Hand GPS för fiske. Märka grund mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hand GPS för fiske. Märka grund mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pixaren
    Visst är det onödigt...men kul.
    Lite roligare att se sjöarna i blått och terrängen gult osv...än allt i grått och svart...kanske lite svårare att urskilja...fick för mig det iaf.
    Som sagt så beror det på vad du ska ha den till.
    Personligen tycker jag en hand-GPS passa mig bättre, jag använder den i bilen, på Enduron vid terrängkörning, ute med båten etc...men som sagt, du bör nog fundera på om du ska ha den till mer än båten, annars kanske en hand-enhet är "onödig".
    Jo visst har du rätt, men skillnaden är ju defenitift större färg-svart/vit på en stor plotter där man verkligen kan följa kurvor m.m.

Jovisst, det är ju det smidiga, man kan köra med den på vinter också Bara att stoppa i fickan
    sigpic

Kommentera

har just köpt en magellan platinum och testat den en gång på sjön, över förväntan "so far". men jag får återkomma med ett mer utförligt omdömme om några turer. jag stod i valet mellan färg och gråskala, men beslöt att gråskala räcker för mig. dessutom är kartorna så förbannat dyra att jag lägger mellanskillnaden på det istället.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av xtc
        Kanon att lägga in grynnor hemma vid pc´n, dock får man ställa in sig på att sjökorten inte är helt tillförlitliga

/X
        Så använder jag också min. Markerar waypoints på PC utifrån sjökort och för över till GPS. Men som du skriver, sjökorten (även nya) är inte helt tillförlitliga

/Martin

Kommentera

Jag har också funderat på att inhandla en gps för samma ändamål som trådstartaren, är det nån som har testat http://www.fritidsportalen.se/product.asp?product=326 och vet om det är nånting att satsa på ? Finns även en lite enklare variant av den som är lite billigare, http://fritidsportalen.se/product.as...3&sub=0&page=1. Alla tips mottages gärna samt om nån använder nån av dessa kanske man skulle kunna få ett utlåtande. Tänkte inte slänga ut några jättepengar, max 2000:- så kom gärna med förslag på andra modeller samt om man kan köpa dem till bättre pris från USA på nått smidigt sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muppen
            Jag har också funderat på att inhandla en gps för samma ändamål som trådstartaren, är det nån som har testat http://www.fritidsportalen.se/product.asp?product=326 och vet om det är nånting att satsa på ? Finns även en lite enklare variant av den som är lite billigare, http://fritidsportalen.se/product.as...3&sub=0&page=1. Alla tips mottages gärna samt om nån använder nån av dessa kanske man skulle kunna få ett utlåtande. Tänkte inte slänga ut några jättepengar, max 2000:- så kom gärna med förslag på andra modeller samt om man kan köpa dem till bättre pris från USA på nått smidigt sätt.
            Gamrin 72 Garmin är bättre på GPS;er medans Lowrance piskar med ekoloden
            sigpic

Kommentera

Magellans (har den enklaste meridian-modellen "Meridian GPS" med ett 64 mb sd minne i) mottagning är grymt bra, klarar mycket mer än de flesta (alla andra?). God kontakt inne i tät skog, i bilen och bland hus. Det är värt mycket! Färgskärm=typ 30% högre strömförbrukning. Jag har Meridian MapSend "Streets Europe" som karta i min och den är kanon eftersom minsta lilla kostig är med! Otroligt värdefullt om man skall leta ställen att lägga i båten på i ett okänt vatten! Vid en sjö hittade jag ett kanonställe att traila i båten på som bara var 2 hjulspår genom skogen, den "vägen" var med på kartan! Nackdelen är att inga vägar i norrlands inland är med Gränsen går i Ånge typ. "Meridian Gold" modellen är mitt tips om nån är sugen. Även den nyare sport track är bra, men det går inte att bygga ut minnet på den Garmins nyare GPS-er är också kanon.

Kommentera

Tjena! jag har en Garmin GPS 72, å jag är väldigt nöjd med den, har den till samma ändamål som dig:-)

Kommentera

Kör med garmin 72, fungerar perfekt för den typen av ändamål som du nämner.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 429 svar
                  240 319 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Retroräven  
                  Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01