Problem med Mercury, Utombordare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Mercury, Utombordare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Mercury, Utombordare...

Halloj!, skulle kolla om någon kunnig person om utombordare vet som kan vara problem med min motor.
    Det e en mercury 50hk, årsm slutet av 80talet, 2taktare. Har gått jätte fint sen i söndags morgon när vi skulle ute, den gick som vanligt i 5 min, helt plötsligt så gick effekten ner markant under färd, och båten går nu ungefär hälften så fort som den har gjort tidigare. Motorn har en hackand/ryckande gång på fullt ös på gasreglaget. Den går som den brukar när man kör sakta, backar och när den står på tongång så e den fin fin. Vi har kollat tändstiften, de e som de ska vara inge skit där. Tänkte kolla bränslefilter osv. också i morgon. Den har nytt växelhus kan ju tilläggas... Men e det någon som har råkat ut för samma sak?,eller om någon har några rekommendationer på vad man ska kolla upp?. Skulle bli jätte tacksam för svar!

Ha d gött//Tobbe!
    ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Låter lite som att den slutar fungera på någon av cylindrarna. Du hade visserligen kollat tändstiften men kolla ändå om något stift blir blötare än dom andra. Kolla kablar till tändstift. Och det vanliga rådet är att rengöra förgasarna, skit i dom kan vara boven till mycket.

Kommentera

Ok!, ska byta tändstiften då, för att vara på den säkra sidan!, ska kolla förgasaren med... jätte tack för svaret! =D

simma lungt!

Kommentera

Hej Tobbe hade liknande problem med min Evinrude, bytte tändstift sen gick den som en klocka.

Mvh
        Ulf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa
          Hej Tobbe hade liknande problem med min Evinrude, bytte tändstift sen gick den som en klocka.

Mvh
          Ulf
          Ok!, vi hade ett tändstift som såg lite misstänksam ut, den var blötare än resten. Och då hade vi ändå inte åkt med båten sen 24 timmar tillbaka. Ska ta o byta tändstiften när jag kommer hem...

Super tack för svaret!.. =)

simma lungt!

Kommentera

Kylning

Hej...
            Vet att det finns funktioner på vissa motorer som begrännsar effekten på en del olika vis bla stänger av en cyllinder då motorn går för varm...ett skydd...så kolla så att motorn får kyllning "vattenstrålen"..
            Maria

Kommentera

Bränslefiltret är mitt tipps!

Kommentera

Kylningen tror jag det inte e något fel på, det sprutar vatten som det ska från motorn, bränsle filtret ska jag kolla i dag också.. =)

Tackar varmt för alla svar! =D

simma lungt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa

Mvh
                  Ulf
                  Har också upplevt det problemet. Kollade tändstiften och dom tände, men bytte ut dom en då. Vips så var problemet borta.

/cobol

Kommentera

Halloj, byte alla tändstift nu, den går betydligt bättre, i början gick den som den skulle verkade det som iallafall, efter ett tag så gick den lite sämre. Men så kollade vi tändstiften efter en timmes åkande. Då visade det sig att den första cylindern inte har brunnit alls. Tändstiftet var lika nytt som när det sattes i (inte ett ända tecken på att den hade brunnit). Skillnaden var att den var dränkt med bränsle. Vi ska kolla lite mer runt detta, tändhatt osv. Vi hann inte göra mycket mer, hockey snart ju.. :P

Men det är alltså ettan, som inte tänder, så den går på två cylindrar nu. Det var just den första som såg lite misstänksam ut i går när vi kollade. Såg lite väl blöt ut, men det gamla tändstiftet var lika mörk som de övriga av de gamla som satt i. Någon som har idéer på vad som kan vara för fel?, Något man ska vara extra uppmärksam på när man mekar med motorn?...

Men båten gick iallafall den dubbla hastigheten nu... =)

simma lungt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston