Gamla hasplar?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla hasplar??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gamla hasplar??

Såg på Lundgrens fiske att dom hade gamla D.A.M. rullar från östtyskland, kvalitén skall tydligen vara av pansarvagnsklass. Hur är dessa rullar jämfört med dagens? Är det stor skillnad på kastlängder och hur är dom med flätlina. Är det någon här som fortfarande fiskar med dessa rullar (eller andra äldre rullar) och kanske kan berätta lite mera? Vore jävligt kul att komma till fiskeplatsen med en av dessa rullar, om dom är något att ha villsäga.

Ha det/ Danne

Pansarvagnar tål förvisso mycket stryk, men går tungt, kör sönder omgivningen och är dyra i drift. Reservdelar brukar dessutom vara dyra.

Jag tror inte ythärdningen de gamla rullarna har exvis i linföraren mår bra av flätlinor, heller inte spoltrummans framkant som kommer att nötas hårt.

Köp en och häng upp den på väggen och fiska med moderna grejor i stället.
    - Vad är det för fel på multi?
    www.utreel.com

Kommentera

Jag är ganska förtjust i äldre haspelrullar men akta dig för dessa som har dålig lintrissa eller bra lintrissa men utan kullager. Då får du problem med att ta hand om just den delen efter kanske bara någon fiskepass. Den brukar rosta ganska lätt. Annars kromet kan släppa med rost som följd, bara för att nämna de två största problem (ur min synvinkel).

Jag har två äldre ABU fiskerullar, som i för sig är inte så gamla som du nämner (kanske 12-14 år), men jag måste sköta lintrissan ganska ofta. Jag har inte fått ännu problem med rosten men om jag glömmer rensa och smörja trissan en längre period då börjar den kärva. Annars funkar den mkt bra. Och just linuppläggningen är mkt bra för att vara sådana gamla rullar (även med flätlina blir hyfsat bra). Men de största nackdelen är att dem kastar inte så lång. När jag kastar lång och med tunga bete, linan hasplas av så kraftig att den kan slå i spöet. Jag använder de till flötmete eller till fiske på korta avstånd bara.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ok, dessa rullar kanske inte är gjorda för dagens material, när det gäller fiskelinor. Får titta lite närmare på Shimano gt-ra 2500 som jag suktat efter en längre tid.

Kommentera

Tjena Gäddan, jo Lundgrens har gamla DAM-hasplar som är finfina att fiska med...men använd nylonlina. Kör själv med en Quick 2002 när nostalgin kommer krypandes. Rullen har otroligt fin gång för att vara en 80-talare. Helt i klass med dagens rullar!!! Att lyfta o kika under motorhuven är en fröjd, då den är mycket enkel i sin konstruktion...ngt som borde innebära lång livslängd. Men som sagt var, lite tung är den och man bör nog inte köra med flätis!!! Bromsen är fin o jämn förutom ett liiiiiitet startmotstånd precis i början. Sen är den inte gjord i Östtyskland utan av germanerna väster om muren. Du kanske tänkte på Trabanten? en gammal fin kvalitetsbil från forna öst...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 430 svar
          240 425 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01