Portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Portabelt ekolod

Hej!

Jag är medveten om att det varit många trådar uppe och ekolod och jag har nog läst alla. Jag har dock ändå lite frågor som jag funderar på.

Jag funderar på att skaffa mig ett portabelt ekolod med skärm som man kan ta med sig ut i båt (då jag har tillgång till 3-4 stycken båtar) samt ut på isen. Jag trollar aldrig seriöst, utan bara när jag ska ta mig från plats A till B och kommer därför inte använda ekolodet i det sammanhanget. Eftersom jag totalt saknar vänner med mer avancerad utrustning än flätlina så är allting tämligen nytt för mig och jag har aldrig sett ett lod arbeta i verkligheten.

Jag är medveten om att jag inte bara kan stoppa en sladd i vattnet, köra runt lite och vänta på att en fisk dyker upp på skärmen men givetvis skulle det vara kul att kunna se stim, typ av botten med mera, men det är ju främst djupförändringar jag är intresserad av. Något annat som hade varit gott är ju om man kan köra ner givaren i ett hål i isen, och se om det finns abborre under, men jag antar att det inte alltid är så enkelt som det låter.

Till mina frågor:

1. Jag planerar att beställa från USA och priset kan ligga på upp till runt 150-200 dollar exkl. frakt, tull och moms. Garmin Fishfinder 100 och 120 samt Humminbird PiranhaMAX10 och 15 är några jag kollat på lite extra. Något som rekommenderas?

2. Varför jag egentligen startade tråden är att jag skulle vilja ha bilder på ett portabelt ekolod med skärm "in action", så att säga. Gärna på is om det går för sig. Någon som har några att erbjuda eller kan fixa?

3. Var finner jag en guide på svenska för nybörjare till ekolod?

4. Någonting annat jag behöver tänka på?
    Senast ändrad av Andreas; 2005-01-21, 13:37.
    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Du vet att det går att göra ett portabelt ekolod av ett vanligt..... det är inte å svårt. Och så blir det billigare. Sök på "portabelt ekolod".

Kommentera

Ja.. där fanns ju lite fler trådar som jag missat onekligen. Jag bockar och tackar!

Kommentera

Jag fular mig och lyfter den här tråden igen.

Jag beställde igår ett Humminbird PiranhaMAX 20 (ej portabelt) från USA.

Om jag gör en fin liten väska till ett sådant, vågar man ta med sig det ut på isen, eller finns det risk för köldskador?

Kommentera

så att du vet kommer ditt lod inte att kunna visa meter och celsius. utan fahrenheit och fot...,. Men det är inte så farligt, lite snabb huvudräkning så har man tempen o fot är ju inga svårt o räkna om...
          Senast ändrad av linu_z; 2005-01-21, 13:48.
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Kolla in http://regalmarin.se/fiske_tips/del_13_troll_skola.html
            Där går man igenom användning av ekolod, lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
              så att du vet kommer ditt lod inte att kunna visa meter och celsius. utan fahrenheit och fot...,. Men det är inte så farligt, lite snabb huvudräkning så har man tempen o fot är ju inga svårt o räkna om...

Jag chattade lite med en customer support på Cabela's sida och han påstod att det Lowrance-lod jag kikat på (x-125) går att ställa om från fot till meter/F till °C... så det varierar nog med fabrikat kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan
                Jag chattade lite med en customer support på Cabela's sida och han påstod att det Lowrance-lod jag kikat på (x-125) går att ställa om från fot till meter/F till °C... så det varierar nog med fabrikat kanske?
                Stämmer, Humminbird har 2 versioner, en för usa och en för europa. Lowrance-loden däremot är samma, går att ställa om i inställningarna.

/X

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan
                  mm trodde jag me med det går inte med andra moddeller av phirana därför att dom tillverkas i 2 olika varianter en för europa o en för us jag snackar om lodet han köpte dvs humminbird phirana max 20
                  Senast ändrad av linu_z; 2005-01-21, 17:16.
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Slumpens spel. Jag blev precis färdig med min hembyggda ekolodsväska och la upp bilder på hemsidan.

Fråga mig inget om funktion o sånt. Jag har aldrig använt ekolod och vet inget om tekniken. Tyckte bara det var kul att göra en egen väska. Får se i sommar om den funkar..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57