Plasteka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plasteka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plasteka

Jag är på jakt efter en plasteka som ska användas till insjöfiske efter gädda. Vad ska jag tänka på? Ska köpa en Minn Kota 30 till våren ..

/Magnus

Kommer du oftare att ro än åka snurra? Snurrebåt har bärigare akter än roddbåtar brukar ha. Roddbåtar har ofta en längsgående köl som hjälper till att hålla kursen men som kan störa snurrepropellern och skapa kavitation.

Se till att du inte får djupa repor i bottenplasten när du går i land! De suger i värsta fall in vatten i armeringen. Sen riskerar du frostskador på vintern. Med tiden blir plasten där porös och förlorar styrka. Det syns inte alltid ovanifrån i båten att plasten har fått samma bärighet som uppblöttat hårdbröd!

Min båt är en 50 år gammal flatbottnad träeka. För mina behov fungerar den utmärkt men den är ingen bra isbrytare, är tung att dra upp på land för vintern och kräver en del underhållsarbete och tätning på våren.

Min drömroddbåt är en Linder. Plast är betydligt billigare men eftersom jag ofta drar båten över sten och berg så drömmer jag om att skaffa en aluminiumbåt när träbåten ruttnat.
    Senast ändrad av BeBest; 2004-10-05, 08:08.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har en Pioner 10 och en Minn Kota 30 .. det funkar kanon för mindre sjöar.
      Lätt båt att handskas med på land ca 75 kg. Och väldigt lättmanövrerad i vattnet med snurran . Nackdelen är att den är lika lätt för vinden att ta tag i när man står o kastar och att det är bökigt att få plats att kasta när man är tre . 2 pers är den kanon till.
      kan fixa bild om du undrar hur den ser ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 430 svar
      240 465 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01