Tips till val av kartplotter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till val av kartplotter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till val av kartplotter?

Jag har tänkt att köpa en kartplotter men jag vet inte vilken jag ska satsa på, så därför skulle jag gärna ta emot lite bra tips / erfarenheter.

Vilket kartsystem är bäst, eller är alla ungefär likvärdiga?

Ursprungligen postat av Spinnmaster
    Jag har tänkt att köpa en kartplotter men jag vet inte vilken jag ska satsa på, så därför skulle jag gärna ta emot lite bra tips / erfarenheter.

Vilket kartsystem är bäst, eller är alla ungefär likvärdiga?

Jag har använt garmins kartplotter 182C med bluechart ett par år och är kanonnöjd med den. Köp!
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Har ett Garmin 182 (utan färg) är kanon nöjd med det också. Har dock inga Bluechart än, bakgrundskarta+waypoints duger gott på hemma sjön. (får fixa snart dock) Har hört ryckten om att BlueChart ska vara bättre än navionics eller vad de andra heter (Eagle, lawrance) Ska

Kommentera

Jag kör lowrance med navionics gold chart. Har även använt c-map till raymarineplotter. Det var inga dåliga saker det heller.

Det är nog en smaksak vad du skall välja. Det är ju lika viktigt att du köper en vettig plotter med enkla och logiska menyer.

Kommentera

Jag har en Lowrance 3300 med navionics gold. Funkar utmärkt. Däremot är nog den plottern som BBRF har stråt vassare. Men den är också en bra bit dyrare.
          Navionics Gold kortet täcker större yta än Bluecharten, men Bluechartkorten är exakta kopior av vanliga sjökorten något som kan vara lite lättare ur vanesynpunkt.

Kommentera

Ett annat alternativ är en bärbar dator. En GPS enhet till USB porten kostar runt 1000-lappen. Då kan du köra bluechart, Cmap, BSB m.m. m.m...

Nackdelen är storleken och att den är känsligare för väder och vind.

Själv använder jag en Garmin Quest. Den klarar bilkartor, friluftskartan och bluechart. Iof är skärmen liten, men den är mycket smidig och allsidig. I bilen har du dessutom röst vid navigering. Friluftskartan är guld om man fiskar i mindre sjöar där det inte finns elektroniska sjökort tillgängliga. Man ser inga djup, men det är smidigt att markera "hot spots" m.m.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
              Jag har en Lowrance 3300 med navionics gold. Funkar utmärkt. Däremot är nog den plottern som BBRF har stråt vassare. Men den är också en bra bit dyrare.
              Navionics Gold kortet täcker större yta än Bluecharten, men Bluechartkorten är exakta kopior av vanliga sjökorten något som kan vara lite lättare ur vanesynpunkt.
              Som KG? säger så är navionics goldsystemet utmärkt, men skillnaden jämfört med garmins bluechart är att själva kartplottern för navionics är billigare, å andra sidan är uppgraderingen snabbare hos garmin, dessutom det bättre soomförmåga på garminplottern, med det är som sagt en prisskillnad att ta hänsyn till. Vad gäller ytan på sjökorten så har man nyligen gjort om sjökorten så att dom täcker större yta på bluechartkorten.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ska du ha den bästa plottern så tycker jag att det är Simrad CP33 men den är ju oxå dyrare....
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
                  Ska du ha den bästa plottern så tycker jag att det är Simrad CP33 men den är ju oxå dyrare....

Läste en test som båtnytt gjort. I testet fick Simrad CP33 och garmin 182C och 2006C likvärdiga betyg. Så i valet mellan dom låter det som om det är priset som styr.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Det är ju snart båtmässan i Älvsjö. Där har du alla möjligheter att få fingra på en rad olika plottrar. Med uppdateringshastighet och dylikt brukar få vad man betalar för.

Ett märke jag ej längre har förtroende för är Mangellan. Min första gps var av det märket. Tappade hela tiden positionen pga ej kontakt med satelliterna. Den blev aldrig bättre efter garantirep. Efter två, tre år så tålde den ej solen längre utan la då av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57