag sett när jag var mindre. man trär på räddaren över fiskelinan och släpper ner den till betet. En fiffig låsmekanism tar tag i betet när man drar i det externa snöret för att greppa betet. På bilden ser det ut att vara en påkostad och genomtänkt modell. Frågan är bara hur bra den är i praktiken? Det ser ut som att den kanske är för lätt för att "orka" glida ner till betet om lutningen är för flack. Eller blir kraften för stor när man ska dra loss betet så att man bryter av en balsa vobbler istället för att rädda den? Annars ser det ut att vara en bra produkt som finns att beskåda här: http://www.snagaway.com/

Hoppas att detta inspirerar till att bygga egna betesräddare och att handla för att prova de som finns att köpa. Det bara måste vara bra att ha med sig en sån här sak på varje fisketur!
                Skitfiske på er!
                Senast ändrad av mEnt; 2005-06-24, 08:42.
                -------------------------------------
                -·-·´¯`·.¸(¯`·.¸ mEnt ¸.·´¯)¸.·´¯`·-·-
                -------------------------------------
                [FONT=Georgia]En bra chili skall brännas två gånger![/FONT]

Kommentera

shit, jobbar du för uppdrag granskning, eller? Vilken koll. Själv sliter jag tills trästammen glider upp eller linan går av. Har du samma koll på alla andra prylar kring fiske?

Kommentera

Ringar som ger med sig verkar inte vara ngn höjdare direkt....
                    12 hours
                    1,440 casts
                    2 followers
                    1 strike
                    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 603 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57