Fiskeprylstermer -- Vad menas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeprylstermer -- Vad menas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ep
    Testkurvan på ett spö är den vikt (i lb) som behövs för att få toppen att böjas 90 grader i förhållande till handtaget.

Ni som har koll på meteprylar får rätta mig om jag har fel.
    Men vet att en kompis gjorde så när han kollade lbs klassningen på ett antal jerkbaitspön. Och inom metevärlden stämmer det nog ganska bra.

Men den klassningen stämmer inte på båtspön direkt

Ett 3lbs Karpspö klarar gädda/karp runt 20kg
    Ett 30lbs Trollingspö klarar laxar runt 20kg
    sigpic

Kommentera

Jo, det var metprylar jag syftade på. Inom havsfiske snackar man väl ofta om linklasser så det är säkert som du säger.

Kommentera

[QUOTE=Flodebanan]

jo jag vet väl inget om vad du ska fiska med ett 70lb spö. bara drog till med något. men om det hade med havs fiske grejer så visste jag inte att det hade med linklasser att göra. jobbar inte så=)
        Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

lb är pound
          Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av tsv
            Hej,

Jag är nyfiken på följande:

Testkurva -- ibland står det att ett spö har testkurva 16-20 lbs. Vad menas med det?

"Nu är vi ute och fiskar med 70 lbs-utrustning" Vaddå 70 lbs? Är det linans brottsgäns? Lämplig fiskstorlek?

Vad utmärker ett feederspö? Matchspö?

Varför kallas vissa spön för specimen-spön. "Här presenterar Shimano en serie spön för den inbitne specimen-fiskaren..."

Mvh,

Tobias
            Klassningen på ett spö är på det visset att berätta för användaren hur styvt är spöet (alltså vilken aktion har spöet).

Testkurvan i lbs (jag har för mig att det finns andra testkurvor) betyder hur mkt kraft (aplicerat på en lina som går HELA vägen genom ALLA spöringar) behövs för att böja spötoppen till 90 grader gentemot handtaget. Och följaktligen innebär att man skall använda en linan som inte är starkare än spöet klass men som liger där omkring. Idealet är att ha en lina som är lika stark som spöet. Detta för att spöet skall inte knäckas och för att man skall använda spöet till max. Det blir dåligt resultat om man drillar en fisk med stark spö och svag lina.

När det gäller spö som redan har en definierad kurva (matchspö. feederspö, etc) för att berätta hur styv spöet är används benämningen "aktion" som klassar sådana spö i medium, heavy, medium-heavy, etc, eller inget (som betydder lätt aktion eller normal) som innebär hur lätt böjs spöet.

Feederspö är bottenmetespö som är ganska mjuka och har en mjuk topp som klarar av att kasta iväg den vikt som är angivet på dem (1 oz = 28 gr) men samtidigt dem är tillräkligt mjuka för att registrera napp. Dem är ganska långa: 9 till 14 fot. Det finns liknande spö som är kortare (7-9 fot) som heter "winkel picker".

Matchspö är spö för flötmete som är ganska styva (för att kunna krocka en fisk fast man har ganska mycket lös lina på vatten) och har en extra mjuk spö för att kunna kasta små tyngder (tackeln kan väga några få gram, så lätt som ibland 2-3 gr). Även dessa spö har olika aktioner.

Abu Garcia hade ett system att ange på vissa spö: kastvikt i oz och gram, och lbs-klass. Men det blev för rörigt och dem gav upp systemet (fast jag tycker att det var bra system).
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

så nu får jag ta och förklara ordentligt vad ett feeder spö är då hehe =)
              ett feederspö är en typ av quiver spö dvs med utbytbara toppar för olika fiskarter t.ex eller olika fiskeförhållanden väder,vind etc. topparna graderas oftast i oz(ounce) spöt har en riktigt kraftig "ryggrad" för att kunna sula iväg tunga swimfeeders fulla med mäsk!oftast har spöna bara topp aktion dvs att det är mestadels toppen som fisken arbetar mot när du drillar fisken. man ser inte ofta feederspön med helaktion!

förövrigt så är ett winklepicker spö ett quiver spö! men winkle picker är en gammal och förlegat namn hehe

Kommentera

Ursprungligen postat av etuna_alex
                så nu får jag ta och förklara ordentligt vad ett feeder spö är då hehe =)
                ett feederspö är en typ av quiver spö dvs med utbytbara toppar för olika fiskarter t.ex eller olika fiskeförhållanden väder,vind etc. topparna graderas oftast i oz(ounce) spöt har en riktigt kraftig "ryggrad" för att kunna sula iväg tunga swimfeeders fulla med mäsk!oftast har spöna bara topp aktion dvs att det är mestadels toppen som fisken arbetar mot när du drillar fisken. man ser inte ofta feederspön med helaktion!

förövrigt så är ett winklepicker spö ett quiver spö! men winkle picker är en gammal och förlegat namn hehe
                Det finns stora skillnader mellan quiverspö och feederspö. Toppen på feederspö är kraftigare än på quiverspö. Och, bortsett från toppdelen, quiverspöet liknar matchspöet något. Ett feederspö har mer helaktion (därför sa jag att feeder är mjukare) jämfört med matchspöet som har mer toppaktion (för att kunna göra mothugg även om man har mycket löslina).

Och på ett feederspö byter man topparna genom att dra ut dem och peta in nya. Och dem är ganska långa: cirka 40-60 cm. På quiverspöna skruvar man ut och in topparna. Och dessa är korta: cirka 15-25cm.

Tvärtom: man snärtar inte när man kastar feedern iväg. Och då ett spö med helaktion är att föredra. Med toppaktion skulle linan brista. Hehe!

Och förövrigt just i fredags köpte jag ett winkel picker till. Alltså det är inte som du säger här heller. Winkel picker lever i hög grad. Winkel picker är ett feederspö som är kortare och styvare och mer helaktion än feederspöet.

För att komplicera sakerna ytterligare, det finns ålspöna som är mycket kraftiga och med mycket toppaktion, och de är i samma längd som winkel picker spöna.

Och för att vara petiga matchspöna finns i två olika utförande: ett för fiske med stickflöte och ett för fiske med wagglerflöte. Dem för fiske med stickflöte (stickflöten fästes i båda ändarna) har en aktion något mot toppaktion med en styvare topp för att kunna lyfta linan från vattnet och att kroka fisken med en snabb handledsrörelse. Men dem för fiske med wagglerflöte (wagglerflöten fästes bara i under änden) har toppdelen mjukare och en mer genomgående aktion (medel- till helaktion) för att sånt fiske kräver långa rörelser med spöet vid mothugg pga. den lösa linan som ligger på vatten men mest under vattenytan. Den sista modellen är mjukare för att kunna absorbera kraften vid mothugg.

Allt det hela hittar ni i: "Den stora boken om sportfiske", "Allt om mete" av Dick Murray, "Mest om mete" av Torsen Sjöström.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

70 lb fiskeutrustning är inte helt ovanligt (dock snarare 60 eller 80 lb) i lite grövre fiskesammanhang, tonfisk etc.

Siffran beskriver för vilken lina utrustningen är lämpad, ganska vilseledande i vissa fall, men ger ofta ett litet hum om utrustningens kapacitet.

/k
                  sigpic

Kommentera

okej men ett feeder spö är fortfarande en sorts quiver spö finns många quiver spön med toppar som bara är att trycka ner utan gänga också men de brukar som du säger vara något kortare oftast =)

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
                      ...blablabla...kräver långa rörelser med spöet vid mothugg pga. den lösa linan som ligger på vatten men mest under vattenytan. Den sista modellen är mjukare för att kunna absorbera kraften vid mothugg.

Allt det hela hittar ni i: "Den stora boken om sportfiske", "Allt om mete" av Dick Murray, "Mest om mete" av Torsen Sjöström.
                      Just vad jag misstänkte! Vi snackar böcker från 70-talet, möjligtvis början på 80-talet. Spöna gjordes på den tiden oftast i glasfiber som har helt andra egenskaper än de spön som tillverkas idag. Att ett matchspö skulle vara mjukt för att dämpa det våldsamma mothugget anser jag var tokigt, snarare är det för att matcha tunna linor och små krokar. Du är inne på rätt spår när du snackar om att använda rätt spö till rätt lina resp krok, dvs att BALANSERA utrustningen. Du använder inte stora tunga flöten, tjock lina och stor krok på samma spö som du kör 0,10 tafs och 22:ans krok. Idag klarar man att göra matchspön som klarar ett bredare spektrum än vad glasfiberspöna klarade. Tro mig, mina första matchspön var från tidigt 80-tal och det ena kunde man fiska grovt med, men körde man 0,14 lina och 18 krok tappade man 80% av fisken eftersom spöet var för styvt. Det andra kunde man fiska tunt med, men försökte man kasta flöten över 3-4 gram gick det i botten i kastet och orkade inte skjuta iväg flötet. De spön jag har idag kastar flöten upp till 20 gram samtidigt som man kan köra ganska tunt. Vill jag ha 18 krok eller mindre är det dock bättre att köra med mitt allra klenaste matchspö som kastar upp till 10 grams flöten. Om det sen är waggler eller stickflöten spelar ingen roll.

Ja, jag vet inte om ni fattade vad jag menade, men böckerna du nämnde CDan är förlegade i flera avseenden.

Winkle picker var från början korta (det jag hade var nog bara 7 fot) men idag är dom längre. Det finns fortfarande någon tillverkare som kallar sin bottenmetespön WP.

Även spön med utbytbara toppar kallas quiverspön. Quivertip är ju en tunn topp som darrar (quiver) sen hur lång den är eller om man skruvar i den spelar ingen roll. Idag vet jag faktiskt inte om det finns någon som tillverkar quiverspön som inte kan kasta en feeder? Därför tror jag att vi kan sätta likhetstecken mellan quiver och feederspön.

De spöna med skruvögla är bottenmetespön som kan användas antingen med quivertip eller swingtip med feeder eller utan feeder. Ingen aning om vad dom borde kallas...
                      Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar