Tafstillverkning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafstillverkning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafstillverkning

Hej!
    Har nyss inhandlat 7strand och porleader och har funderingar hur man ska tillverka/knyta dessa tafsar på bästa sätt?
    Har ingen erfarenhet på området och hoppas därför att människor med mer sådan kan hjälpa mig gärna med bilder och dylikt hur man ska går tillväga

Mvh Hoppfull tillverkare!

Ursprungligen postat av Lane Unregistered
    Hej!
    Har nyss inhandlat 7strand och porleader och har funderingar hur man ska tillverka/knyta dessa tafsar på bästa sätt?
    Har ingen erfarenhet på området och hoppas därför att människor med mer sådan kan hjälpa mig gärna med bilder och dylikt hur man ska går tillväga

Mvh Hoppfull tillverkare!

Köp senaste FiskeFeber, där har du en bra artikel.
    sigpic

Kommentera

Tack för det snabba svaret, ska genast inhandla den!

Kommentera

Använd knuten som är illustrerad på baksidan av ProLeader förpackingen, tror att det är en uni-knut. Dra åt den långsamt så att du ser att den sätter sig ordentligt mot krok/leke. Dra inte åt ordentligt förrän knuten är där du vill ha den, gäller iaf ProLeader som ibland får knuten att sätta sig i det skrovliga ytskiktet .
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
          Använd knuten som är illustrerad på baksidan av ProLeader förpackingen, tror att det är en uni-knut. Dra åt den långsamt så att du ser att den sätter sig ordentligt mot krok/leke. Dra inte åt ordentligt förrän knuten är där du vill ha den, gäller iaf ProLeader som ibland får knuten att sätta sig i det skrovliga ytskiktet .
          Jo, man ska vara noggrann med Pro Leadern när man knyter den...

Precis som Flodebanan skrev så hade Fiske Feber en bra artikel om tafsar... Helt klart bästa tidningen... Sa upp FFA inget att ha... Det räcker med FF & FJ!

Kommentera

Hur gör man med en tafs som 7strand är det "klämmor" som gäller då, hur ska man klämma för att få det att hålla jag har haft problem med detta och skulle uppskatta hjälp, har läst FF-artiklen men det blev jag inte mkt klokare av.!
            Snälla hjälp en virrpotta som jag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Köp senaste FiskeFeber, där har du en bra artikel.
              Ja, gör så! ..Och hör sen!!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kol
                Hur gör man med en tafs som 7strand är det "klämmor" som gäller då, hur ska man klämma för att få det att hålla jag har haft problem med detta och skulle uppskatta hjälp, har läst FF-artiklen men det blev jag inte mkt klokare av.!
                Snälla hjälp en virrpotta som jag!
                Har du läst artikeln och missat havla instruktionerna? Hmmm, det står klart och tydligt både i FF och på baksidan av förpackningen att man skall nypa 3 ggr och INTE i ändarna. Sedan finns det bekrivet hur man "sätter på upphängaren" på både fp;en och i FF. Så läs lite noggrannare
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
                  UNI-Knuten (eller grinnerknuten som jag kallar den) är suverän MEN tänk på följande när du drar åt knuten:
                  När du har lindat den korta "tampen" 3-4 varv drar du FÖRST år lindningen genom att dra i den "KORTA tampen" samtidigt som du håller i tafsmaterialet som är mellan lindningarna och lekandet. Dra år ganska hårt! Du ger faan i den del som ska utgöra tafsen = "långa tampen".
                  Nu sitter knuten likt en "snar-knut" runt tafsen (långa tampen). Ta nu knuten med ett stadigt tag mellan tumme och pekfinger och dra försiktgigt i den långa tampen (tafsten), knuten glider nu ner mot lekandet. Håll INTE i lekandet/beteslåste, om du gör det blir tafsmaterialet lätt som ett presentsnöre!!
                  Slutligen drar du sista millimetern genom att hålla i både lång och kort tamp.

Detta fungerar på alla material, även solid titan tafs, dock mycket svårare.

I'm homemade
                  ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 602 visningar
                  0 gillar