Information om vadare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Information om vadare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Information om vadare.

Jag står i begrepp att köpa vadarbyxor. Nu har jag samlat på mig ett par frågor.

Jag kommer att i första hand använda dom till kustfiske. Är det då att föredra byxor med fasta stövlar? Eller kan man använda byxor med separata kängor? Överlever lädret i kängorna saltvatten?

Filten på undersidan av kängorna/stövlarna måste ju efterhand bli sliten. Kan den bytas eller hur löser man det?

Jag har inte råd till dom allra dyraste alternativen (max ca 2000:-) och har följt tråden om andningsvadarna med stort intresse. Den tråden handlar ju i första hand om vadare för rinnande vatten i norrland. Nu undrar jag. Till en begränsad kustfiskebudget, vilken lösning skulle du rekommendera? Neopren? Andningsvadare? Separata kängor?

Har jag missat någon relevant fråga? Alldeles säkert... Ta tillfället i akt och upplys mig!

Andas eller Neopren beror väl mest på vattentemperaturen.
    Ska dom användas när temperaturen är några grader över nollstrecket skulle jag satsa på neopren, kommer temperaturen mestadels ligga över 10 grader är nog andasvadare skönast. Ska du köra bägge vetefan...jag skulle nog satsa på andasvadare då och köra rejält med fleece under.
    Jag tycker själv strumpmodell och kängor är ganska bekvämt, men inte testat stövelvadare och vill därmed inte yttra mig om det, men jag inbillar mig att det är lättare att få till en god passform med lösa delar än att köra på en "generisk" stövel.
    Och ang. kängor och saltvatten så är ju inte alla kängor i skinn, sen tror jag nog inte en dag i salt skadar så värst om man sköljer rent grejorna när man kommer hem.

Kommentera

Salt skadar alltid skinnet. Det torkas ut och så småningom spricker. Det kanske går att impregnera kängorna innan fisket eller varför inte köra med stövlar av gummi.

Jag skulle köra med andasvadare.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Waders

Ett par mycket prisvärda Waders är faktiskt Harald/Nyborgs Neophren vadare, kostar 699:-. Polaren har sådana och han är helnöjd. Ska själv införskaffa ett par.

Sök under fritid -> båt/fiskeartiklar.

Kommentera

Jag skulle rekommendera neopren vadare. Två anledniger dels är de billigare och de isolerar mot kyllan mycket bättre. Fördelen med andnigsvadare är det att de andas och man blir inte jätte varm och blir genom blöt när man vandrar en bit. Men detta har man störst användnin av i fjällen på sommrana.

Kommentera

Ursprungligen postat av nsl
            Jag skulle rekommendera neopren vadare. Två anledniger dels är de billigare och de isolerar mot kyllan mycket bättre. Fördelen med andnigsvadare är det att de andas och man blir inte jätte varm och blir genom blöt när man vandrar en bit. Men detta har man störst användnin av i fjällen på sommrana.
            Det var just därför jag skulle inte välja neopren: om det är kallt ute tar jag på mig jätte varma underställ, men jag vill inte bli genomblöt om det blir för varmt inuti vadarna. Blir det kallt det är bara att röra på sig lite eller ta på nån plagg till. Och jag fiskar inte så mkt på vinter.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Simms Freestone vadare och skor är kanon,aldrig haft bättre!

Kommentera

Ja, jag vill ju kunna använda vadarna året runt, inte bar på vintern så andningsvadare verkar vara grejen.

Vad är viktigt att tänka på med filtsulor och så? Jag vill gärna kunna förflytta mig långa sträckor efter nya fiskeplatser.

Tack för alla tips. Jag är helt novis på vadare så fortsätt gärna tipsa!

Trevlig lördagsnatt!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston