Hjälp önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp önskas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Såg nu att du svarat om borrarna!
    Kunde inte låta bli att läsa igenom även det snabbt (borde verkligen släcka lampan hehe) och det såg bra ut. Rullen liknade den jag har (på bilden) kanske är ute och cyklar såklart.. Men att sätta den på det spöt du länkade förefaller grymt.. Har som sagt 0,12 lina på den nu och har jiggat abborre med den vilket känts kanon. Nackdelen med att använda multirullen jag har (eller multirulle överhuvudtaget) blir att jag måste köpa nytt UL-spö då det jag har är för haspel. På så sätt maximerar jag inte det jag har.. Mitt dilemma ligger inte enbart i att hitta schyssta saker utan att komplettera upp det jag har så att jag kan använda så stor del av budgeten som möjligt till nya saker..

Jag vet att jag är knölig men det är nöten som måste knäckas!
    Tacksam för all hjälp!
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

Kommentera

Antar att nedanstående lösning blir det som ger maximal utdelning utifrån det jag redan har..

Ny UL-haspelrulle (plus gammalt spö)
      Ny Spinnspö (plus gammal multirulle (är 0,12 optimalt isf?))
      Ny Haspel(eller spinn)spö + rulle
      Gammalt jerkset.

Frågan är isf vad för ngt nytt (grönt) jag borde köpa för att, allt sammanlagt, få det fisket jag önskar; abborre, gädda, gös och havsöring!
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

Med ett lite längre spö som alternativ till Barnmorskans förslag så får du med Scorpionen en kombo som funkar även för havsöring (iaf båtfisket) jag tänker på RST /LF Suncaster 8 fot -24g

Har jiggat abborre med just den kombon i sommar (och även drillat bonusgäddor på upp till 4 kg utan minsta problem).

Ett alternativt spår är att välja en Haspelkombo med ett 8 alt 9 fots Shimano Beastmaster CX alt Speedmaster AX 7-21 alt 10-30 g och para ihop det med en Shimano Exage 2500 alt Penn Sargus 2000

Spöt går att hitta för mellan 800-1000 kr om du tittar på i första han danska siter och rullarna går att få för mellan 5-600 kr på Angel-domaene.de

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tack barnmorskan och S.

@ Silverbågen

det du menar? skulle inte rullen jag har på bilden funka ist för skorpionen?
          sigpic
          Skitfiske!

Kommentera

Min rekommendationer kvarstår nog ändå i princip. Med inkluderade prylar täcker du allt fiske från 5-150g med utrymme för uppgraderingar. Kompletterar du med Suncastern som Silverbågen rekommenderar (fantastiskt och prisvärt spö btw) har du grejer för öringfiske och gösjiggning också. Men då skulle jag nog även komplettera med en extra spole att ha för öring- och gösfiske bättre anpassad lindimension om du avser att använda den större multirullen.

Du skulle också kunna satsa på ett lite längre gäddspö, typ en 7'6a för att kunna både jerka, kasta spinnare och gummi.

Jag tror du oundvikligen kommer "ditcha" delar av din gamla utrustning ifall du börjar shoppa bland rekommenderade prylar. En bågskytt vill ha standard i sitt koger, inga ojämnheter, och risken finns att du kommer tycka dina gamla grejer är trista med nya riktigt kanonbra grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
              Tack barnmorskan och S.

@ Silverbågen

det du menar? skulle inte rullen jag har på bilden funka ist för skorpionen?
              Jepp! Det var det spöt jag avsåg. När det gäller din rulle från BassPro vet jag inte så mycket om den. Att du kört med 0,12 lina på den talar för att det är en rulle som skulle kunna vara lämplig för det lite lättare fisket (läs borre, öring, gös - beten 10-40 g ) snarare än lite tyngre (läs Gäddfiske - beten 40-100 g eller mer).

Är du nöjd med rullen du har kan du vänta med att Investera i Scorpionen från Japan Tackle.

När det gäller multi för det lite tyngre fisket skulle jag hålla utkik här på forumets köp&säljsida resp Tradera efter någon av de rullar som Barnmorskan rekommenderade (Pro Rocket alt Toro)... Det brukar att gå att göra fynd...de runda kan du hitta till priser mellan 700-1000 kr och Torosarna kan du hitta för en tusing....till det kan läggas att de runda är i princip outslitliga...

Med köp av begagnat så får du pengar över till andra prylar....och det är faktiskt så att många gånger är de "begagnade" prylarna i princip nya och oanvända och säljs just därför....

/S

Kommentera

Btw....vad var det för prylar i ditt gamla Jerkset?

/S

Kommentera

Mitt jerkset som jag har består av..

Amb. TCG 5001C

Berkley muscle 6´6 40-80gr
                  sigpic
                  Skitfiske!

Kommentera

Länk till BassProShop-rullen. Modellen jag har är "JMX10HLD". Vet inte mkt heller om denna rulle då farsgubben köpte den åt mig när han var i amerika.

sigpic
                    Skitfiske!

Kommentera

Om jag ska försöka sammanfatta vad som är på förslag och vad som återstår:

UL-haspelspö och UL-haspelrulle

BassProSpinnrulle och Suncastern

Grövre spinnspö (det tvådelade är ju praktiskt för transport + rulle (toro såg fin ut)

Amb. TCG 5001C-rulle (jerk) + Berkley "muscle" (jerk).

Röd = Har redan
                      Orange = Lutar åt att köpa
                      Grön= Öppet för förslag

Stora frågorna som återstår är således vilken UL-haspel?
                      Vilket lite grövre gäddspö + rulle? Förslag finns men en lösning kunde väl vara att enbart köpa ett spinnspö och använda jerkrullen? Alt kanske köpa haspelrulle+spö att använda för grövre gädda, för att få variation? Köper jag haspel ist för spinn som gäddpåk har jag 2 haspelset och två spinnset i "varannan"-klass så att säga.. Bra? Dåligt? Funderingar?

Tack för all hjälp hittills. Suncastern känns så gott som spikad. Åker till Lundgrens imorn!
                      sigpic
                      Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 776 visningar