Problem med Mercury, Utombordare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Mercury, Utombordare...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Komp kollat i början, både ovan kolven och vevhuset (hela reedlager och nedre packboxar).
    Har väl inte lagt så mycket pengar precis, men tid. Har väl lagt ca 1000:- allt som allt, med packningssatser impeller mm. som ändå skulle bytas. Passade på att även byta den lilla löjliga växelföraren i drevet för fram o backen.
    Nu är det tändspolarna som gäller.
    På tomgång eller obelastad hänger dom någorlunda med men så fort det ökar så missar dom totalt.
    Troligen hoppar det gnista mellan avbrottet eller så blir det induktion endast på sekundären efter avbrottet.Kanske!,
    Nån som vet ett bra ställa att handla delar till gamla mercurys.
    MVH IXS

    Kommentera


    • #22
      Marinshopen i Stockholm är väl störst eller Marindepån är väl i hög klass med.
      Du kanske får snacka med min grabb om du köper från Marinshopen he he.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

      Kommentera


      • #23
        Som sagt
        Tre tändspolar visade avbrott med ohmmätaren, en visade rätt värde.
        Jag tog nu ned resterande tre tändspolar. Nu visade även den som visade rätt monterad på motorn fel när den är lös,
        MEN, det sitter en liten ynklig jordfläta fasttejpad på baksidan spolen, som kläms mellan gummi och motorblocket.
        En del var av, andra ärgade. Men den som visade OK, hade en riktig jordfläta klämd mot blocket. Då jordade den i blocket, som sedan minuspolen även jordas med kabel till blocket.
        Ohmmätaren mellan högspänningsuttaget och flätan, alla fungerar och visar runt1000 ohm.
        Montering i morgon.
        Nu Då
        Hoppfull igen
        Senast ändrad av ixs; 2010-06-30, 22:27.

        Kommentera


        • #24
          Neeeej

          Nej inte i dag heller.
          Motorn gick som vanligt dvs dåligt.
          alla värden var rätt, jordad och bra.
          Men prövade gnistan igen, tog en tändhatt i taget. Alla hade en minst centimeter gnista.
          Prövade att varva upp motorn tll ca 3000 varv, och då slocknade gnistan.
          Hoppade max 3-4 millimeter. Två av spolarna var på detta viset.
          Beställt två nya, kommer om 3-5 dgr.
          Hoppas igen, men nu känns det bättre.
          MVH IXS

          Kommentera


          • #25
            NEJ
            Ingen bättre gnista med de nya spolarna( skulle givetvis skiftat för att se om felet flyttade sig).
            Nu blir det ny mätning. Statorn är nog det bästa alternativet nu.
            Köpa i Sverige eller USA?
            MVH IXS

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Tobbe.L Visa inlägg
              Halloj!, skulle kolla om någon kunnig person om utombordare vet som kan vara problem med min motor.
              Det e en mercury 50hk, årsm slutet av 80talet, 2taktare. Har gått jätte fint sen i söndags morgon när vi skulle ute, den gick som vanligt i 5 min, helt plötsligt så gick effekten ner markant under färd, och båten går nu ungefär hälften så fort som den har gjort tidigare. Motorn har en hackand/ryckande gång på fullt ös på gasreglaget. Den går som den brukar när man kör sakta, backar och när den står på tongång så e den fin fin. Vi har kollat tändstiften, de e som de ska vara inge skit där. Tänkte kolla bränslefilter osv. också i morgon. Den har nytt växelhus kan ju tilläggas... Men e det någon som har råkat ut för samma sak?,eller om någon har några rekommendationer på vad man ska kolla upp?. Skulle bli jätte tacksam för svar!

              Ha d gött//Tobbe!
              Tillbaka till din tråd, sorry jag verkar ha hijackat den.
              Men på vänstrasidan av motorn sitter en lucka. Där gasreglaget sitter. Innan för denna lucka sitter "plåtar" som kan rosta hål eller ärga.
              Man kan testa genom att köra motorn för att sedan snabbt ta ur stiften och "slå dom i näven# och se om det finns vatten på dom. Då vatten kryper in i cylindern genom hålen.(Merc vekst) Snabbt innan dom torkar
              Jordfätan baksidan tändspolarna ärgar lätt sönder, dom bara kläms fast mellan gummi och blocket.
              Kolla gnistan mellan tändspole och tändkabel, på tomgång och med högre varvtal. lossa med en tång och för det sakta bort från spolen. Gnistan ska hoppa minst 1cm. öka varvtalet och se om den fortfarande hoppar 1 cm eller den kryper ner till ett par mm.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 602 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 374 svar
              236 989 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
              30 svar
              3 402 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
              96 svar
              10 678 visningar
              5 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av robertn, 2019-04-07, 13:03
              36 svar
              1 973 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Nila
              av Nila
               
              Arbetar...
              X