Möjligt att göra så ett spö så det klarar högre betesvikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Möjligt att göra så ett spö så det klarar högre betesvikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Möjligt att göra så ett spö så det klarar högre betesvikt?

Har ett spö som jag gärna hade velat ha en högre betesvikt på, detta spö har 2 olika toppar en M som klarar 3.5-14g och MH som klarar 7.0-21g

Tänkte om det var möjligt att göra ena toppen styvare/starkare. Själva spöt är ju ihåligt så nåt borde man kunna peta in där och limma fast för att det ska bli styvare men vad? Ta toppen från ett gammalt metspö ex. ?
    Senast ändrad av Serigös; 2013-10-09, 22:54.

Vill du bara ha något högre kastvikt och styvhet så kortar du spöt med kanske 15 cm i toppen och köper ny toppögla.

Det är kinaspöt eller hur?

Peta in något i toppen känns som en ren chansning och spöt lär bli framtungt.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Vill du bara ha något högre kastvikt och styvhet så kortar du spöt med kanske 15 cm i toppen och köper ny toppögla.

Det är kinaspöt eller hur?

Peta in något i toppen känns som en ren chansning och spöt lär bli framtungt.
      Yes det är detta spö http://www.aliexpress.com/item/High-...695730585.html

Dessa metspön väger knappt nåt så att peta in det innebär inte galet mycket vikt. Men det med att korta ner det var en bra ide Men hade inte varit fel om nån med erfarenhet av spöbyggen kan bekräfta att detta är rätt väg eller en helt galen ide.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
        Yes det är detta spö http://www.aliexpress.com/item/High-...695730585.html

Dessa metspön väger knappt nåt så att peta in det innebär inte galet mycket vikt. Men det med att korta ner det var en bra ide Men hade inte varit fel om nån med erfarenhet av spöbyggen kan bekräfta att detta är rätt väg eller en helt galen ide.
        Att peta in ett annat spö i toppen känns som om man ska ha kunnande för att försöka.
        Jag skulle tro att spöt går av ganska omgående eftersom det kommer att bli en skarv där du får en hård klinga (där det ligger dubbla klingor) och en topp som är väldigt mjuk förhållande till den nedre delen. Ett kast med ett för tungt bete för toppdelen (där det inte ligger dubbla klingor) skulle medföra spöbrott. Skulle tippa på att det blir detsamma men lite mer hållbart om man dubblar toppen och sparar en bit i honholken. Förstärka honholken rätt kraftigt. Framtung lär det bli även om klingan väger lätt.
        Korta ner klingan (från toppen) så får du ett hårdare spö som klarar högre kastvikt. Frågan är bara hur många gram extra man kan kasta och hur det blir i aktionen. Om man vill vara petig så borde man nog omplacera ringarna med. Skulle köra på detta alternativ såvida man inte köper ett nytt spö

Ett för mig helt oprövat alternativ som borde göra en bättre kastvikt är att linda hela toppen med spötråd och lacka. Då borde det bli hårdare men jag har ingen aning om det fungerar eller inte
        http://uniquerods.se/
        Besök gärna min Facebook
        eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Frågan är bara hur många gram extra man kan kasta och hur det blir i aktionen.
          Jag har kortat några telespö som smällt av och det funkar hur bra som helst.

Tänk bara på att inte kapa allt för mycket, dom tjocknar fortare en man tror och då blir det att använda en ganska rejäl toppögla för havsfiskespö.

Ge tusan i att försöka stoppa in något, minsta hack så är klingan kass
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-24, 17:25.

Kommentera

Ej aktuellt längre då jag kände att det vore bättre att skaffa ett spö som klarar just mina önskemål och det har jag gjort

Kommentera

Ej aktuellt längre då jag kände att det vore bättre att skaffa ett spö som klarar just mina önskemål och det har jag gjort
              Det trodde jag du förstod direkt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 602 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston