Ursprungligen postat av mojoman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför så absurt stark lina?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggFinns ingen som har nytta av en lina som har dragstyrka mer en 25 % över vad slirbromsen klarar under förutsättning att linan klarar vad som anges, vilket är ytterst sällsynt att dom gör
Det enda man inte ska göra är att använda linans styrka för att överbelasta rulle och spö, dvs stå och tokrycka i bottennapp med spöet, eller använda beten som är tyngre än vad rulle och spö kan hantera.
Kommentera
-
Av vad som hittills framkommit så tycks det som om jag, som ägnar mig åt haspelfiske med betesvikter upp till 40 gram (det är vad mitt grövsta spö är klassat för) och som oftast är ute efter havsöring, främst skulle kunna ha nytta av flätlinans bättre kontakt med betet och krokningsegenskaper men att dessa fördelar måste balanseras mot att man faktiskt har ganska god nytta av nylonlinans elasticitet när man väl fått en stridbar öring på kroken. För UL-fisket efter abborre fungerar 0,15 nylon tillräckligt bra för mig. Abborren suger i sig betet och krokar sig själv och at få en abborre på kroken som skulle kunna dr av linan är väl något man bara kan drömma om. Däremot skulle jag kunna tänka mig att köra flätlina för det lättare fisket efter gädda. Kanske spola på en 0,20 (vad det nu är i praktiken) flätlina på min gamla ABU 506 och hänga den under mitt Pateke Morton (ett gammalt sjufots glasfiber(!) spö). Att kunna använda tunnare lina än 0,35 nylon och ändå få bra krokningsegenskaper vore värdefullt (och gäddor är inte så känsligt att drilla).
Tack alla som bidragit med synpunkter och om jag frågat saker som avhandlats tidigare här så ber jag om överseende!
BTW: Hur är det med flätlina och spöringar? Håller keramiska Fujiringar?
Kommentera
-
Jodå, man kan ha massor av nytta av en lina som är starkare än slirbromsen. Vid t.ex. jerkfiske använder man linans styrka för att slippa bli av med dyra beten i händelse av ett bakslag/overrun. Vid div fiske i vatten med besvärliga bottenförhållanden har man nytta av linans styrka för att kunna dra loss bottennapp utan att bli av med betet(för att skona rulle och spö drar man då lämpligtvis direkt i linan med en handske eller virar upp linan på t.ex. en åra).
- - - Updated - - -
man faktiskt har ganska god nytta av nylonlinans elasticitet när man väl fått en stridbar öring på kroken.
Kommentera
-
En fördel med flätlina är att den kan bli billig... i längden. Har man många rullar för olika fiske eller sällan fiskar finns det ingen anledning att byta lina så ofta. Nylonlinor blir ju snabbt gamla.
Vill man vid havsöringsfisket ha kvar en del av nylonets elasticitet kan man ha en flera meter lång nylontafs, av extra elastiskt nylon, som schock leader. Detta har man ju när man feedermetar, larmmetar karp eller kör beach/surf casting. Det minskar ju avsevärt på påfrestningen vid utkast samtidigt som det blir lättare att drilla fisken. Oftast så sliter sig fisken när man har nära till håvning - då är lite elasticitet de sista metrarna en hit.
Vad gäller nötning från flätlina på spöringar så är det SIC-ringar som gäller. Men alconite ska vara ännu bättre.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-11-13, 16:26.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHåller helt med dig, som jag sa tidigare är det bra för skit bakom spakarna och till att dra bottennapp med.
Eh... ja. Och så de andra fördelarna du får med flätlina: direktkontakten med betet/fisken och kastlängden.
- - - Updated - - -
Håller med dig, jag kör alltid nylon till Hö, har provat med flät men tappade för mycket fisk så jag återgick till nylon.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggEn tafs av fc eller nylon och en lite lösare ställd slirbroms, så löser man det problemet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggTafs? Hur lång? Själv har jag lagt på ca 10 meter nylon (för att få tillräcklig elasticitet och för att skydda flätlinan mot nötning) på de spolar jag laddat med flätlina.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggSjälv kör jag bara med ca en halvmeters tafs, och då i relativt kraftig fluorocarbon, för att kunna dra loss betet vid bottennapp. Tycker det funkar bra. Möjligt att nylon som huvudlina eller lång bit nylon på slutet (som du) minskar risken för tappad fisk ytterligare, men direktkontakten som flätlinan ger tycker jag överväger.
- - - Updated - - -
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggVad gäller nötning från flätlina på spöringar så är det SIC-ringar som gäller. Men alconite ska vara ännu bättre.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
2024-11-09, 18:27 -