Fäste till ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fäste till ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fäste till ekolod

Mina kära föräldrar var i USA vid jul o nyår och till min stora glädje fick de med sig ett ekolod hem (ett eagle fishmark 320).
    Nu är det snart dags att lägga i båtarna igen och farsan (som betalade kalaset) vill gärna kunna "låna" ekolodet till sin båt, jag har en liten höga rodd som jag fiskar i och han har en stor snipa (fiskebåt-typ).

Är det någon som har nån ide om hur man ska kunna få ekolodet "portabelt" d.v.s att det går att ta loss från min båt och skruva på på hans.

Jag har funderat på någon form av pinne som man sätter själva lodet och fart/temgivare på med hjälp av tvingar, men någon borde ju ha tänkt på detta innan och kanske finns någon dylik konstruktion att köpa i butik!? Det ska ju helst inte ta mer än 5 minuter efter att isen släppt helt och hållet tills jag fått i båte, JAG ÄR FISKESUGEN!

En lösning är ju annars att köpa en extra givare och en extra hållare..

Då är det bara att ta med lodet när du byter båt och slipper hålla på att fixa med givare..

En annan lösning är ju en sådan där givare som har sugkopp, den är ju i alla fall lätt att ta med sig. Jag har en sådan till mitt Eagle men tycker inte det sitter bra med den så jag har monterat givaren permanent på båten..

Kommentera

extra givare

är det inte hemskt dyrt med extra givare?

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
        är det inte hemskt dyrt med extra givare?
        Jo det kostar. Ibland är det löjligt dyrt om man jämnför med att köpa ett nytt lod :S

Mitt tips; Gör ett fäste som du sedan sätter en "pinne" ner i vattnet i. På denna pinnens nedre del moterar du givaren. Gör sedan bara ett likadant fäste på pappas båt och allt fungerar. Jag har tyvärr ingen bild, men har sett lösningen på flertalet båtar hos klubbmedelmer. Hur och om det fungerar BRA vet jag doclk ej
        sigpic

Kommentera

Jodå, det går säkert att lösa med lite händighet - annars finns som sagt sugkoppslösningen.

Kommentera

Ha en smal "pinne" av metall (själv kör jag med en 50 cm gardinstång!). Skurva på givaren i ena änden.
            Sedan har jag en klämma som igentligen är till för att hålla ihop trä som limmas ihop (köpt på Claes Olsson för några tior).
            Sätt ner pinnen med givaren nedåt (Så klart) och kläm fast pinnen med klämman uppe vid kanten...

Det fungerar bra, men det finns ett par saker att tänka på. Sätt gärna ett litet snöre i klämman som sedan sätts fast i båten. Skulle den lossna så har den annars en väldigt stor fallenhet för att göra ett svanhopp ner i vattnet.

Vissa båtar har en för tjock kant vid relingen för att det skall fungera.

Beroende på hur bra klämman sitter i relingen, ju fortare kan man köra. Sitter den dåligt så kan den ramla av redan vid en 10 knop, sitter den bra så klarar den de flesta farter.

Den här lösningen har jag använt för mitt portabla lod i tre år och det fungerar (nästan jämt) utmärkt. Enligt andra så är det bra mycket bättre än sugproppen som skall ha en förmåga att ramla av när man drar på, men själv har jag ingen erfarenhet av sugproppen... Så det är bara hörsägen.

I mitt fall så har jag ett motorcykelbatteri i en låda med fästet på locket, men för er så är det nog enklast att försöka få tag i extra kablar (och säkring) till batteriet samt ett extra till skärmen, så byter ni enkelt mellan båtarna.

/D

Kommentera

Kolla min lösning här http://www.nollsex.se/team/eko/index.html Fästena finns på Biltema (25-342). Mina är på 15mm.

Tyvärr vet jag inte hur det funkar ännu. La i båten ikväll och prioriterade en kort fisketur. På två timmar drog jag 6 gäddor med en på strax under 5 kilo på topp. Nu börjar säsongen!!!!!!!!!!!!
              Senast ändrad av Ralf; 2005-04-09, 20:40.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

tack

tack för alla svar... nu blir det (efter att den sabla F-deklarationen är gjord givetvis ) att sätta sig ner o tänka till lite, sätta skruvmejseln i näven och få det gjort.

tack så hemskt mycket.
                /Dan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                6 svar
                10 309 visningar
                19 gillar