Att tillverka egna sänken. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att tillverka egna sänken.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att tillverka egna sänken.

Hej alla händiga.
    Efter senaste turen till Norge insåg jag att köpa 4-500 g- sänken som man sätter i botten då och då blir dyrt i längden. Är det någon som har bra tips om hur man tillverkar egna storsänken? Vet inte om denna fråga varit uppe förr, men jag är knäpp så jag frågar ändå.
    Man bockar...

Ursprungligen postat av Jag
    Hej alla händiga.
    Efter senaste turen till Norge insåg jag att köpa 4-500 g- sänken som man sätter i botten då och då blir dyrt i längden. Är det någon som har bra tips om hur man tillverkar egna storsänken? Vet inte om denna fråga varit uppe förr, men jag är knäpp så jag frågar ändå.
    Man bockar...
    Ta massiva järnrör och såga av, vattnet mår inget vidare av så mkt. bly!
    sigpic

Kommentera

Ja det är ju en bra idé. Finns det miljövänligare allternativ så ska man ju välja det, men jag har hört att det inte urlakas några farliga ämnen från sänken på de djupen man fiskar (80-200m). Det kan ju var skitsnack, men jag har läst om militärskrot som ligger nästan helt opåverkade efter tiotals år på havsbotten nånstans i skärgården. Tror det var syrebristen på det djupet som gjorde att det inte bröts ner.
      Då är det värre med gamla telefonledningar som ligger nedgrävda runtom i Sverige. De läcker tydligen tungmetaller som attan, nu snackar vi hundratals mil med sådana ledningar.

Kommentera

Jag brukar gjuta egna sänken med hjälp av en "brännare" och T-blå. Jag köper 22 eller 28 mm:s kopparrör, 3 mm:s koppartråd och bly på någon skrot, vilket är billigt. Såga till kopparrören i lämplig längd och ställ dom i en uppborrad träram, bocka till koppartråden i u-form och sätt den i kopparröret, häll på det smälta blyet. Skopa att hälla med finns i hobbyaffärer. Som kärl att smälta blyet i använder jag en gammal kastrull med lock på.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tänk på att vara försiktiga med att smälta bly, inte bara med hettan och stänkrisken, för bly är en av de giftigare tungmetallerna, och ska inte andas in i onödan.
          www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Massiva järnrör är suveränt. Ta en ihålig järnstång och fyll upp med hjärnsmälta!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

HAHAHA! got ya!

Kommentera

hehe förr gjorde jag sänken i 100tals.. slänger upp en bild på en form jag gjorde för några årsen med vikenslip en 15 * 2.2 cm järnbit och 12mm borr... Funkar skitbra.. men har man gjort några 100.. så tröttnar man snabbt... Öglorna gjorde jag till att börja med av piano / ståltråd men övergick sedan till lekanden ifrån darts...
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

smälta går att göra i en plåt burk som du ställer i en fet eldat grill eller i en gjutjärn's panna som du kör på spisen.. Tips är att inte setga kötbullar i den sen efter och du inte vill att köttbullarna ska väga 150g st...
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Massiva järnrör? Blir inte det en stång det?
                    Hur som helst, ta en stång, snedkapa ändarna och borra hål. Sedan har man ett färdigt sänke/pilk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57