Biltema vadarstövlar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltema vadarstövlar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Biltema vadarstövlar

I början av åttiotalet köpte jag ett par vadare (av dåtidens snitt) som användes relativt flitigt längs diverse gotländska öringstränder. De finns inte längre kvar. Nu när jag återupptagit fiskandet kändes behovet av ersättare påtagligt. Harlequine stoltserade i fredags i nya fina vadare i något material som tydligen ska andas. De kostade inte bara en tusenlapp. Själv kör jag snikmodellen och impulsköpte i förmiddags Biltemas variant som kostar 449 kr. Det ska bli intressant att se om det var ett klipp eller pengar i sjön. Rapport kommer.

Sv: Biltema vadarstövlar

Är det dom gröna tunna? Köpte ett par sådana i somras och fiskade med dom ett par veckor, dom gör sitt jobb men dom går lätt sönder och man blir snabbt kall i dom.. Nu vill jag ju självklart köpa nått finare till nästa säsong

Kommentera

Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
      Är det dom gröna tunna? Köpte ett par sådana i somras och fiskade med dom ett par veckor, dom gör sitt jobb men dom går lätt sönder och man blir snabbt kall i dom.. Nu vill jag ju självklart köpa nått finare till nästa säsong
      Gröna. 3,5 mm neopren.

Kommentera

Går att få tag på rätt sjyssta andasvadare för runt tusenlappen också, men det ska bli intressant att få höra en utvärdering av dina nyinköpta!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Går att få tag på rätt sjyssta andasvadare för runt tusenlappen också, men det ska bli intressant att få höra en utvärdering av dina nyinköpta!
          Fast referensen är ju mina gamla vadare i gummibelagd väv. De var vattentäta men mer var det inte. Även tunn neopren bör ju ge mer komfort.

Kommentera

Jag är ganska uppdaterad med vadare i olika prisklasser och jag har gjort rn hel del reasearch på olika märken. De vanliga. Vision, loop och guidelines vade gör jobbet och man hittar dem billigt idag. Välinvesterade. Av dom är guideline egentligen det märket som verkar gå sönder oftast/lättast men drt kompenseras med en helt sjuk kundservice. Ska man ha ett par vadare en längre tid och man fiskar mycket finns egentligen bara ett val - de som kostar minst per pass i längden. Då pratar vi simms dyrare varianter. De flesta guider verkar använda dem och dom håller flera säsonger utan att pajja.

Så till er som vill ha ett par vadare som håller. Simms är bra.

Själv provar jag ett norskt märke just nu, 2instincs. En säsong flitigt användande i bagaget, inget trasigt än. Peppar peppar.
            sigpic

Kommentera

Nu har jag lyckats kränga på mig eländet. Bortsett från att stövlarna är de minsta 45:or jag någonsin haft mina fötter i känns de OK. Fast de trånga stövlarna kan bli ett problem. Fick knappt på mig dem med tunna bomullsstrumpor och ska man stå mer än fem minuter i kallt vatten är det yllesockor som gäller.

Fortsättning följer...

Kommentera

Trånga stövlar låter inget vidare du. Det kan bli ett problem. Annars är neopren bra när det är riktigt kallt. Andasvadare tenderar att inte andas så bra med många lager under och bli kallt fuktiga. Om Biltemas vet jag inget. Därmot har jag testat 3.5 mm. Det är ok men är det riktigt kallt kan de bli kalla. Det finns neoprene som är tjockare, mina var 4.5 tror jag, och de var bra på alla sätt. Men de är trasiga nu liksom alla vadare jag haft. Man blir svettig i Neopren, men behöver inte så mycket under. Hoppas du blir nöjd och att du får ett fint skitfiske!

Kommentera

Så är då lågprisvadarna invigda. Jag drog på mig dem vid kvart i åtta i morse, körde till Kapellskär, fiskade drygt tre timmar, åkte hem, smet in på Konsum för att köpa smör och bröd för att sedan dra av mig dem vid pass kvart över tolv. Torr. Inte frusen. Inte ont i fötterna. So far, so good.

Att stövlarna kändes trånga för sin storlek visade sig bero på att hela foten är fordrad med neopren vilket rimlige betyder att man inte, vilket jag hade, behöver tjocka yllesockor. Nästa tur blir det tunnare strumpor.

Kommentera

Jag köpte dessa ICON STKFT wader från Vision då jag även vill ha dom när det är varmare i vattnet. Efter 4 st turer med dom är jag väldigt nöjd. Denna årstid har jag ett underställ och ett andralager och har ännu inte frusit. Tiden får utvisa om de är prisvärda. Lausviks biltemavadare höll tätt så de är nog ett väldigt prisvärt alternativ om man inte fiskar för jämnan. Dock föll mitt val på andasvadare då jag även tycker vadarkängor är bekvämare än stövlar när jag ränner runt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 430 svar
                    240 421 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01