Tips på bra fiskekläder ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra fiskekläder ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Geoff??

Hur är det egentligen med geoff andersen´s kläder, om man läser om dem så ser man att de bara tål en vattenpelare på 2000mm. Jag pratade med en handlare som sålde både geoff´s kläder och kläder med 3 lagers gore-tex xcr i och han sa att om man står på knä i en vattenpöl blir det ett tryck som motsvarar ca.5000mm vattentryck. Hans råd var att satsa på gore-tex, det är ju dyrare men är ju garanterat tätt. Så jag tänkte fråga ägare av geoff-kläder hur de funkar när man t ex sitter på en blöt toft en dag, håller de tätt?? Jag är lite inne på geoff ändå för de är ju väldigt sköna och känns som de passar mina behov bättre än "jakt" och "vandrings" kläder.

//Gore-tex??

Kommentera

Geoff är det bästa och mest prisvärda jag ägt någonsin.
      Men nu efter fjärde sässongen så kan jag faktiskt nöta in vatten om jag sitter på blött underlag för länge, men å andra sidan är det blött så länge så har jag ftast tröttnat på fisket innan dess. Sen så är geoff om jag inte minns fel, 3 lager på knän och rumpa (förstärkt). De säger att man ska extra inpregnera kläderna då och då, men dt har jag aldrig gjort då jag inte haft behovet fönnrs nu då efter snart 4 sässonger med Geoff!
      Jag är 100% nöjd med mina kläder!
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

hippo hävdar att tighta jeans, toffsloafers och svart skinnpaj är det enda som gäller!
        achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
        \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
          Väldigt många bra tips och synpunkter.

Jag tror det kommer bli en flytoverall, har inte bestämt mig för märke och modell än. Jag tror att flytoverallen kommer bli bäst för mig eftersom jag även kommer att åka med M/S Ekeskär och stå mitt i sundet och frysa är inte kul, har erfarenhet av det sen tidigare.

Kebnekläderna kommer jag nog införskaffa ändå, så att man kan ha några sjyssta kläder på sig om det bara är lite småruggigt.

Tackar för ALLA tips, hoppas att trådstartaren också haft nytta av dom.
          Olika tillfällen "kräver" olika kläder.
          Skall du fiska från stranden och röra dig över stora områden så kommer du att svettas ihjäl i en flytoverall. Jag vet, för jag har provat. Jag var precis genombölt av svett.
          Skall du däremot sitta i en båt, åka skoter eller ismeta så är en flytoverall perfekt.
          Sen finns det alltid andra lösningar. Har man ett bra set "andningskläder" och ett superunderställ och kanske ett fleeceställ emellan, så klarar man sig bra också.
          Jag har själv ett superunderställ när jag vet att jag skall röra mig mycket, men om jag skall sitta still i en båt och jag inte skall använda min flytoverall, en Fladen, så har jag ett ullfrotté-underställ som är kanon i kombination med mitt fjällrävenset...
          Huvudsaken är att man inte skall bli fuktig närmast huden eller att det "blåser" igenom kläderna.

Det var värst vad det blev mycket text...
          Nåväl, så ser jag på det med kläder...
          There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gore-tex???
            Hur är det egentligen med geoff andersen´s kläder, om man läser om dem så ser man att de bara tål en vattenpelare på 2000mm. Jag pratade med en handlare som sålde både geoff´s kläder och kläder med 3 lagers gore-tex xcr i och han sa att om man står på knä i en vattenpöl blir det ett tryck som motsvarar ca.5000mm vattentryck. Hans råd var att satsa på gore-tex, det är ju dyrare men är ju garanterat tätt. Så jag tänkte fråga ägare av geoff-kläder hur de funkar när man t ex sitter på en blöt toft en dag, håller de tätt?? Jag är lite inne på geoff ändå för de är ju väldigt sköna och känns som de passar mina behov bättre än "jakt" och "vandrings" kläder.

//Gore-tex??
            Ursäkta men hur långa ben hade den försäljaren? 5000mm vattentryck motsvarar trycket från en 5 meter hög vattenpelare! Membranet ska inte släppa igenom vatten på 5 meters djup med andra ord!
            G A kläderna står alltså pall för ett typiskt knäfall i normala pölar av normalbygda människor upp till världsrekordlängd!
            Jag hoppas han i oförstånd menade väl men det kan lika gärna vara så att han såg en fet chans att göra sig av med en svindyr bralla! Eller att vinsten på Gore-Tex byxorna var större.
            Jädrans giraff!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              Ursäkta men hur långa ben hade den försäljaren? 5000mm vattentryck motsvarar trycket från en 5 meter hög vattenpelare! Membranet ska inte släppa igenom vatten på 5 meters djup med andra ord!
              G A kläderna står alltså pall för ett typiskt knäfall i normala pölar av normalbygda människor upp till världsrekordlängd!
              Jag hoppas han i oförstånd menade väl men det kan lika gärna vara så att han såg en fet chans att göra sig av med en svindyr bralla! Eller att vinsten på Gore-Tex byxorna var större.
              Jädrans giraff!
              Han menade nog att om man står på knä i en vatten pöl, så bildas det ju ett tryck på knäna, och då tränger vattnet genom. Men jag tycker också att det låter otroligt efter som plaggen är oftast förstärka i knäna.

Kommentera

Jag bor ju cirka 45 minuter från Köpenhamn City. inte jobbigare att åka dit än att åka till city i sthlm om man bor i utkanten. Reklamation o sånt funkar nog lika bra i danmark, annars är det lätt o kolla

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Beror på vilken om det är med elle utan Flecce. Riktpriser i Sverige ligger ju på ca. 2500;- utan flecce och 3000;- med. I Svenska SEK kommer den kosta ca. 2760;-Så frågan är o det är väst och åka till danmark?

Om nått krånglar blir det jobbigt med reklamationer, eller lagningar m.m. MKT. bättre att köpa den i en fiskebutik i närheten eller iaf. inom Sverige. Dagen det händer ngt. kommer du ångra att du köpte den i Danmark.
                /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
                  Jag bor ju cirka 45 minuter från Köpenhamn City. inte jobbigare att åka dit än att åka till city i sthlm om man bor i utkanten. Reklamation o sånt funkar nog lika bra i danmark, annars är det lätt o kolla
                  Jo, okej, bor du i Danmark så...Du e ju allt lika:P
                  sigpic

Kommentera

fogelberg, jag väger ca 80kg och har stått på knä med mina geoff byxor i vatten många ggr, inga problem alls!
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Fiskar du från land så är ju flytoverallen otymplig, investera iställer i Geoff Anderson, scierra, ITAB eller liknande. Dessa kläder är utmärkta för landfiske, pimpel och båtfiske när luftemperaturen inte är för låg. Flytoverall behövs ju vid 0-gradigt båtfiske eller om det blåser kallt.
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston