Cirkelkrok+Gädda=Sant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cirkelkrok+Gädda=Sant?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cirkelkrok+Gädda=Sant?

Någon som har testat att gäddmeta/ismeta med cirkelkrok?
    Måste ju vara oerhört mkt bättre vid C&R, om det fungerar. Har tidigare testat 2 enkelkrokar ist för 3-krokar på mina gäddwobblers, fungerar finfint.

Som sagt, någon som testat att tackla en mört på en cirkelkrok?

Kör spöna inom kort avstånd och med snabba mothugg. Jag har inte krokat en fisk djup under 2 vinterar ute på isen Att klippa hulllingar underlättar ju ytterligare.

Att man måste vänta lite med cirkelkrok kan väl göra att gädda hinner svälja, och då spelar cirkelkrok mindre roll om den sitter i svaljet ?
    sigpic

Kommentera

Tanken bakom cirkelkroken och dess utformning är just att fisken ska börja svälja den och sen när man stramar upp linan ska krok och bete glida tillbaka upp ur svalget och fastna i t ex käkvinkeln.
      Många arter sväljer direkt men gäddan gör inte så utan tar betet i munnen en stund och simmar iväg. I det läget befinner sig en krok, fäst under betesfiskens ryggfena, precis innanför käkarna på gäddan. En trekrok har en god chans att fästa under tiden betet befinner sig i gäddans mun. En cirkelkrok gör det troligen inte, den glider ut innan den hinner hamna i rätt läge för att verkligen få tag runt käken.
      Försöker man göra mothugg för att fästa cirkelkroken gör man bort sig, för då har man inte gett kroken en chans att få grepp utan endast ryckt ut den ur fisken.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        Tanken bakom cirkelkroken och dess utformning är just att fisken ska börja svälja den och sen när man stramar upp linan ska krok och bete glida tillbaka upp ur svalget och fastna i t ex käkvinkeln.
        Många arter sväljer direkt men gäddan gör inte så utan tar betet i munnen en stund och simmar iväg. I det läget befinner sig en krok, fäst under betesfiskens ryggfena, precis innanför käkarna på gäddan. En trekrok har en god chans att fästa under tiden betet befinner sig i gäddans mun. En cirkelkrok gör det troligen inte, den glider ut innan den hinner hamna i rätt läge för att verkligen få tag runt käken.
        Försöker man göra mothugg för att fästa cirkelkroken gör man bort sig, för då har man inte gett kroken en chans att få grepp utan endast ryckt ut den ur fisken.
        Tänkte nog mera på början på magen, är inte så kunnig inom det Där är det ju så tajt att även en cirkelkrok fastnar? Aja, kan bara hålla med BB att det är nog ingen höjdaride. Men prova gärna om du vill...
        sigpic

Kommentera

ska nog testa

Jo alltså, av säker 50 talet gäddor denna vinter har jag bara felkrokat 1 enda..
          Den fällde itne vippan utan ställde sig precis po samma nivå som mörten o svalde hela paketet, sen stod den still der i minst en timma!? (det måste vara ovanligt!). Märkte inte nappet förns det va dags o gå hem, inte ens när vi skrapa ur hålen for den iväg.
          Vad jag funderar på är att 3krokar kan sätta sig med mer än en av krokarna, ibland en i overkäken o en i underkäken, då blir det pilligt. Men om man betänker att gäddan under ismetet står "nästan" rakt under en så borde ju alla mothugg, även med en enkel/cirkelkrok dra in kroken i gäddans överkäke.

Tror jag ska testa på ett spö med en liten mörtajäkel på så får man se om nån liten snipa kan bjussa på att va försöks"kanin"...

återkommer med resultat.

Kommentera

Intressant att du kör med enkelkrok på wobblerna..Jag har funderat på att testa det men aldrig kommit mig för. Du tycker inte att du tappar fler gäddor? Hur som helst så måste det underlätta avkrokningen avsevärt.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Att aptera en hel levande fisk på cikelkrok är inte lätt om du ska kroka den i ryggen, det blir s.a.s. mkt svårt för krokgapet att hålla sig öppet vid krokning. SKa du testa så bör du kroka fisken i munnen. Har testat lite cirkelkrok på div arter både levande och dött samt fiskbitar. Levande skall krokas i munnen för bra krokninng.
              BBRF, jag körde mkt med enkelkrok på mellanzalten förr när vi fiskade där det var mkt vegetation, det fungerade förvånandsvärt bra faktiskt.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

enkelkrok på wobbler

Ursprungligen postat av BBRF
                Intressant att du kör med enkelkrok på wobblerna..Jag har funderat på att testa det men aldrig kommit mig för. Du tycker inte att du tappar fler gäddor? Hur som helst så måste det underlätta avkrokningen avsevärt.
                Nej jag tror inte att jag tappar fler fiskar, kanske tom färre. Enkelkroken sitter mycket bättre när den väl sitter. Oftats, iaf vid dragrodd, sitter den bakersta kroken fint i de yttre delarna av näbben. Och en stor bonus är att när gäddan knipt den främre kroken är det inte ovanligt att den bakre sitter väldigt löst eller oftast inte fast alls, längre in.

Testa, du kommer inte bli besviken!

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
                  Nej jag tror inte att jag tappar fler fiskar, kanske tom färre. Enkelkroken sitter mycket bättre när den väl sitter. Oftats, iaf vid dragrodd, sitter den bakersta kroken fint i de yttre delarna av näbben. Och en stor bonus är att när gäddan knipt den främre kroken är det inte ovanligt att den bakre sitter väldigt löst eller oftast inte fast alls, längre in.

Testa, du kommer inte bli besviken!
                  Det ska bli...Vilken krokmodell och storlek brukar du köra med?. Jag hade några gamakatsu 5314N hemma, men inbillade mig att krokskaften var lite för långa och skulle behöva några mer kortskftade.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
                    Att aptera en hel levande fisk på cikelkrok är inte lätt om du ska kroka den i ryggen, det blir s.a.s. mkt svårt för krokgapet att hålla sig öppet vid krokning. SKa du testa så bör du kroka fisken i munnen. Har testat lite cirkelkrok på div arter både levande och dött samt fiskbitar. Levande skall krokas i munnen för bra krokninng.
                    BBRF, jag körde mkt med enkelkrok på mellanzalten förr när vi fiskade där det var mkt vegetation, det fungerade förvånandsvärt bra faktiskt.
                    Klart betesfisken ska krokas genom munnen med cirkelkrok. Jag testade lite förra året i Norge och metade med hel sej....Torskarna satt perfekt krokade i mungipan så nu har jag tagit hem ett lager. Blir nog ett test för t ex gösmete.

När du skriver förvånansvärt bra, menar du då att du slapp bottennapp eller vad?..Moahahaha....
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 612 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone