Börja göra egna sjökort, vad behövs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja göra egna sjökort, vad behövs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sv: Börja göra egna sjökort, vad behövs?

ss gör det väll inte möjligt att bygga djupkartor snabbare?

Trodde man fick ut mosaikbilder längsmed spåret som drdepth klistrar ihop men det går väll inte att logga 50 m data ifrån en possition? Grymt fräckt i så fall.

Vill man komma billigare undan så kan man köpa vanliga lod med nmea utgång och koppla ihop med telefon/eller dator och sammanfoga djup och possition där i. Går även att bygga loggers som lagrar data utan tele/datorer, finns info på drdepths hemsida. Men det blir 1000 gånger enklare med t.ex en HDS 5:a med allt inbyggt å inget kabel strul m.m..

vill du vara med att tillsammans med andra bygga upp kartor så är du/ni välkommna att haka på detta projekt. Kräver ingen programvara då jag kompilerar all data å delar sedan ut resultatet till alla som är med i projektet:

/Kallin

Kommentera

Click image for larger version

Name:	lowe.jpg
Views:	1
Size:	97,2 KB
ID:	1767125

Blir ju några hundringar med ett årskonto...
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Börja göra egna sjökort, vad behövs?

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
        ss gör det väll inte möjligt att bygga djupkartor snabbare?
        Blir det inte färre vändor med ett bredare spår?

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg

vill du vara med att tillsammans med andra bygga upp kartor så är du/ni välkommna att haka på detta projekt. Kräver ingen programvara då jag kompilerar all data å delar sedan ut resultatet till alla som är med i projektet:

Om jag får ihop pengarna är jag gärna med och bygger! En av de sjöarna som jag verkligen vill veta hur den är uppbyggd finns i listan med sjöar ni jobbar med..

Kommentera

Sv: Börja göra egna sjökort, vad behövs?

Jo i teorin görde det ju det men jag tror inte logg filen som man använder till kartprogrammen innehåller mer än din position, alltså inte ut på sidorna också. Men jag har ingen ss så jag vet inte bara en gissning.

Där emot så har jag sett bild spår som visar ut på sidorna men då får man inte med djupvärdet.

Du är välkommen om det blir av med något inköp mycket pengar bara.. Det är bra priser på begagnade HDS gen 1 modellerna å de funkar utmärt för loggning, använder själv ett HDS 5 gen 1.
          Senast ändrad av berra2323; 2013-03-31, 18:55.

Kommentera

Bumpar den här tråden!
            Nu när det har gått några år har det kommit några billigare alternativ?

Kommentera

Billigere enn hva da, og med mål om å gjøre hva da?
              Hvis målet er å logge data så får du utstyr fra ca 2000,- resten er et spørsmål om hvor langt du ønsker å dra det hele.
              Team Colibri

Kommentera

Billigare än de loden de nämner tidigare i tråden. Det jag vill är att skapa egna sjökort på gps:en då platsen jag bor vid är mycket dåligt lodad. Att skärmen är under 5tum gör inget. Konkreta exempel på lod uppskattas

Kommentera

Ja kör lowrance Hook 4 som ligger på runt 3k.
                  Sjökort och allt sånt funkar. Insight Genesis är gratis med så det finns alla möjligheter för att billigt få ett kompetent ekolod.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Lowrance, Humminbird, structurescan, 3dscan etc. etc. Kostar mycket pengar.
                    Om du vill komma undan billigt så behövs det lite fantasi och en jävla anamma.

Det du behöver för att loda sjön är ett långt rep och en rejäl sten (ankare funkar också). Sen är det bara markera metervis på repet och doppa runt i sjön samt bokföra djupet. Du behöver inte ens båt för detta, en paddelboard/ surfbräda går också bra, eller en rejäl bit frigolit som du kan stå på.

Det viktiga är att du hittar en sten med bra mätegenskaper och ett bekvämt rep som du kan markera på.

Fördelen med denna metod är att efter du har lodat sjön kommer du vara så överjävligt stark i armarna efter den kontinuerliga sänkningen/upptagningen av stenen att du aldrig kommer göra ett dåligt mothugg.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av romador Visa inlägg
                      Lowrance, Humminbird, structurescan, 3dscan etc. etc. Kostar mycket pengar.
                      Om du vill komma undan billigt så behövs det lite fantasi och en jävla anamma.

Det du behöver för att loda sjön är ett långt rep och en rejäl sten (ankare funkar också). Sen är det bara markera metervis på repet och doppa runt i sjön samt bokföra djupet. Du behöver inte ens båt för detta, en paddelboard/ surfbräda går också bra, eller en rejäl bit frigolit som du kan stå på.

Det viktiga är att du hittar en sten med bra mätegenskaper och ett bekvämt rep som du kan markera på.

Fördelen med denna metod är att efter du har lodat sjön kommer du vara så överjävligt stark i armarna efter den kontinuerliga sänkningen/upptagningen av stenen att du aldrig kommer göra ett dåligt mothugg.

Lycka till!
                      Går ju med fördel att göra på vintern också. Då slipper man trilla i när man går runt och borrar hål i isen.
                      En frigolitbit är förvisso billig, men inte så stabil alla gånger.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 432 svar
                      240 580 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist