Hur djupt går voblern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt går voblern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur djupt går voblern

Finns det någon lista eller liknande på vilka djup olika sorters voblers går?
    En del brukar ha det märkt på förpackningen men oftast så står det ju bara vad den väger och om det är flyt, svävande eller sjunk.

Så hur ska jag veta om den där läckra voblern på väggen är lämplig till det jag har tänkt att använda den.

Olika vobblers går oftast på ganska olika djup beroende på lina, tafs, inspinningshastighet m.m. Fråga handlaren och studera betets utformning så borde du få ett hum om det!

Kommentera

De handlare jag pratar med brukar inte ha så jättestor koll. Jag vet inte hur många drag jag har köpt som "ska" gå på 2.5m vid trolling/dragrodd men som går på 3-3.5 = i botten! Vet inte om dom räknar med att man bara ska ha 15-20m släppt bakom båten eller vad det är frågan om.. Fel brukar det bli i alla fall

Kommentera

Kolla tillverkarnas hemsidor. Rapala har iallafall ungefärliga djup för varje vobbler på sin sida, se http://www.rapala.com/toptobottom/
        1 feet är 29,7 cm om jag inte minns fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Manil
          Kolla tillverkarnas hemsidor. Rapala har iallafall ungefärliga djup för varje vobbler på sin sida, se http://www.rapala.com/toptobottom/
          1 feet är 29,7 cm om jag inte minns fel.
          1 foot = 0,304800 meter.
          ”Three feet make one yard.”

Det som påverkar ett betes djupgående är betets utformning och vikt, trollinghastigheten, linans grovlek och eventuella tunga tafsar.

Ju mer vågrät sked, ju djupare kan man förvänta sig att vobblern dyker. Samma sak med skedens storlek. En större sked gräver djupare.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden
            De handlare jag pratar med brukar inte ha så jättestor koll. Jag vet inte hur många drag jag har köpt som "ska" gå på 2.5m vid trolling/dragrodd men som går på 3-3.5 = i botten! Vet inte om dom räknar med att man bara ska ha 15-20m släppt bakom båten eller vad det är frågan om.. Fel brukar det bli i alla fall
            Kanske hjälper om du sänker trollingshastigheten! Skitfiske!
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Längre linutsläpp gör att wobblern går djupare, tunnare linor gör också att draget går djupare, hastighet på invevning/trolling avgör mm!
              Så ett drag kan ha flera olika djupgånde beroende på hur den fiskas!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
                Längre linutsläpp gör att wobblern går djupare, tunnare linor gör också att draget går djupare, hastighet på invevning/trolling avgör mm!
                Så ett drag kan ha flera olika djupgånde beroende på hur den fiskas!

Finns dock en gräns där linans längd gör att wobblern dras upp grundare igen, typ.

Kommentera

Regal ger ju annars bra fingervisning om djupgående på sin site: http://regalmarin.shopsystem.nu/group.asp?group=48

Kommentera

Ville bara påpeka att båda Manil och BeBest har rätt på sätt och vis. En engelsk fot är 0,3048 m men en svensk är 0,297. Fast numer är det väl bara gamla trävaruhandlare som mäter i svensk fot ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 776 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone