Hur funkar en bombarda rig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar en bombarda rig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur funkar en bombarda rig?

Tänkte snart ge mig på lite ädelfisk fiske och såg ett klipp med några lirare som körde med bombarda flöte och jigg/fluga/det som funkar. Men man fick inte se hur det ska fiskas med dessa utan de bara kastade ut och inget mer.

Jag har kört bombarda med fluga efter havsöring. Framförallt under den kallaste delen av säsongen då man med fördel fiskar med ett mindre bete som fiskas hem riktigt långsamt.

Förutom att kunna fiska hem betet långsamt har bombarda fördelen att ge grymma kastlängder vilket ibland är bra....går också bra att kasta långt i motvind.

Riggningen som jag använder ser väl ut som följer från spöt räknat:

Grön gummipärla, Bombarda (slow sink el intermediate), Grön gummipärla, lekande, ca 2 m tafs FC el nylon 0,30-0,35, fluga (Zonker är min favorit).

Det finns även riggningstekniker som går ut på att använda trevägslekande och istället för att sätta bombardaflötet på huvudinan ha det på en egen loose end fäst i mittenöglan på lekandet. Man kan då också välja att använda en lite grövre diameter på tafsen kring flötet för att minska risken för trassel.

Googlar du lite kring Bombardafiske så har ABU Garcia gjort en film om Bombarda-fiske med Gulp....där ges en hel del tips om riggning etc......det tipsas även om en "speciell kastteknik" som jag dock tycker är att krångla till det onödigt.....ett långt svepande kast där man håller koll på var riggen befinner sig innan kast funkar utmärkt.

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Okej, men hur funkar in-vevningen? Ska man göra ryck, veva så sakta man kan, veva ojämnt.

Ska linan gå fritt igenom bombarda flötet, ska det finnas nå stopp så man inte drar in betet ända in till flötet osv.

Vill gärna höra från en som kan med erfarenhet än att göra massa misstag och ge upp metoden, rätt vanligt.

Kommentera

Fortfarande har man ej gett bombardan en redig chans. Nu tänkte jag beställa lite olika bombardan från ribatex.

Tänkte börja med en flytande, en svävande och en långsamt sjunkande. Men frågan är vilken vikt är att föredra. Har olika spön som klarar av olika vikter. Men favorit spöt är på 9fot och klarar av beten upp till 100g. Har även andra spön som jag kan fiska med men blir ändå inte klok på vilken vikt jag ska välja. Står och velar mellan 25-40g

Som ni märker är jag rätt grön på detta med bombarda.

Kommer väl testa det mesta med bombardan, fluga, små spinnare, jiggkroppar, små smala skeddrag, räka, mask, norsbitar osv.

När det gäller vikten handlar det om vad spöt klarar av eller hur strömt vattnet är?

Kommentera

Hej.
          Jag tror det är en smaksak till stor del.
          Jag som mest fiskar från land när jag jagar HÖ vill gärna ha lite vikt och en långt spö, gärna 12fot+ för att kunna dänga iväg bombardan långt. Har kört med både fluga och Gulp och det är samma för båda.
          Så tror en smaksak, jag hade valt tyngd och längd vid kust och mindre/lättare om jag fiskat i ån.
          Invevningstekniken varierar jag med. Kör jag med gulp så tar jag nog hem lite snabbare med enstaka vevstopp än med fluga som jag tar hem väldigt långsamt och nästan t om låter driva lite ibland.

Kommentera

Kanon, fiskar ofta från båt, och är det inte från båt befinner jag mig vid Strömmen i Stockholm så känns som 30g bör vara en bra vikt.

Kommentera

Över 30 är nog inte speciellt vanligt att köra. Jag kör absolut mest med intermediate och brukar tackla på följande sätt: ett flötsstopp runt huvudlinan, trä igenom bombardan, svart gummipärla och sedan ett trippellekande. Därefter en så lång tafs som spöet tillåter. Jag brukar göra tafsen av 0.24mm fc. Som leke använder jag en sådan där pimpelring som det tipsades om i en annan tråd där man diskuterade upphängarflugor till havsöring.
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Flytande, intermediate eller sjunkande beror på hur man vill presentera betet. Över en grund botten där man vill ta hem betet ytligt och långsamt är en flytande bombarda mer eller mindre given. Vill man fiske hem betet snabbare och djupare blir det en sjunkande bombarda. Använder man en bombarda som kastflöte vid mete med räka rekommenderar jag den flytande varianten. Vill man komma åt fisk som står parkerad vid bottnen i starkt strömmande vatten med hyfsat djup fungerar ett sänke bättre än en bombarda.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Flytande, intermediate eller sjunkande beror på hur man vill presentera betet. Över en grund botten där man vill ta hem betet ytligt och långsamt är en flytande bombarda mer eller mindre given. Vill man fiske hem betet snabbare och djupare blir det en sjunkande bombarda. Använder man en bombarda som kastflöte vid mete med räka rekommenderar jag den flytande varianten. Vill man komma åt fisk som står parkerad vid bottnen i starkt strömmande vatten med hyfsat djup fungerar ett sänke bättre än en bombarda.
                  Får köpa ett av varje lika bra så jag senare får utvärdera vilken som används mest. Men det lutar åt 30g så man kan kasta nå vettiga längder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 247 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13