Laxbeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxbeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxbeten

Ni som använder spön för +100g, va tusan använder ni för drag??????
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Svårt att veta vilka spön du menar eftersom du i rubriken skriver laxbeten... Jerkbaits väger inte helt sällan upp och kanske över 150-200 gram så det kräver ju sitt spö.

Men eftersom du skriver laxbeten så kanske det är det du menar och då är det troligen så att man fiskar med tubfluga men med ett rejält tungt sänke framför för att få ner betet på rätt djup i de starka och djupa strömmarna. Själv skulle jag aldrig orka med att nöta upp en lax i älv men jag beundrar de som har tålamodet... Jag trollar upp dem istället.
    -----------

<"))))><

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Larsson
      Svårt att veta vilka spön du menar eftersom du i rubriken skriver laxbeten... Jerkbaits väger inte helt sällan upp och kanske över 150-200 gram så det kräver ju sitt spö.

Men eftersom du skriver laxbeten så kanske det är det du menar och då är det troligen så att man fiskar med tubfluga men med ett rejält tungt sänke framför för att få ner betet på rätt djup i de starka och djupa strömmarna. Själv skulle jag aldrig orka med att nöta upp en lax i älv men jag beundrar de som har tålamodet... Jag trollar upp dem istället.
      Dels för att det behövs tunga sänken, dels för att det behövs power för att dra en STOR lax i strömmande vatten. Tycker du det känns "overkill" kommer du garanterat ändra dig dagen drömlaxen hugger
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Dels för att det behövs tunga sänken, dels för att det behövs power för att dra en STOR lax i strömmande vatten. Tycker du det känns "overkill" kommer du garanterat ändra dig dagen drömlaxen hugger
        Själv så använder jag ett 9" 10-45g spö och en ambis 6000, hittils inga problem, iofs inget stort heller

Så det e altså tunga tubflugor i strömmande vatten..... Finns inga speciella laxdrag runt 100g???

Kommentera

Haha, en tubfluga på 100 flugan väger nog inte mer än ett eller två gram, sänket väger destå mer.

Jag har dragit en lax på 6.5 på ett 10' -100g spö i strömmande vatten, och det var aaaaldeles för klent, har inga problem att förstå folk som kör med feta grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
            Haha, en tubfluga på 100 flugan väger nog inte mer än ett eller två gram, sänket väger destå mer.

Jag har dragit en lax på 6.5 på ett 10' -100g spö i strömmande vatten, och det var aaaaldeles för klent, har inga problem att förstå folk som kör med feta grejer.

Felformulering.....
            Självklart e de tyngden som väger, inte flugan i sig....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 602 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston