Skillnad på fram och bakbromsad rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på fram och bakbromsad rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnad på fram och bakbromsad rulle?

Sitter efter ett tips från Danne67 och drömmer om en Shimano Twinpower XT. Hittade rullen ganska omgående hos Kurres fiskeshop. Men ganska snart uppstod frågan hur kan det skilja 1000:- mellan den fram (3000:-) och den bakbromsade (2000:-) modellen? Vad är det som gör en frambromsad rulle så mycket bättre att folk är beredda att betala 1000:- mer för den? Förlåt en obildbar amatör. Men jag måste få veta för jag förstår inte!?

Den storra skilnaden mellan frambroms och bakbroms är att bromsskivorna kan vara större för frambromsad och detta innebär mjukare broms men också kraftigare (om man skulle jämföra samma rullmodell i bägge varianterna). Och bromsen på en frambromsad är mjuk i vilka situationer som helst, även när den är hård åtdragen. Den har inte start motstånd, alltså är len och bekväm i sin funktion. En sån broms är mer "förlåtande" då när fisken rusar i väg.

I bakbromsad variant, den långa axeln mellan bromsen och själva spolen gör att, om bromsen är hård åtdragen, spolen kan kännas svaig pga. axelen är flexibell och kan vrida sig lite när bromsen släpper. När bromsen släpper och axeln vrider sig bildas ganska mkt tröghetskraft som gör att spolen fortsätter rotera något även efter att axeln har stannat. Det kan göra att en bakbromsat rulle kan bli hackig när fisken drillas. I vissa fall det fenomenet kan leda till att linan brister. I frambromsad variant den mjuka bromsen gör att det fenomenet är minimal, om bromsskivornas material är av bra kvalitè.

Bromsen på en bakbromsad kan överhettas snabbare pga bromsskivorna är mindre [edit] och ytan som skall leda bort värmen är mkt mindre än i frambromsad variant.[slut edit]

Alla haspelrullar för tävlingar som jag har sett är frambromsade. Till exempel Daiwa har en model som heter SS Tournament som har tillverkats i mer en 12 år och finns bara i frambromsad variant.
    Senast ändrad av CDan; 2004-12-17, 14:55.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

super bra info! det där förstod ju även jag
      http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta
        super bra info! det där förstod ju även jag
        Egentligen är det bara info som jag skrev i en annan tråd. Jag tatt lite ifrån andra (tror att det var BeBest mest) och jag kopierade hit.
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Tack för svaret CDan! Lysande! Nu fattar jag och kan till och med förstå skillnaden på en lusing i priset! Tack för hjälpen!

Kommentera

OCH förutom den utmärkta beskrivningen ovan så är även den fram resp bakbromsade TP'n olika uppbyggda. Det är stor skillnad i material och även i antalet kullager. Jag kände på båda två efter varandra och det var ingen diskussion efteråt vilken jag skulle köpa :-)

Edit: Gick in på Kurres och tittade eftersom du skrivit XT (frambromsade heter FA). Tror att den som heter XT (bakbromsade) på Kurres har kommit i år, medan FA kom ett år tidigare. När jag jämförde dom så var det mot den gamla modellen av bokbromsad. Den nya har jag inte någon erfarenhet av, men den verkar helt klart uppgraderad.

/D
            Senast ändrad av Danne67; 2004-12-17, 17:05.

Kommentera

Tack för uppskattning! Jag kan nästan ingenting om just dem modellerna. Det som jag skrev är bara almänna grejor.

En sak som jag kan poängtera är att en frambromsad rulle är svårare att tillverka (på grund av den bakre infästningen av axeln tar emot större krafter än i en likadan modell, men frambromsad) men åt andra sidan dem kullagerna som byggs in kommer mer till vara än samma antal kullager i en bakbromsad rulle (en frambromsad rulle med tex. 6 kullager känns mkt bättre, lenare, än en bakbromsad rulle med 6 kullager).

Det sista är svårare att beskriva varför är det så, men om ni vill kolla det gå i en fiskeaffärr och testa 2 identiska modeller, en bakbromsad och en frambromsad, och ni skall förstå vad jag menar.
              Senast ändrad av CDan; 2004-12-17, 19:16.
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Om du vill ändra bromskraften under drillning av bråkig fisk så går det lite lättare om rullen är bakbromsad. ABU ansåg under många år att bakbromsade rullar var det enda praktiskt vettiga i kinkiga fiskesituationer och hade då knappt någon frambromsad modell i programmet.

Men med de moderna spolkonstruktionerna finns det mera plats i spolhuset för att bygga bra frambromsar, vars inställning vanligtvis sällan behöver ändras på under drillning och det har medfört att de bakbromsade rullarna minskat i populäritet. Bromskraften i en bakbroms är dock fullt tillräcklig för svenska gäddor och öringar även i starkt strömmande vatten. Men då förutsätter jag att det är en rulle av bättre klass och ingen billig instegsrulle. Av dem kan man fövänta sig allt och inget när det gäller problem och tillförlitlighet.

Ett trick när det gäller ryckiga bromsar är att lägga på ett tunnt lager grafitpulver på bromsskivorna. Pulveriserad ritkol t.ex.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  Om du vill ändra bromskraften under drillning av bråkig fisk så går det lite lättare om rullen är bakbromsad. ABU ansåg under många år att bakbromsade rullar var det enda praktiskt vettiga i kinkiga fiskesituationer och hade då knappt någon frambromsad modell i programmet.
                  Du kanske har rätt. Men, för mig detta spelar ingen roll: jag ställer in bromsen efter linan som jag har på då, på det visset att jag går med bromskraften till upp 80-90% av linans kapacitet. När jag fiskar, ändrar jag nästan alldrig bromsen. Jag vet att om jag pressar linan hårdare denna kan brista och då ser jag ingen anledning jag jag skulle göra det.
                  Men med de moderna spolkonstruktionerna finns det mera plats i spolhuset för att bygga bra frambromsar, vars inställning vanligtvis sällan behöver ändras på under drillning och det har medfört att de bakbromsade rullarna minskat i populäritet. Bromskraften i en bakbroms är dock fullt tillräcklig för svenska gäddor och öringar även i starkt strömmande vatten. Men då förutsätter jag att det är en rulle av bättre klass och ingen billig instegsrulle. Av dem kan man fövänta sig allt och inget när det gäller problem och tillförlitlighet.
                  Att en bakbromsad rulle kan vara stark är rätt. Jag har en sådan rulle och det mest imponerande med den är just bromsen, att den är stark.

I fallet med en frambromsad rulle du får nya bromsskivor så fort som du byter spolen. Och detta tycker jag att det är en stor fördel.
                  Ett trick när det gäller ryckiga bromsar är att lägga på ett tunnt lager grafitpulver på bromsskivorna. Pulveriserad ritkol t.ex.
                  Mkt bra tips. Jag brukar använda sådana tjocka kolstift (eller vad det heter) som används av konstnärer i grafiska ritningar, och av den kvalitè som är mkt mjuka. Efter att jag avfetar bromsskivorna jag gnider kolstiften jämnt över hela skivorna, och på bägge sidorna. Det funkar underbart. Nästa gång skall jag prova med grafitpulver.
                  Senast ändrad av CDan; 2004-12-18, 18:41.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Bromspaketet är för klent på bakbromsade rullar. Efter ett tag tröttnar det. Bakbromsat har för mig tröttats ut vilken dyr modell man än köper. När även Normark informerar mig om att dom lägger av. Och då på grund av flätlinan som påfrestar bromspaketet. Fast det viktigaste för att få vilken haspelrulle att hålla. Det är att alltid släppa på bromsen efter fiske. Fast i regel har rullen gett upp på andra ställen. Eller så har den börjat glappa överallt. Innan man köper en haspelrulle ska man bryta på alla möjliga ställen. Om det redan från början är glappt. Blir det ännu värre efter en kortare tid. Priset gör ju i regel att det är mindre glapp. För rullar under 500 kr är ju inte nämnbart att bruka. Kolla på dom riktigt dyra rullarna, över 2000 kr. Och se hur glappet är gemfört med rullar i priserna under. Kan säga att Daiwa lyckats bra med just den punkten. Shimano är lite sämre. Zebcos nya dyra haspelrulle med mangneter som håller tillbaks bygeln är grym. Den känns rejält gedigen. Men kostar kulor.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 776 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone