fundering kring färgsättning på wobbler. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fundering kring färgsättning på wobbler.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fundering kring färgsättning på wobbler.

Spanade in Wolly deep diver på CWC. Den ser mycket intressant ut. Den ska enligt uppgift kunna dyka till 8 meter. Färgerna # C69E (en stor röd sked) och # CR72 (den klassiska rödvita) såg grymma ut tills jag började fundera lite. Rött försvinner nämligen vid ca 6 meter i nordiska vatten. Alltså kommer den klassiska rödvita att te sig som gråvit. Rött försvinner först, sedan gult, blått och sist grönt. Är det någon annan som funderat över detta?

Ni som jiggar eller trollar på djup mer än 6 meter. Har ni märkt om ni får mer fisk på en wobbler/jigg som är gul, blå eller grön mot en som är röd?

Lite nyfiken bara

Färgerna är nog till för oss fiskare ;o)...men det är klart : grumligt vatten - gälla färger/rasselkulor, klara vatten - dova/naturliga färger kan man kanske ha som en tumregel. Sen spelar ju givetvis solen in oxå. Sen kan man ju undra varför just svarta gummi-makkar går så bra på 100 meters djup när man fiskar torsk....dom skapar ju inte direkt ett eget solsystem där nere på djupet.

Kommentera

På 100 meter spelar inte färgerna någon roll. En röd sak kommer att se likadan ut som en gul. Det blir bara gröngrått tills du tillsätter en artificiell ljuskälla.

På djup under 6 meter ser du alltså ingen skillnad på ett röd-vitt drag eller ett grå-vitt. 6 meter är ju inte ovanligt om man trollar eller jiggar. Alltså borde en gul jigg ge bättre resultat än en röd.

Så det man undrar är varför man tillverkar en röd wobbler som går ner till 8 meter. Den hade lika gärna kunna varit gråfärgad. Iof i Thailand försvinner rött vid 8-10 meter (har jag för mig). Få väl åka dit och fiska med mina djupgående röda wobblers.

Vilka problem jag har!...
      Senast ändrad av pikecatcher; 2005-02-25, 16:03.

Kommentera

En sak som jag tycker är lite intressant är att många tycker att grumligt vatten= skrikiga färger och vice verca. Men en bytesfisk är ju inte grällare i grumliga vatten och fisken hittar dem ändå.

Jag har haft bra fiske med grälla färger i både klara och grumliga vatten, det jag däremot märkt är att dessa färger funkat bäst i kallt vatten (iaf för gädda och havsöring).

Ang. trolling så vet jag lite (vad jag hört och läst) om vilka färger som är gångbara under uppväxarfisket som "endast" sker med djuprigg och dipsy, där är det just grönt, vit och självlys som är som mest gångbara.

Kommentera

Ursprungligen postat av pikecatcher
          Spanade in Wolly deep diver på CWC. Den ser mycket intressant ut. Den ska enligt uppgift kunna dyka till 8 meter. Färgerna # C69E (en stor röd sked) och # CR72 (den klassiska rödvita) såg grymma ut tills jag började fundera lite. Rött försvinner nämligen vid ca 6 meter i nordiska vatten. Alltså kommer den klassiska rödvita att te sig som gråvit. Rött försvinner först, sedan gult, blått och sist grönt. Är det någon annan som funderat över detta?

Ni som jiggar eller trollar på djup mer än 6 meter. Har ni märkt om ni får mer fisk på en wobbler/jigg som är gul, blå eller grön mot en som är röd?

Lite nyfiken bara
          Visst stämmer det du säger men.... Fisken bryr sig inte så mycket om vad för färg vobblern har bara den ser vobblern. Du har rätt i att det röda försvinner som färg. Dock så kommer den fortfarande att synas väldigt bra, men inte som röd utan som en något mörkare ton. Det finns en anledning till att måga pirkar är röda. På djupet där det inte fins något ljus så går det till så att ljusa färger suger åt sig det mörka, medans mörka färger relekteras i stället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 432 svar
          240 633 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01