Varför så absurt stark lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så absurt stark lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför så absurt stark lina?

Bland allt som förändrats under de decennier jag mer eller mindre varit borta från sportfiskescenen hör de sk superlinornas intåg till det mest dramatiska. På pappret verkar de ju vara närmast perfekta. Stumma och med väldigt (jämfört med de gamla nylonlinorna) hög brottstyrka relativt dimensionen. Uppenbarligen (har jag läst mig till) finns det också en rad nackdelar: Högt pris, svårare att knyta, sämre nöthärdighet och ökad risk för trassel verkar vara de mest framträdande men jag tror mig också ha förstått att de sk superlinorna medför större påfrestningar på spön och rullar. I praktiskt fiske underlättar stumheten när det gäller kontakten med betet och krokningen av fisk men innebär den en nackdel vid drillningen. Dessutom torde en spunnen lina vara mer synlig (för fisken) än en genomskinlig nylonlina.

Den fråga jag ställer mig är: Behövs det verkligen så förtvivlat starka linor? Jag kommer naturligtvis att testa några olika superlinor men redan nu är jag skeptisk. Åtminstone för normalt fiske med haspelutrustning (vilket är vad jag ägnar mig åt) fungerar nylon väldigt bra. Och det är oerhört sällan som en fisk drar av en lina, det är nästan alltid fiskaren som gör det.

Fast jag kanske har missat något? Ni som har några säsongers erfarenhet av fiske med superlinor (och helst motsvarande erfarenhet av nylonlinor, får i så fall gärna förklara för mig.

fördelen med dessa superlinor är att du kan gå ner i dimension, fiskade jämnt med 0.30 nylon på min haspelset men nu med de nya flätlinorna så har jag gått ner till 0.20. Kasten blir bättre, kontakten med betet, samt att man inte förlorar lika många drag med flätlinan.

Att det är svårare att knyta än nylon har jag inte upplevt snarare tvärtom. Nylon linans knutar måste man vara mer nogrann med när man drar åt knuten jämfört med flätlinan

Men prova en flätlina du kommer inte bli besviken, jag har bara fiskat med flätlinor sen jag testade min första flätlina (förutom vid flugfiske där tafsen är fortfarande nylon/fluorcarbon)

Glömde en sak, linminnet är litet jämfört med nylon (min egna erfarenhet sen kan det bero på vilket fabrikat man har)
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Den fråga jag ställer mig är: Behövs det verkligen så förtvivlat starka linor? Jag kommer naturligtvis att testa några olika superlinor men redan nu är jag skeptisk. Åtminstone för normalt fiske med haspelutrustning (vilket är vad jag ägnar mig åt) fungerar nylon väldigt bra. Och det är oerhört sällan som en fisk drar av en lina, det är nästan alltid fiskaren som gör det.

Fast jag kanske har missat något? Ni som har några säsongers erfarenhet av fiske med superlinor (och helst motsvarande erfarenhet av nylonlinor, får i så fall gärna förklara för mig.
      Din reflektion är mycket intressant: Jag är en person som är uppvuxen med nylon och har fiskat större delen av mitt liv med nylon. Det som slår mig är att dom yngre lägger allt större och större krav på sina linor. Helt plötsligt går det inte att fiska gädda med brottstyrka under 30 kg. Det går inte att kasta tunga beten annat än 0,40 flätlina. Vi som fiskat nylon vet att allt detta är fel. Vi fiskade gädda och dängde tungt redan för 30 år sedan och det med 0,40 - 0,45 nylon brottgräns som en 0,15 flät har idag. I vissa rinnande vatten är det enbart nylon som gäller även idag (regler som styr), tex. Älvkarleby.

Men flätlinorna har många fördelar. Spolminnet som är minimalt är en av dom. Känslan av draget är en annan, man kan reagera direkt på minsta tuch mot botten och slippa bottennapp tex. mm mm.

Men dom har också nackdelar, Svåra att knyta är dock inte en av dom enligt mig. Kräver andra knutar helt enkelt. En av nackdelarna är att stumheten medför helt andra problem med spö och rulle som få är medvetna om, ingen kraft går förlorad i linans töjning utan går direkt in i rullen.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Att tillverkare/importörer etc ljuger mer eller mindre bör också noteras. Diametern brukar nästan alltid vara avsevärt grövre än vad det står på förpackningen. Whiplash är väl ett bra exempel på det.

Kommentera

0,40-0,45 nylon är jättebra att att kasta med och håller för bakslag tack vare flexet ja. Sen hur rolig känsla det är, är en annan historia.

Jag är inte den som brukar klaga på multipla trådar, men nu börjar det bli lite väl många om detta ämne tycker till och med jag.

Kommentera

Lausvik: du kan ju läsa den här tråden, den är inte speciellt informativ men mellan raderna kan man läsa ett å annat hur folk idag upplever detta med flätlinor och de krav man rimligen kan eller bör ställa på linan. Som sagt det blev en lång tråd av en enkel fråga ;

Denzar har en poäng, det finns nog några 100 lintrådar att läsa om man vill.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Själv är jag inbiten haspelfiskare och så grova saker som 0,45 nylon har jag aldrig spolat på en en rulle. Däremot använde jag när jag var ny i gamet (som så många andra) för det mesta alldeles för grova linor. Jag tror att ABU med sitt Fiske 1, 2, 3 osv var en stor bov i det dramat. Haspel är ju (eller bör åtminstone vara) finlir. Relativt långa spön med mjuk helaktion och långa kast med lätta beten och tunna linor, det är vad haspelfiske handlar om. Men det tog mig ett antal år att komma på det. Så de första åren använde jag 0,35 för gädda (och torsk) och 0,30 för allt annat (abborre, näbbgädda osv). Sedan kom UL-fisket (mitten av 70-talet) och det skulle man naturligtvis hänga på. Efter att ha landat några stöddiga gäddor som bifångster vid abborrfiske med UL-utrustning och 0,15 lina började jag så smått tänka om. Nu vet jag att man ofta kan lita på väldigt tunna linor och det är endast när fiskesituationen kräver det som jag går upp i dimension. 0,23 (som faktiskt är märkbart tunnare än 0,25) kom att bli min standardlina, ofta med några meter 0,30 (eller vid fiske över steniga bottnar till och med 0,35) längst ut. 0,15 blev standardlinan för abborrfiske. Däremot hängde jag fast vid 0,35 för gäddfisket, detta främst för att kunna sätta mothuggen. För drillningen är en klenare lina oftast mer än tillräcklig.

- - - Updated - - -

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Lausvik: du kan ju läsa den här tråden, den är inte speciellt informativ men mellan raderna kan man läsa ett å annat hur folk idag upplever detta med flätlinor och de krav man rimligen kan eller bör ställa på linan. Som sagt det blev en lång tråd av en enkel fråga ;

Denzar har en poäng, det finns nog några 100 lintrådar att läsa om man vill.
              Tack, även om den tråden tycks halt handla om sk jerkfiske med multirulle. En ny sak lärde jag mig i alla fall: Att det finns något som kallas 400-kronorskast. Det är klart att om man har så vansinnigt dyra beten så är ju det i sig ett incitament att fiska med en ankartross som lina. Det är väl litet samma tänk som när folk förr hade 0,35 på sin Abumatic när de kastade efter abborre. En Reflex-spinnare kostade ju över tian...

- - - Updated - - -

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
              Jag är inte den som brukar klaga på multipla trådar, men nu börjar det bli lite väl många om detta ämne tycker till och med jag.
              Multipla trådar? Är det ett annat uttryck för flätlina?

Kommentera

Jag kan tycka att flätlina ofta skadas ganska lätt och därför ofta håller för mycket mindre vid verkligt fiske. Annars tycker jag den viktigaste egenskapen är att den är nästan stum. Är man van vid flätlina känns nylon väldigt elastiskt.

Kommentera

Själv får jag bara specimen's så det är knappt flätlinorna räcker till men för sportens skull brukar man ju hålla sig till mindre dimensioner så man kan kan dra iväg ett lätt bete lite längre än förut. Tycker nackdelen är lite mer trassel än förut, brukar klämma till linan mellan tummen och pekfingret ibland för att det skall bli lite motstånd och linan skall lägga sig vackert på spolen. Man får ha stenkoll på sina spöringar för att slippa onödigt slitage. Kommer aldrig att byta tebax till nylon, direktkontakt och distinkta mothugg är överlägsna egenskaper...

Kommentera

Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
                    Jag kan tycka att flätlina ofta skadas ganska lätt och därför ofta håller för mycket mindre vid verkligt fiske. Annars tycker jag den viktigaste egenskapen är att den är nästan stum. Är man van vid flätlina känns nylon väldigt elastiskt.
                    Jag är faktiskt aningen orolig för just de två (nog så viktiga) detaljerna. De spön jag har och min teknik är anpassad efter fiske med nylonlina och jag kan föreställa mig att det kan bli brutalt stötigt att drilla en någotsånär havsöring med en alldeles stum lina. Dessutom brukar man ju, för att presentera betet på rätt ställe, oundvikligen få linan i kontakt med stenar och annat. Nu har jag i alla fall laddat en spole till mina C4:or med 0,12 flätlina och skarvat på ca 10 meter 0,23 nylon närmast betet. Till helgen hoppas jag få tillfälle att testa hur det fungerar i praktiken. men jag kommer garanterat att ha en eller annan spole med fräsch nylon i fiskeryggsäcken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 676 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone