Centrifugalvikter amb. D5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalvikter amb. D5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hmmm..jag har åså fått med några "vikter" (2 st) till min D5a....könstit!

mvh/Jon
    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

jo.. tycker abu borde tänkt på detta.. det ställer ju till det för oss konsumenter.. har själv ett lf jerk premium medium nu.. men det lutar itne åt nåt jobb.. så man får väl se vad det blir
      Fish On!

Kommentera

Ixu: jag har även ett stockholm jerk. som är mindre bra jag ska köpa ett nytt spö i sommar

Kommentera

Ursprungligen postat av stigson
          Ixu: jag har även ett stockholm jerk. som är mindre bra jag ska köpa ett nytt spö i sommar
          mitt lf är jäkligt skönt men räcker inte riktigt till när man ska dänga iväg tunga pjäser så ett bft stiff skulle vara rätt nice
          Fish On!

Kommentera

Men hallo, är det inte en kombination av Magnet och "vanlig" kastbroms? Det är iaf vad jag fatta det för. Båda bromsarna är ju enligt info kopplade till samma ratt, vilken annars e lätt att lura sig på.
            sigpic

Kommentera

Jo du har säkert rätt, tycker ja känner igen det när du säger det med! dock är man inte så hemma på multisar dessvärre!

mvh/Jon
              - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

D5/D6orna har två kastbromsar, en mekanisk friktionsbroms som jobbar kombinerat med en magnetbroms.
                De traditionella Amb-rullarna, exvis C3 har också två bromsar som jobbar helt oberoende av varann, mekanisk friktinsbroms kombinerat med centrifugalbroms, där den senare har två vikter.

Rent teoretiskt borde en kombination av magnet- och centrifugalbroms ge optimalt resultat, vilket jag tycker mig ha sett även i praktiken, där den mekaniska bromsen endast används vid stark motvind.
                www.utreel.com

Kommentera

men jag hittar inte vart vikterna ska sitta.. det är det luriga dom kanske sitter mer innanför än på en classic tex.
                  Fish On!

Kommentera

Jag har ännu inte delat på nån D5/D6a, men det skulle inte förvåna mig om centrifugalbroms saknas helt, och att vikterna hamnade i lådan av gammal ohejdad vana, ett enkelt misstag.
                    Leta efter två pinnar som sitter fast på spolen och en bromsbana, finns inget av dessa då saknas c-broms.
                    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                      Jag har ännu inte delat på nån D5/D6a, men det skulle inte förvåna mig om centrifugalbroms saknas helt, och att vikterna hamnade i lådan av gammal ohejdad vana, ett enkelt misstag.
                      Leta efter två pinnar som sitter fast på spolen och en bromsbana, finns inget av dessa då saknas c-broms.
                      På D5/D6 sitter det på spolen en kopplingsbricka (21554) som saknar dessa "pinnar".
                      Jag har heller inte tittat i någon D5/D6 ännu och skulle därför vara intresserad av att veta om det finns någon centrifugalbromsbana på högersidans innergavel. Gör det det så är det lätt att byta kopplingsbrickan på spolen, men om det saknas en bromsbana så finns det inget att göra oavsett vilken kopplingsbricka man använder.

//FRB

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston