Balans på utrustningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balans på utrustningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Balans på utrustningen

Hej,
    Försöker kombinera rulle och spö och börjar fundera på var jämviktsläget ska vara för att det ska bli optimalt. Ska spötoppen dippa ner lite då man håller haspelrullen som vid fiske eller ska jämviktsläget vara framför rullinfästningen? Och vad är optimalt när det handlar om spinnutrustning. Sedan handlar kanske om vad man hänger på längst fram, men det måste väl vara viss balans på grejerna som utgångsläge. Tar gärna del av dina erfarenheter och tankar kring detta.

Ursprungligen postat av kvicksund2005 Visa inlägg
    Hej,
    Försöker kombinera rulle och spö och börjar fundera på var jämviktsläget ska vara för att det ska bli optimalt. Ska spötoppen dippa ner lite då man håller haspelrullen som vid fiske eller ska jämviktsläget vara framför rullinfästningen? Och vad är optimalt när det handlar om spinnutrustning. Sedan handlar kanske om vad man hänger på längst fram, men det måste väl vara viss balans på grejerna som utgångsläge. Tar gärna del av dina erfarenheter och tankar kring detta.
    Hej Mats Björeskog;

Under mitt eget fiske har jag alltid föredragit eller försökt hitta spön som är i exakt jämvikt där jag håller handen runt spöt. Alternativt kan spöt vara några gram baktungt men aldrig framtungt så att spötoppen blir tyngre. Med en spötopp som med ditt språk vill "dippa ner" då blir du långsammare vid mothugget och även riktigt trött i ryggen efter en heldags fiske...

Med några av mina egna spön har det hänt att jag lagt in bly längst bak i bakre spöhandtaget för att skapa bättre jämvikt....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
    3 432 svar
    240 635 visningar
    12 gillar