Hur funkar en bombarda rig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar en bombarda rig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Får köpa ett av varje lika bra så jag senare får utvärdera vilken som används mest. Men det lutar åt 30g så man kan kasta nå vettiga längder.
    Intermediate/Slowsink 20/25 g är det jag använder mest vid HÖ-fiske efter att ha gjort "testet".....du kommer inte bli besviken på kastlängderna....

Se till att ha koll på tafsen/betet i bakkastet.....kontrollera så att du inte har några öglor på rullen eller att linan snott sig runt toppöglan.....svep iväg kasten.....snärta inte....då ökar chansen att du inte behöver plocka fram reservbombardan (som dock alltid är bra att ha med i reserv)...efter att du sett riggen segla iväg med bruten lina..

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ett tips på en bombarda som trasslar väldigt lite är danskarnas Pro jectile på länken ovan. Danskarna, och en hel del svenskar med för den delen, har ju länge använt en bobarda-bom för att minska risken för trassel. Det är ett slags rör som man trär på nedanför bombardan för att minska risken att linan ska sno sig om densamma. Pro Jectile är färdiggjuten på det sättet och trasslar helt klart mindre. Dock tappar man en aning i kastlängd samt att den endast finns i mjölkfärgad men det är helt klart en väldigt bra bombarda och själv använder jag bara vanlig bombarda när vattnet är ginklart och jag vill ha en genomskinlig. Tipsen är att tackla den hemma eftersom det är ganska bökigt att pilla flätlinan genom den.

Ett annat tips är att sätta tummen till spolen och bromsa linan precis innan nedslag för att sträcka ut tafsen. Minskar också risken för trassel samt begränsar linböjen.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Till kustfisket efter havsöring har det räckt med en bombardatyp för mig: intermediate. Den ligger strax under ytan vid invevning, så att man undviker plaskandet som kan bli av en flytande variant, och så flyter flugan superlångsamt vid spinnstopp så att man undviker bottennapp. Perfekt när man vadfiskar eller fiskar från land på grunt vatten!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 430 svar
        240 421 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01