Gäddverktyg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddverktyg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddverktyg

Tjena

Jag har ibland lite svårt att få ut krokarna ur gäddan, jag har nog inte rätt verktyg eller grepp, har ni något tips på nått specialverktyg eller hur man håller gäddan still.
    Har testat gapöppnare men tycker inte den är lysande då den svänger på sig och passar långt ifrån alla gäddor.

Det finns ju flera typer av käftöppnare. Jag har testat den med 2st stålkulor i änden och har samma problem som dig.

Men det finns andra som är "platta" i änden dessa funkar bättre.
    Sen för att lossa kroken tycker jag inte det finns nått bättre en lång peang eller platt-tång

Kommentera

jo käftöppnare tycker inte jag heller om för dom får typ nån kväljning som om den skulle spy vilket dom inte kan. antingen kan man ha en tång me räfflad yta så krokarna inte glider.eller en peang som vissa tycker bättre om. vissa håller sina gäddor på rygg för då håller dom sig tydligen lugna men de har jag inte testat. nackgreppet använder jag ibland då öppnar dom gapen frivilligt annars tar jag på mig handskar osätter några fingrar emellan så att de går o kroka loss sen vet jag inte hur andra gör men de tycker jag e enklaste sättet. gällgreppet har jag inte vågat ta än men de får jag nog träna nu på höstgäddorna. lycka till me avkrokningen
      //Me

Kommentera

Det finns specialgjorda och långa kroklossare att köpa. De kostar en slant men brukar fungera utmärkt.
        Om du greppar gäddan med gälgreppet brukar det gå riktigt bra att komma åt krokarna med de långa kroklossarna.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

den, enligt mig, bästa finns nu på lundgrens för 30 eller 40:-. fanns förut på attitude i bättre kvalitet och kostade 89:- det är en lång 90graders tång med ett bra handtag och platt räfflad nos.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Ett bra sätt om kroken sitter djupt är att: Tag ett stdigt gällocksgrepp,kapa linan,använd tång/peang och lirka ut den försiktigt mellan gälarna.
            Det kan vara lite vansklig(för gälarna) om man använder vobbler med en massa krokar men är väldgt lätt om gäddan huggit på skeddrag,spinnare eller jigg.
            Linan kan kapas som avslutning,det kvittar...

Kommentera

Även om man backar för att landa fisken via gällocksgreppet, kan man koppla det när man väl har fisken över relingen/i land, då det är det suveränt att lossa krokar när man väl kopplat det.

Själv använder jag den längsta tången Biltema kan uppbringa och har inte haft några som helst problem. Kostar väl 50-60 spänn, så man blir inte ruinerad om den rostar samman eller om man skulle sumpa den när man lossar krokar direkt i vattnet.

Kommentera

Rapalas tång med fjäderrings öppnare är jättebra till att få bra grepp om kroken med. Även till djupa krokningar.

Kommentera

Lättast är det att lossa gäddan är att man är två!! En håller fisken med ett gällocksgrepp den andra sköter peangen.
                  Använd händer istället för käftöppnare.

Kommentera

Köp bakers kroklossare från attitudebaits! har nyss köpt en sån, å den är grymt bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57