Rese utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rese utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rese utrustning

Jag har en dröm! Jag funderar på en riktigt lång resa i varma länder. Jag är glad för fiske och tänker ta chansen att fiska dels för att få uppleva lite exotiska fiskar och dels för att kunna dryga ut matkassan då och då. Ok, det är inte mer än en dröm än men jag har en fråga...

Eftersom jag kommer att resa långt och med lätt packning så undrar jag nu om det finns någon som kan rekommendera bra reseutrustning. Vill ha två spön ett spinn/haspel och ett metspö. Dom ska vara fler delade så att man lätt kan transportera dom långa sträckor. Hållbara då dom kommer att utsättas för mycket slit och jag behöver dom under en lång tid.

Rullarna behöver vara robusta och tåla både söt och saltvatten. Och behöva minimalt med underhåll.

Finns det något kraftigt spöfordral som absolut inte ser ut som en bazooka? Man vill ju inte riskera att bli skjuten för att man vill fiska på sitt livs äventyr...

Borde jag kanske satsa på helt annat fiske? Flugfiske? Jag kommer att ha minimalt med vikt och utrymme så att slippa stora lådor med drag och beten skulle vara en fröjd. Å andra sidan vet jag inte ett dyft om vara sig flugfiske eller flugbindning.

Är det någon som varit ute på en typ luffa runt resa med lätt packning och har några tips på vad man bör tänka på både vad gäller fiske och helt allmänt. Så är jag oerhört tacksam för tips. Jag kommer att luffa dit jag känner och jobba mig fram mellan ställena så resan kommer att bli lång. Det enda jag är säker på än så länge är att det kommer att vara varmt där jag är...

Ursprungligen postat av GardenGnome
    tips på vad man bör tänka på både vad gäller fiske
    Kolla vid varje enskilt ställe vilka fiskeregler som gäller. I Svedala är fisketillsyn och straff väldigt moderat i jämförelse med många andra länder.

/Martin

Kommentera

Lite tips...

Hej!

Var med flickvännen i Thailand under 1 månads tid. Efter som det inte var en fiskeresa fick jag packa lätt, dessutom räknade vi med att förflyttas oss en hel del. Vi hade bara med oss 16kg packning tillsammans, inkl min fiskeutrustning.

Jag hade med ett spö, Ron thompson Xtender 8ft 10-40g lätt och smidigt samt en vanlig haspelrulle som fick skötas exemplariskt pga den höga salthalten. Utöver det hade jag med en lite draglåda samt lite metprylar. Så här i efterhand skulle jag struntat helt i dragen och bara satsats på metet eftersom det står mig närmast om hjärtat och var effektivast.

Spöet och metgrejerna fick plats i mitt spöfodral(se bild), där höll jag grejerna på plats med lite papper i "rullen" sa att de inte hoppade omkring för mycket. Det ser kanske skumt ut men ingen frågade något om det eller ville se inuti. Dessutom passade röret i ryggsäckens spännen.

Ångrar att jag inte tog med mig en massa mer metgrejor då det inte tar mycket plats alls. Fler flöten och tyngder samt massa massa krokar i olika storlekar. Krokar är bra att byta bort hos "lokals" för tips om fiskeplatser. Linan jag hade var fireline och den höll bra samt räddade många bottenapp.

Fördelen med meta är förutom dess effektivitet att det är ett ganska slapp fiske, vilket kan vara skönt när temperaturen är över 30 grader, flugfiske är säkert skoj men bökigare.

Fisken kan du sen lätt tillaga på en strand(se bild), lokals hjälpte oss där men de rensade fisken efter tillagning, jag skulle föredragit innan. Dock kan det vara svårt att veta vilken fisk som är bra att äta och inte men det är väll bara att prova.

Hoppas det blir en resa för dig!

Tight lines!!
      Bifogade filer

Kommentera

Fina fiskar Micke!!
        Sånna som du grillade kostar runt 1000kr/st i sverige
        /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
          Fina fiskar Micke!!
          Sånna som du grillade kostar runt 1000kr/st i sverige
          Jasså...ingen aning men gott var det, saknade dock kryddor. Känslan av att grilla egenfångad fisk på en oexploaterad strand är najs!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael
            Hej!

Var med flickvännen i Thailand under 1 månads tid. Efter som det inte var en fiskeresa fick jag packa lätt, dessutom räknade vi med att förflyttas oss en hel del. Vi hade bara med oss 16kg packning tillsammans, inkl min fiskeutrustning.
            Det låter som ungefär den maximala mängden packning jag kan ta med mig. Vill kunna röra mig lätt och långt med små medel.

Jag hade med ett spö, Ron thompson Xtender 8ft 10-40g lätt och smidigt samt en vanlig haspelrulle som fick skötas exemplariskt pga den höga salthalten. Utöver det hade jag med en lite draglåda samt lite metprylar. Så här i efterhand skulle jag struntat helt i dragen och bara satsats på metet eftersom det står mig närmast om hjärtat och var effektivast.
            Ett Ron Thomson extender är det ett teleskop spö? Jag kommer att behöva en extremt robust rulle för jag kommer inte att kunna sköta den exemplariskt under långa perioder.

Spöet och metgrejerna fick plats i mitt spöfodral(se bild), där höll jag grejerna på plats med lite papper i "rullen" sa att de inte hoppade omkring för mycket. Det ser kanske skumt ut men ingen frågade något om det eller ville se inuti. Dessutom passade röret i ryggsäckens spännen.
            Den har lite bazooka varning rullen men man kan kanske måla den i någon glad färg så att den blir mindre "militär". Det är nog mest jag själv som kommer att tänka på det iaf...

Ångrar att jag inte tog med mig en massa mer metgrejor då det inte tar mycket plats alls. Fler flöten och tyngder samt massa massa krokar i olika storlekar. Krokar är bra att bytabort hos "lokals" för tips om fiskeplatser. Linan jag hade var fireline och den höll bra samt räddade många bottenapp.
            Tack för tipset om krokarna! Kommer att ta med mig så mycket jag kan. Mm tänkte att metgrejor kanske kan vara ett bra alternativ. Vad fiskade lokalbefolkningen i Thailand med för linor? Kommer antagligen få köpa in linor efter hand som dom slits. Hur var det med annan utrrustning?

Fördelen med meta är förutom dess effektivitet att det är ett ganska slapp fiske, vilket kan vara skönt när temperaturen är över 30 grader, flugfiske är säkert skoj men bökigare.
            Flugfiske kom jag och tänka på för att man kan ha mängder av flugor med sig som varken tar plats eller väger något.

Fisken kan du sen lätt tillaga på en strand(se bild), lokals hjälpte oss där men de rensade fisken efter tillagning, jag skulle föredragit innan. Dock kan det vara svårt att veta vilken fisk som är bra att äta och inte men det är väll bara att prova.
            Jo det kan ju vara svårt att prata med folk. Man får testa sig fram och hoppas att någon varnar en i fall man håller på att käka Fugu som man rensat själv...

Hoppas det blir en resa för dig!

Ja det hoppas jag med! Tack för tipsen och din resa lät som om den varit lyckad!

Kommentera

Lokalbefolkningen som fiskade från båt använde 0,50-0,70 mm nylonlina, från land var det snubbar som använde förvånansvärt fin utrustning. Jag var mest ute på småöar utan mycket turister och där kunde man inte köpa något. Dock har jag hört att bangkok skall ha stora fiskeaffärer samt att det finns på alla större turistorter.

Thailand är dessutom ett av de länder med mer sådana grejer än andra länder däromkring, antar att du skall till de krokarna om du har begränsad budget.

Ja spöet är ett teleskopspö, dock tycker jag att det är bra. Tog inga större fiskar där nere men här hemma har jag tagit torsk på 3kg och karp på 2,7kg utan några som helst problem.

Fan, jag vill dit ner igen...hade varit roligt att prova mer fiske än vad jag gjorde...

Tight lines!

Kommentera

Är det någon som kan rekommendera någon väldigt robust rulle? Helst en haspelmodell då jag vill kunna använda den till lättare spinnfiske och mete. Den måste tåla SALTvatten och inte börja kärva för att man inte kan rengöra den hela tiden. Det är kanske för mycket begärt att den ska tåla så mycket men tipsa gärna om robusta rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av GardenGnome
                  Är det någon som kan rekommendera någon väldigt robust rulle? Helst en haspelmodell då jag vill kunna använda den till lättare spinnfiske och mete. Den måste tåla SALTvatten och inte börja kärva för att man inte kan rengöra den hela tiden. Det är kanske för mycket begärt att den ska tåla så mycket men tipsa gärna om robusta rullar.
                  Några rullar med bra kvalitet och som är lätta att serva är Shimanos haspelrullar med en skruv där man lägger en droppe olja för smörjning av hela rullen (förutom lintrissan), sen ser du till att du köper en som har RB-lager (tror jag det heter). Dom tål saltvatten mycket bättre än vanliga, men även dom kommer att ta stryk om dom dränks med saltvatten och inte får torka ut efteråt. en liten tub olja medföljer, den är lätt att ta med sig om man vill...

Min favorit är TwinPower FA, men det är bara att pröva sig fram.

/D

Kommentera

Låter som en bra rulle har varit inne o kollat på den på Kurres webshop. Dyr (2995:-) men jag antar att kvaliten lever upp till priset.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 776 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone