Hur vässar jag min krokar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vässar jag min krokar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Använd inte diamant brynen, de som jag har testat har varit dyra och mycket dåliga.
    Men ett litet vanligt vektygs bryne har fungerat mkt bra, ca 3X5 cm så dessa är ganska behändiga.
    Men som sagt "riktiga" krokbrynen med en liten skåra har funkat skit =).

Kommentera

Jag använder ett diamantbryne som är runt ca7-8 mm i diameter, med en skåra i sen är det bara att dra spetsen där i, som flodebanan sa ha inte för stor vinkel bara de ska ligga näst intill parallellt...

Kommentera

Så här ser mitt bryne ut, ingen skåra eller något sådant.
        Bifogade filer
        /Berndtsson

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter L
          Använd inte diamant brynen, de som jag har testat har varit dyra och mycket dåliga.
          Men ett litet vanligt vektygs bryne har fungerat mkt bra, ca 3X5 cm så dessa är ganska behändiga.
          Men som sagt "riktiga" krokbrynen med en liten skåra har funkat skit =).
          Bättre med en bryne likt CWC;s eller mitt skridskobryne. Bara klumpigt med ett "löst".

Dyra och dåliga? Diamant är väl det bästa därav priset? Dom flest "krokbrynen" öre väl knappast i "dyr" diamant utan orsak.

Hur funkar BFT brynet, chefen funderar på att plocka hem ett par, kan var bra att veta om dom fungerar bra. Man hinner ju inte prova de så bra när man metar
          sigpic

Kommentera

men snälla hur svårt kan det vara att slipa en krok? tänk efter lite själv så går det säkert bra....
            Tube for life

Kommentera

Ive just started useing this big smity hook file, it gets big hooks real sticky sharp in just a few strokes! Ive not found one as good as this! Its warmly recomended,
              Bifogade filer
              I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Jag köpte en Pool 12 (heter det va?) slipare-nyckel. Det ser ut som en vanlig husnyckel, fast med två spår som har någon slipande beläggning. Har fungerat bra.

Många lovordar owner m.fl. Hur fungerar det att sätta på en spinnare, t ex Super Vibrax? Ska man köra med fjäderring eller finns det smartare vägar?
                Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Många lovordar owner m.fl. Hur fungerar det att sätta på en spinnare, t ex Super Vibrax? Ska man köra med fjäderring eller finns det smartare vägar?[/QUOTE]

Jag kör med fjäderringar men andra i min bekantskapskrets kör med Carp conectors (en form av beteslås)!

Kommentera

Om det gick att slipa/bryna en krok till samma skärpa som en "kemvässad" så
                    skulle man väl inte kemvässa dom? Då skulle man väl slipa i stället?
                    Eller är det ekonomin som styr som vanligt?

Lite "offtopic" så skulle nog den bästa skärpan erhållas genom sputtring, för
                    då kan man "skala av" ett atomlager åt gången. Bättre än så bör det
                    knappast bli.

/ Wikström

Kommentera

Tycker fortfarande inte att någon har svarat på min fråga. Jag vill veta hur jag gör rent praktiskt. Utgå ifrån att jag aldrig har sett en krok eller ett bryne och förklara sedan utifrån det.

Det börjar urarta...
                      /Berndtsson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 777 visningar
                      12 gillar