Hur bra är atom? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bra är atom?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur bra är atom?

Tjenare!

Ett av mina mål för sommaren var att fånga gädda på tre av abus klassiker: hi-lo, atom och utö. Anledningen är att jag aldrig någonsin fick gädda när jag fiskade som barn, och det var dessa tre jag använde mest eftersom napp och nytt lovordade dem! Så nu var det dags för revansch! :-)

Jag har lyckats fånga flera med en grön utö och en ledad hi-lo, men ingen med atom! Har testat många färger på atomen. Testade till och med att kasta efter abborre med en liten blank atom när vi hamnade mitt i ett "hugg i varje kast"-stim, men efter tio kast gav jag upp och bytte tillbaka till koppardroppen, och fick napp direkt.

Så, vad har ni för erfarenheter av atom? Är den överskattad, eller är jag helt enkelt kass på att fiska med den? ;-)

Jag har väldigt bra erfarenhet av Atom. Fiskat en hel del gädda och abborre med blank atom när jag var mindre. Riktigt bra drag.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det finns inte mycket som slår ett 25g koppar atom! Iallafall inte när det gäller antal.

Kommentera

Atom är ett av mina favorit drag för gädda!
        Kan inte riktigt säga vilken färg som är bäst, det beror nog mycket på väder mm.

I fjol stod jag vid bryggan och provkastade en ny utrustning.
        Använde både 25g och 35g atom.
        På en kvart så högg 3 gäddor, 1kg, 2kg och en liiiiiten sate.
        Det var den lille som gick på 35grammaren, nöp den från sidan och blev krokad i magen....glupsk rackare, knappt större än draget!

Oavsett, en helblank 25-grammare är ett hett tips av mig, fått flera gäddor på det genom åren.
        Har bara använt det en gång i år, fick ingen gädda men en gös!

Kommentera

En liten anekdot om Atom från bloggen förra året:

När jag var i 10-årsåldern spenderade jag somrarna med familjen i vår sommarstuga nere i Skåne. Det var en gammal skånelänga med boningsdel och stall tillsammans med utedass och inte många minuter med cykel ner till Helgeåns södra mynning i Östersjön, en plats som kallades för Gropahålet (Yngsjö). Fiskeintresset fanns redan då och 99% av dagarna var jag på plats med metspöt vid ån som var väldigt rik på diverse olika fiskarter. På den tiden trodde man att all vit fisk var mört men farfar som var en fanatisk flötesmetare lärde mig snart att skilja på olika arter som Braxen, Id, Björkna, Löja, Ruda, Färna, m.fl. Abborre fanns det också gott om, dock fick jag aldrig några större saker men oj vad gott man tyckte det var att ta hem och lägga i folie på grillen. Det var flötmete med bröd och mask som gällde och inget spinnfiske men någonstans där i tiden fick jag ett gammalt kastspö av farfar som han knappt aldrig använt, det var inte ”riktigt fiske” enligt honom och därför fiskade han själv bara med 4-delat bambuspö och röd-vitt korkflöte.

Vi hade till en början ingen TV i stugan så på kvällarna satt man och lusläste Napp och Nytt från början till slut, om och om igen och förundrades över alla stora gäddor som togs upp på spinn. Hade fått några spinnare (ABU Droppen) av farfar som gav lite abborre då och då men om man skulle ge sig på gädda från land var det skeddrag och Atom som gällde. Så vid ett besök i sportaffären inne i Åhus lyckades jag övertala pappa att ett skeddrag var precis det jag behövde för att få en massa gäddor och till slut gick han med på att köpa ett Atom 25g (BGL tror jag det heter). Det blev många timmars dängande med detta drag i Helgeån men till min stora besvikelse aldrig en enda fisk! Hur kunde det vara möjligt med detta lovordade bete?

Några år senare sålde vi stugan och köpte en annan i Västerviks skärgård och där fortsatte fisket. Fick hur mycket gädda och abborre som helst men aldrig en enda på mitt Atom! Sedan har det fortsatt, draget har skramlat runt i mina draglådor och använts lite då och då i otaliga sjöar men helt utan resultat. Förtroendet för detta av alla så hyllade skeddrag har ju varit minst sagt lågt och har det inte blivit hugg på de första 10 kasten har det ju åkt tillbaka i lådan igen så man kan kanske inte påstå att men givit det någon riktig chans…

Men så igår kväll (förra sommaren...) fick jag ett infall att putsa upp denna 40 år gamla relik och prova några kast i det just nu klara vattnet i sjön. Efter några kast noterades en följare som vände om någon meter från bryggan och då var man tillbaka i de negativa tankarna igen. Men eftersom jag inte hade något annat drag med mig så fick det bli några ytterligare kast. Och se på f-n, helt plötsligt så högg det till i spötoppen och en liten snipa hängde med hela vägen in och upp på bryggan!

Efter ungefär 40 år har nu Atom-förbannelsen brutits och jag kan ansluta mig till den stora skara fiskare som kan stoltsera med att ha fått gädda på ett Atom-drag!! Inte en dag för tidigt kan man ju tycka…

Kommentera

Är de nån skillnad på Atom och Utö? Ser ju precis lika ut och går lika i vattnet skillnaden räfflorna på atomen kanske blänkar lite bättre än utö? Jag har bara kört utö innan men skaffat en blå 35g atom efter läsning på forumet så jag kan jämföra...
            Jag tror inte de är nån märkbar skillnad... de funkar nog lika bra båda två...
            Men de är nog som fler nämt tidigare är man ute efter gammelgäddan så tror jag man ska satsa en annan typ av drag, kanske beror på att de går för fort på grundare vatten?

Kommentera

Det skiljer sig från vatten till vatten, i ungdomen piskade jag vattnet vid vår sommarstuga med Atom i olika färger och vikter, sämsta betet någonsin. Fattade inte att alla andra pratade om hur bra draget var i sina vatten. :-/ Det man fick fisk på i den sjön var spinnare, ABU Sonette 12 g i guld eller koppar var en favorit.

När jag blev äldre kom jag att fiska i en annan sjö i Sörmland, Näshultasjön, där funkade Atom kanon, men samma utrustning och samma teknik.

Skillnaden mellan sjöarna var att den första var en typisk grund slättsjö med mycket taskig synbarhet i vattnet, den andra sjön hade ett mycket klarare vatten. Där fick jag också bra med gädda på Vicke, http://www.dogger.se/fiske/beten/kus...e-c-786-1.aspx vilket jag aldrig fick ett hugg på den i den första sjön.

Kommentera

Min första gädda för 28 år sedan fick jag på ett blått atom, den vägde strax över 2 kg... Så har nog mitt fiskeintresse att tacka atom för :-)

Kommentera

Vet att vissa kallar mörrumsspinnare för fegisar men jag kallar mina atom för fegisar eftersom det oftast är fångstgaranti på dom haha, men som sagt det är väl olika vart man fiskar
                  Blå och silver brukar i regel fungera nästan vart jag än fiskar

Kommentera

När jag var liten grabb så körde jag med 12-grams Atom i Zebra-färgen.....12-grammare var i princip det jag tyckte mitt veka haspelspö klarade av att kasta....gäddor blev det men i princip bara riktigt små snipor...

Den dag jag själv hade råd att köpa kraftigare doningar (7-fots ABU Suecia 352 10-30 g och en Cardinal 66X) så lämnade jag skeddragen hemma och körde i princip uteslutande med 26 grams Hi-Lo.....LYS var favoritfärgen men även RH och BGL funkade bra....

För två veckor sedan beslöt jag att ge skedarna chansen igen....ett blått Atom och ett svart-silver Utö blev det....35-grammare den här gången....och pang, pang pang...båda dragen leverade direkt.....riktigt kul fiske blir det eftersom man med dessa drag slipper att släpa på de tunga gäddpåkarna som länge dominerat och istället kan köra med lite lättare grejor.....

Nu är det bara några av de gamla 26-grams Hi-Lo:na som legat och samlat damm i sisådär 35 år som skall putsas upp och få chansen.....övertygad om att även de kommer att leverera precis som förr...

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40