Linder 440 eller 400. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 440 eller 400.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linder 440 eller 400.

Går och funderar på att byta båt till en Linder 440 eller 400 sportsman. Är det någon som har erfarenheter från en eller båda modellerna. Äger du en? Varför valde du i så fall just den?
    Du kanske har tänkt på något som inte jag har gjort. Dra på med säljargument för just din båt.
    !!!!!

Jag valde en 400 sportsman för jag ville ha möjlighet att snabbt ta mig till fiskeställena. Det var väl igentligen enda anledningen till varför det blev en sportsman istället för en fisherman. Går inte att förneka att det är skönt med ratt när man trollar också. Det medför iof en nackdel, utrymmet i båten minskas radikalt. 2 personer har i alla fall inga problem att "samsas" i båten. 3 blir för många om man ska stå och kasta.

Kommentera

Har en Linder 400 sportsman och är helnöjd, funkar bra även i gropig sjö. Båten är en fröjd att fiska ifrån, två pers står stadigt och jerkar stående på varsin sittloft. Även när jag är själv kan jag hoppa mellan lofterna och stå lite som jag vill utan problem.

Nackdelen är ju att den slår och väsnas vid transport, men det är aluminiumbåtens akilleshäll. testade en Linder 440 härom veckan, kändes ostabil i jämförelse men mer lättrodd, kanske bra för skyddade vatten som åar och mindre sjöar.
      400.an är dessutom planande och kan ta en 15 hk motor, mer pulver och snabbare transporter alltså.

Kommentera

Det är 400 Sportsman och 440 Fishing du väljer mellan va? Vi har en Sportsman på landet och min farbror har en Fishing. Jag skulle valt en Sportsman.

+Bred och grymt stabil
        +Gör 22 knop med 15hp
        -Inte lämplig att ha om man ska ro mycket i och med bredden.
        -Går nog inte heller att har på biltaket

Fishing-båten har jag bara provat någon gång, och den är smalare och därmed bättre att ro med och mer portabel. Den klarar nog inte heller mer än några hästkrafter och är inte lika snabb/planande. Vet inte hur stabil den är.

Det är nog dina behov som styr vilken båt du ska ha. Vilka vatten ska du ha båten i?

Kommentera

Det är nog dina behov som styr vilken båt du ska ha. Vilka vatten ska du ha båten i?
          Hittills har jag mest varit i mälaren. Men en tur ut i skärgården i förra veckan med en Linder 400 sportsman gav mersmak. Men sen har vi en liten sjö där jag bor som har motorförbud och bamsiga abborrar.
          Jag har alltid trailat mina båtar och kommer att fortsätta med det. Så man kommer rätt nära fiskeplatserna utan att behöva åka så många sjömil..
          Nu har jag en gammal crescent 465. Bättre båt finns inte att fiska från. Men jag vill ha en båt som går in i garaget.

Andra viktiga behov, utanför fisket, sköts på porslinsfåtölj och i sovrummet!
          Senast ändrad av Arnenym; 2005-05-25, 11:14.
          !!!!!

Kommentera

Har en 440 fishing och den är kanon om man inte har behov av högre hastigheter än vad en 4 hästare mäktar med. Går inte att köra planande med den dels pga att botten i båten är på tok för vek och sen är skrovformen sådan att den sugs snarare ner än går upp på planing... Men en riktigt bra båt om man fiskar i mindre vatten. Funkar i större vatten också och där får man kompensera bristen på transportfart med att lägga i nära fiskeplatsen. Inga problem för 2 man att lägga i den med sina 84 kilo hur det än ser ut. Skall man traila med motorn på måste man surra motorn mellan växelhuset och trailern annars blir vridmomentet i motorfästet så stort i gupp att bakstammen flexar en hel del men surrat är det inga problem. Skall du ersätta 465:an så skall du definitivt satsa på en sportsman!

Kommentera

Jag har min Linder 400 på en Easyline trailer, och den är verkligen lätt att traila upp och ner även på enkla naturramper (med lite knep). Jag har stuvlåda och trätrall i min båt vilket rekomenderas, stuvlådan tar i.o.f.s lite utrymme men är perfa för förvaring, annars är risken att tank, ankarlina m.m. far runt i båten. Stuvlådan är ävan bra att stå och jerka ifrån. Jag har en 10 hk Mariner 2-takt, vilket är full tillräckligt för vardagsbruk. Var inne på en 4 takts dito men då blev ekipaget 15 kg tyngre.

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
                Har en 440 fishing och den är kanon om man inte har behov av högre hastigheter än vad en 4 hästare mäktar med. Går inte att köra planande med den dels pga att botten i båten är på tok för vek och sen är skrovformen sådan att den sugs snarare ner än går upp på planing... Men en riktigt bra båt om man fiskar i mindre vatten. Funkar i större vatten också och där får man kompensera bristen på transportfart med att lägga i nära fiskeplatsen. Inga problem för 2 man att lägga i den med sina 84 kilo hur det än ser ut. Skall man traila med motorn på måste man surra motorn mellan växelhuset och trailern annars blir vridmomentet i motorfästet så stort i gupp att bakstammen flexar en hel del men surrat är det inga problem. Skall du ersätta 465:an så skall du definitivt satsa på en sportsman!

Tack ska ni ha allihop. Det var det här som avgjorde saken. En 400 sportsman blir det! Jag ska bara tvätta av och sälja 465:an först.
                !!!!!

Kommentera

Tror inte på någon av dessa, det går inte att jerka o flötestrolla samtidigt med någon av dem utan att det blir rövigt sas... Det vet du ju
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                    Tror inte på någon av dessa, det går inte att jerka o flötestrolla samtidigt med någon av dem utan att det blir rövigt sas... Det vet du ju
                    Det beror på vad man har med för klientel att göra, unge man!
                    Det stämmer ju att jag numera vet hur en Jerkbait och dess ägare luktar!
                    !!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone