Minn Kota - Import? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota - Import?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn Kota - Import?

Nån som har koll på om det går att improtera?
    En Minn Kota 30 kostar ca 900:- i USA.

Jepp, går jättebra. Kolla vilka leveransvillkor du får först genom att skicka ett mail till företaget du handlar av. Räkna med att frakten ligger runt 40% (Cabelas, 40% påslag på allt i frakt) av varans värde samt att du får betala tull plus 25% i moms. Tullen ligger oftast på 3,7% men detta gäller endast rena fiskesaker! Tex vadarskor ligger på 17% i tull... Fråga efter tullkod av handlaren så kan du gå in i tullens taric-system själv och kolla tullen. Räknar man om detta till en enkel koefficient att ha i huvudet på 13,50 kr/$. Alltså skulle den motorn kosta ca 1350:- hemma vid din dörr. Jag har skickat efter en Minn Kota Maxxum 40 som kostade 259,99$, kostade 3600:- ca att få hem. Enduran kostar förresten 99,99 på cabelas också. Men glöm enduran och köp en riktig elmotor i stället Maxxumen går upp till 10 ggr längre på en laddning (på låg fart, på maxfart är dom lika) och har steglös hastighet. Jag kör rejäla pass på 12-13 timmars trolling utan att ladda ur mitt 75 ah fritidsbatteri, voltmätaren på motorn säger att det är halvladdat när man åker in! Sen är det ju lilla kruxet med att man måste ha ett kreditkort för att kunna handla... Men kolla lite om frakter och så, då är det inget konstigare än att beställa grejor i Sverige. Cabelas har varit suveräna att handla med, snabb leverans (12-13 dagar, största delen av denna tid är den som våra banker tjyvhåller pengarna efter transaktionen gjorts, fy på er banker!!! ) och när en planobox var transportskadad så räckte det att vi mailade ett par kort så skickade dom helt gratis en ny utan krav på att man skickade tillbaka den andra. Det är service det! OBS! Välj INTE att ta ordern via det billigare alternativet "Surface transport", alltså via lastbil och båt, på Cabelas då detta tar typ 2 till 4 månader -minst! Välj "International Air" som leveransmetod!

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
      OBS! Välj INTE att ta ordern via det billigare alternativet "Surface transport", alltså via lastbil och båt, på Cabelas då detta tar typ 2 till 4 månader -minst!
      Japp, det tar tid. Men som sagt bra mycket billigare. Så ska du inte ha motorn förrän nästa säsong så rekommenderar jag det sättet.

Brukar själv lägga in en ordentligt Cabelas-beställning varje höst och ta den billiga frakten, men med leveranstiden i åtanke.

/Martin

PS. det finns andra med snabbare och billigare frakt än cabelas

Kommentera

Bra med information i din text apersson69.

Fick dock ett litet frågetecken. Jag stannade upp och undrade över att frakten baseras på varans värde och inte dess faktiska fraktvikt?
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Hultan: kollade länken du angav. Det stod listprice 140 $. Ta det med en nypa salt. Dom angav specialpris: 100 $.
          På Basspro kostar en sådan elmotor 95 $ och Cabelas vill ha 110$.
          Så runt hundringen ligger den på. Motorn väger 6,8 kg utan kartong.
          Ett försök till räkneexempel:

Pris :100 $
          Frakt: 40 % flyg (5-7 dagar) eller 20 % ytfrakt (6-8 veckor) fråga innan via mejl som apersson69 beskrev. Fråga efter totalpris varan + frakt.

Tullavgift: vi provar med 3,7 %. Kolla med tullverket.
          Moms : 25 % Momsen lägs på dom 3 första avgifterna. Alltså måste du betala moms på frakten också.

Posten tar också en avgift på runt 60-70 kr. Minns ej. Den här avgiften tar dom för att göra en tulldeklarering. Pengarna tillfaller naturligtvis svenska staten som så mycket annat.

Formel: 100 x 1,4 (flyg) x 1.037 x 1,25 = 181 $

Om vi tar en dollarkurs på 7,50 så blir det 181 x 7,5 = 1375 kronor.
          Vi plussar på postens avgift c:a 70 kr. Vi landar på 1427 kronor.
          Motorn kostar i sverige c:a 2300 kr.

Fraktkostnaden är ganska avgörande . Höga fraktkostnader betyder att priset skenar iväg p.g.a. momsen.
          750 kronor i USA blev 1427 kronor i svedala. Ta inte dessa uppgifter slaviskt. Du måste kolla fraktkostnad med företaget/butiken.

Håller med apersson69 att det är bättre att köpa en dyrare modell som är starkare och hushåller mer med strömmen.
          Endura är snikmodellen av minnkotas modeller. Finns 5-6 olika styrkor där 30:an är den svagaste. En 36:a kostar 140-150 $.
          Maxxum 40 kostar idag 260 resp. 265 $ hos basspro/cabelas.

En nackdel med USA import av elmotorer, ekolod osv. är när grejorna pajar.
          Garantiåtgärd. Skicka till USA , krångel osv. Men va fan -det var ju billigt.

Kommentera

Måste vara fel på miniräknaren. 1375+70 blir ju 1445 och inte 1427. Hmm...

Kommentera

...

Tack för svaren, ska kolla upp lite själv innan jag bestämmer mig. Man sparar ju en slant, frågar är bara om det är värt allt krångel ..

Kommentera

Ursprungligen postat av Storfiskaren
                Bra med information i din text apersson69.

Fick dock ett litet frågetecken. Jag stannade upp och undrade över att frakten baseras på varans värde och inte dess faktiska fraktvikt?
                Jo, så är det men jag vet heller inte varför... Men köper man skrymmande saker som tex. en elmotor, betesboxar osv. tror jag att man får vara beredd på att det kostar en rejäl slant i frakt vart man än beställer ifrån. Tex så var Bass Pro shop dyrare inkl. frakt på en Maxxum 40. Men skall man köpa wobbler och annat småplock känns det dyrt med 40%. Om man har tid att vänta skall man självklart ta det billigaste "surface" alternativet på Cabelas. Man får tänka på att det blir tull och moms på alla kostnader man har fram till gränsen, alltså även på frakten. Jag vet att det finns billigare och snabbare alternativ än Cabelas, men dom vet jag är juste att handla med och man ser direkt vad det kommer att kosta totalt utan att man behöver maila och krångla. Helt klart att rekommendera om man vill testa privatimport för första gången.

Vore ju kul att se lite om andras erfarenheter från olika butiker i USA, Martin_G kanske vill dela med sig av sina billiga och snabba ställen

Kommentera

Ett jäkligt bra sätt att slippa skatter och tull är dom man har någon i USA som man känner. Beställ bara hem sakerna till dom och be dom skicka det vidare till dig. Du får betala den exakta fraktkostnaden och slipper alla andra jobbiga avgifter.

Kommentera

Ursprungligen postat av mbr01001
                    Ett jäkligt bra sätt att slippa skatter och tull är dom man har någon i USA som man känner. Beställ bara hem sakerna till dom och be dom skicka det vidare till dig. Du får betala den exakta fraktkostnaden och slipper alla andra jobbiga avgifter.
                    Risken är dock att du får betala två frakter och dessutom tull och moms. Bara för att det kommer från en privatperson slipper man inte tullen. Men för småsaker är det nog lugnt.

apersson69: Mer eller mindre alla ställen har snabbare och billigare frakt än Cabelas tycker jag. Men jag handlar ändå där eftersom de har mer eller mindre allt till bra priser.

/Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston