flytoverall - får ej användas som kudde? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flytoverall - får ej användas som kudde?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flytoverall - får ej användas som kudde?

jag har en flytoverall från sundridge.jag har fått syn på en stor lapp med information om overallen, hur många kilo den klarar och sånt. mitt bland allt det där så står det:får ej användas som kudde. vad menas med det? dom lär ju knappast mena att man inte ska köpa en dyr overall för att dra ett örngott över den.
    Senast ändrad av benji; 2005-02-07, 18:51.

Tror dom menar att flytelementen kan skadas om den rullas ihopa och utsätts för belastning.

Kommentera

jag brukar vika ihop den och trycka ner dne i en väska. då ligger den lite halvtajt, kan det skada overallen?

Kommentera

Jag vågar inte svära på det. Men om du inte knölar ner den och du inte lägger en massa saker på väskan sen så ska det väl inte vara någon fara. Du kan ju alltid fråga i butiken där du köpte den. Om möjligt så låt den hänga på en galge hemma.

Kommentera

Alla vet ju att vi sportfiskare tvättar oss alldeles för sällan.

När det sedan gäller flytisen är det ett känt faktum att fiskare behandlar sina overaller precis som grabbarna i TAIFs juniorlag i hockey 1986-88 behandlade sina suspensoarer. Dvs, kollade vem som kunde ha sin flest säsonger utan att tvätta/byta den.
          Jag misstänker att uppmaningen om att inte använda overallen som kudde helt enkelt kommer sig av en genuin oro för att folk skall storkna och kvävas av sina egna uppkastningar. Kundunderlaget skulle i så fall kunna svikta.
          Enda rimliga alternativet till min första teori skulle annars vara risken för att andasfunktionen i den ventilerande overallen (själv kör jag Fladens hermetiskt tillslutna) riskerar att slås ut av fiskarens feta hårsvall....?

Kommentera

Jadu... med tankepåhur svårt det är att andas genom tyget kan man ju tänka sig att det är en tillverkarvarning utifall att nån får för sig att använda den "felaktigt" och trasslar in sig med kvävning som följd? Kanske ägarens barn eller så? Skulle tro att det är orsaken, annars får man väl inte belasta flytmaterialet med något tryck vid användning? Inte luta sig mot något osv. Största sannolikheten är väl kvävningsrisken skulle jag tro.

Kommentera

man måste ju kunna sitta med en overall, det är ju att belasta tyget men man måste ju som sagt var kunna sitta ner.

Kommentera

Ursprungligen postat av benji
                man måste ju kunna sitta med en overall, det är ju att belasta tyget men man måste ju som sagt var kunna sitta ner.
                Jo, det var liksom det outtalat självklara. Tror på kvävningsrisken som sagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av benji
                  jag har en flytoverall från sundridge.jag har fått syn på en stor lapp med information om overallen, hur många kilo den klarar och sånt. mitt bland allt det där så står det:får ej användas som kudde. vad menas med det? dom lär ju knappast mena att man inte ska köpa en dyr overall för att dra ett örngott över den.
                  Skriv till dem och fråga!

Kommentera

Skulle vilja byta ämne, det står även i overallen att den inte skall maskintvättas. Är det någon som har ett bra tvätttips för flytoveraller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40