Hjälp! Ska välja ismeteset… - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Ska välja ismeteset…

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! Ska välja ismeteset…

Hej på er,

Är rookie på ismete och försöker sweepa forum och liknande på bra ismetespön och rullar, efter mycket om och men är jag inne på följande kombo:

Spö:

Rulle:

Vad tror ni om detta? Sen undrar jag om någon har erfarenhet av detta set:

Tack på förhand!
    http://www.teamabborrn.se

Hej!

Om jag vore du skulle jag leta vidare. Fast jag är vänstervevare.. Nackdelen med ismetesset är att ALLA rullar är högervevade. Om man då uteslutande fiskar med vänstervevade rullar när det är öppet vatten blir det konstigt när man sedan ismetar med en högervevad. Jag vet inte hur många fiskar jag missat på högervevade rullar innan jag sålde dem och köpte vänstervevade.

Angående spöet och rullen som du plockade ihop själv, när man ismetar duger egentligen vilket spö som helst. Däremot är det viktigt att välja en bra rulle. Enligt mitt tycke, vilket kan skilja sig från ditt, så är det där en alldeles för stor rulle. Jag skulle tycka att det blir alldeles för klumpigt och okänsligt när man drillar fisk på den. Till ismete föredrar jag lågprofilare så som BFT strike och Abu Black/Silver max. Känslan och kampen blir mycket roligare med en lite mindre rulle, dessutom känner du fisken lättare och kan göra ett bättre mothugg. Enda nackdelen med en sådan är att du inte får med ett räkneverk, men det kan man verkligen klara sig utan. Ismete är ingen raketforskning så man behöver inte vara exakt.
    Skit fiske!

Kommentera

Har slitit ut 2 uppsättningar rullar på 2 år så jag beställde 4st Magda rullar på mieko. Grymt nöjd då de är lite mindre.

Kommentera

Handla hyfsat billiga kit istället. Då får du prova på lite och se om du tycker att det är kul. Det där spöt är ju bra, men köp simpla rullar som pallar kylan. Jag tycker att Ron thompson, Ice pike-rullarna funkar bra, trots is och slask. Däremot inte abu-classic rullarna.

Kommentera

beror lite på var i landet man fiskar måste jag säga. Fiskar nere i söder och här är man glad om man kommer ut på 3 ismetepass/år så om rullarna är av lite sämre kvalitet eller högervevade spelar inte så stor roll. Själv kör ja på wiggler och dom funkar utmärkt för det fisket jag bedriver.
          Gädda 8.0kg Wobbler
          Regnbåge 3,7kg Mete
          Karp 5,4kg Botten M
          Färna 2,2kg Popper
          Aborre 1,3kg Spinn
          Torsk 9,7kg Pilk

Kommentera

Ok, jag måste säga att jag också skulle föredra en rulle med vänstervev då man är van det sedan innan. Sen måste jag väga priset mot hur mycket jag kommer fiska såklart. Så det lutar mot att det blir:

och

Det borde bli bra. Även om det är lite dyrt ifall man vill ha flera set.

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
            Hej!

Om jag vore du skulle jag leta vidare. Fast jag är vänstervevare.. Nackdelen med ismetesset är att ALLA rullar är högervevade. Om man då uteslutande fiskar med vänstervevade rullar när det är öppet vatten blir det konstigt när man sedan ismetar med en högervevad. Jag vet inte hur många fiskar jag missat på högervevade rullar innan jag sålde dem och köpte vänstervevade.

Angående spöet och rullen som du plockade ihop själv, när man ismetar duger egentligen vilket spö som helst. Däremot är det viktigt att välja en bra rulle. Enligt mitt tycke, vilket kan skilja sig från ditt, så är det där en alldeles för stor rulle. Jag skulle tycka att det blir alldeles för klumpigt och okänsligt när man drillar fisk på den. Till ismete föredrar jag lågprofilare så som BFT strike och Abu Black/Silver max. Känslan och kampen blir mycket roligare med en lite mindre rulle, dessutom känner du fisken lättare och kan göra ett bättre mothugg. Enda nackdelen med en sådan är att du inte får med ett räkneverk, men det kan man verkligen klara sig utan. Ismete är ingen raketforskning så man behöver inte vara exakt.
            Skit fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo
              Passar på att tipsa om ett billigt alternativ, Vildmarks säljer ett paket med 4 kompletta Wigglerset för 995 spänn, fraktfritt. http://www.vildmarks.se/fiske/wiggle...t-p-18828.html

Beställde själv ett kit, duger säkert till en början för oss som bara vill prova på.
              Jag kan tipsa dig om att inte följa det här rådet. De där rullarna är bland de sämsta som har gjorts. Min kompis köpte exakt det där och efter 3 fisketurer var 2 av rullarna sönder. Det gick inte att veva in någon lina, den bara spann och klickade. En annan kompis köpte också de där rullarna, fast begagnat. Han köpte 6 stycken och efter första säsongen fungerade bara 3.

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamAbbörrn Visa inlägg
                Ok, jag måste säga att jag också skulle föredra en rulle med vänstervev då man är van det sedan innan. Sen måste jag väga priset mot hur mycket jag kommer fiska såklart. Så det lutar mot att det blir:

och

Det borde bli bra. Även om det är lite dyrt ifall man vill ha flera set.
                Det där som du plockade ihop skulle jag verkligen rekommendera. Har nästan en likadan rulle själv, BFT Walker. De rullarna är bland de skönaste jag vet och har inte strulat en enda gång även när det varit kallt. Jag är sådan att jag tycker om att köpa bra saker från början. Om man köper lite sämre saker för att "testa på", måste man senare om man tycker det är kul ändå köpa bättre. Istället för att köpa en bra uppsättning ismetesspö har man då köpt en dålig uppsättning ismetesspö och en bra uppsättning ismetesspö.
                Sedan, om man köper lite sämre från början, kanske sakerna börjar strula och då är det inte roligt att fiska. Då är det bättre att köpa ordentliga saker från början.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
                  Det där som du plockade ihop skulle jag verkligen rekommendera. Har nästan en likadan rulle själv, BFT Walker. De rullarna är bland de skönaste jag vet och har inte strulat en enda gång även när det varit kallt. Jag är sådan att jag tycker om att köpa bra saker från början. Om man köper lite sämre saker för att "testa på", måste man senare om man tycker det är kul ändå köpa bättre. Istället för att köpa en bra uppsättning ismetesspö har man då köpt en dålig uppsättning ismetesspö och en bra uppsättning ismetesspö.
                  Sedan, om man köper lite sämre från början, kanske sakerna börjar strula och då är det inte roligt att fiska. Då är det bättre att köpa ordentliga saker från början.
                  Jag är absolut på samma bana. Lägger hellre lite extra pengar och får något som funkar och inte fungerar när man väl står där. Men visst är den jag postade vänstervevad? Står inget om det i beskrivningen vad jag kan se. Men bilden visar ju en vänstervevad...

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamAbbörrn Visa inlägg
                    Jag är absolut på samma bana. Lägger hellre lite extra pengar och får något som funkar och inte fungerar när man väl står där. Men visst är den jag postade vänstervevad? Står inget om det i beskrivningen vad jag kan se. Men bilden visar ju en vänstervevad...
                    Den är vänstervevad, står i rubriken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston