Ledger, kan det vare en lämplig beteckning eller är det ett samlingsnamn för bottenmetespön i allmänhet? Kanske en utgången term?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskeprylstermer -- Vad menas?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MårtenJust vad jag misstänkte! Vi snackar böcker från 70-talet, möjligtvis början på 80-talet. Spöna gjordes på den tiden oftast i glasfiber som har helt andra egenskaper än de spön som tillverkas idag. Att ett matchspö skulle vara mjukt för att dämpa det våldsamma mothugget anser jag var tokigt, snarare är det för att matcha tunna linor och små krokar. Du är inne på rätt spår när du snackar om att använda rätt spö till rätt lina resp krok, dvs att BALANSERA utrustningen. Du använder inte stora tunga flöten, tjock lina och stor krok på samma spö som du kör 0,10 tafs och 22:ans krok. Idag klarar man att göra matchspön som klarar ett bredare spektrum än vad glasfiberspöna klarade. Tro mig, mina första matchspön var från tidigt 80-tal och det ena kunde man fiska grovt med, men körde man 0,14 lina och 18 krok tappade man 80% av fisken eftersom spöet var för styvt. Det andra kunde man fiska tunt med, men försökte man kasta flöten över 3-4 gram gick det i botten i kastet och orkade inte skjuta iväg flötet. De spön jag har idag kastar flöten upp till 20 gram samtidigt som man kan köra ganska tunt. Vill jag ha 18 krok eller mindre är det dock bättre att köra med mitt allra klenaste matchspö som kastar upp till 10 grams flöten. Om det sen är waggler eller stickflöten spelar ingen roll.
Ja, jag vet inte om ni fattade vad jag menade, men böckerna du nämnde CDan är förlegade i flera avseenden.
Winkle picker var från början korta (det jag hade var nog bara 7 fot) men idag är dom längre. Det finns fortfarande någon tillverkare som kallar sin bottenmetespön WP.
Även spön med utbytbara toppar kallas quiverspön. Quivertip är ju en tunn topp som darrar (quiver) sen hur lång den är eller om man skruvar i den spelar ingen roll. Idag vet jag faktiskt inte om det finns någon som tillverkar quiverspön som inte kan kasta en feeder? Därför tror jag att vi kan sätta likhetstecken mellan quiver och feederspön.
De spöna med skruvögla är bottenmetespön som kan användas antingen med quivertip eller swingtip med feeder eller utan feeder. Ingen aning om vad dom borde kallas...
Jag har aldrig skrivit att matchspöna är mjuka. Citat: "Matchspö är spö för flötmete som är ganska styva...".
Att topparna var med skruv är pga. man skall kunna byta topp oavsett fabrikat och utan att förstöra aktionen på dem.
Nog med det från min sidan. Mer än så kan jag inte förklara.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar