Vilken lina änvänder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina änvänder ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina änvänder ni?

Vilken typ av lina använder ni?

Är det verkligen nödvändigt att använda flätade linor, som FireLine och andra, för att få den rätta "feelingen"?

Själv använder jag FL vid UL fiske (både haspel och multi Mörrum3600) och vid Makrilltrolling.

PÅ min senast införskaffade Amb Pr Rocket sitter det en vanlig nylonlina från Berkley.
    Jag har tom hört att flätade linor kan vara skadliga för rullen?! Är det en skröna eller ligger det någon sanning i detta?

Är det någon som har erfarenhet av andra fabrikat än FireLine?

Bjud gärna på er oerhörda erfarenhet nu!

Tror inte att det är skadligt med flätlina om man har en rulle av bra kvalitet som exempelvis Ambassadeurer och Shimano Calcutta. Vet att det däremot kan vara strul på vissa haspelrullar med inte helt perfekt linupplägg. Personligen så brukar jag köra med lite lägre ställd slirbroms när jag fiskar med flätlina. Detta för att motverka att krokarna rycks låss från fiskkäften vid napp. En annan taktik är att göra lösare mothugg men det funkar lixom inte för mig. Är allt för van vid att rappa till....

Kommentera

en sak till...Jag är inte helfrälst på flätlina. Kör minst lika mycket med nylon. De nylonlinor som jag föredrar främst är Berkley Sensithin. Skall även testa deras Ironsilk nu till våren. Gällande flätlina så är Powerpro överlägsen för multi men jag tror att det är nån ny Spiderline på gång...typ Stealth eller nåt sånt.

Kommentera

Fina input Hippo!

Hur ofta ska man byta dessa dyra linor, alltså flätlinor? Åldras dom på samma sätt som nylonlinor? Att man byter dessa en gång per år är väl OK. Men byta flätlina på 6 rullar??? = 1.500spänn minst per år?!

Det är många fiskedagar i Säfveån, alt. många "nödvändiga" drag och vobblers...

Kommentera

Flätlinnor har längre livslängd, åtmintone Ppro upplever jag som slitstark. F-line har en tendens att "tråda sig". Hänger mycket på att ha bra ringar på spöt som minskar friktionen. Fördelen med flätlina är att den inte drabbas av "linminne" dvs att den inte korvar sig efter ett tag på rullen. Ett tips är att vinda upp flätlinan och vända på den. Då fördubblar man livslängden..

Nylonlina bör bytas minst en gång per år.

Kommentera

Jag använder Fire:Line till allt förutom mete efter vitfisk.kan hålla med om att fireline slits väldigt fort men eftersom jag får fire line för 1 spän metern så kännar jag på det
            Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Flätlina...PowerPro 0,28mm

Kommentera

Till multi och haspel använder jag Power Pro i dimensionerna 0,10, 0,15, 0,19 och 0,23. Har kört med Fire Line för 4 år sedan och har gått över till Power Pro. FL fransar upp sig för mycket och suger åt sig vatten. Coatingen på de yttersta metrarna slits bort så att lina blir vit och synligt. Jag är allergisk mot synliga linor.

Finns en flätlina som är bättre än PP och det är Siglon Techneed. Tyvärr kommer handlarna sluta att sälja dem.

Kommentera

Har för mig att följande fråga varit uppe tidigare orkar inte söka. Är det någon som råkat ut för sabbade spöringar pga flätlinor? Har själv aldrig råkat ut för det men...

Kommentera

Originally posted by Hippo
                    Har för mig att följande fråga varit uppe tidigare orkar inte söka. Är det någon som råkat ut för sabbade spöringar pga flätlinor? Har själv aldrig råkat ut för det men...
                    Det har jag aldrig varit med om, men däremot har man väl dragit in en och annan tafs i topöglan så att den pajat.

För 35 spänn limmar butiken på en ny, modell riktigt bra, som ersättning för sämre orginal diton.

//K
                    BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar