Hjälp av val till fiskeutrustning norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp av val till fiskeutrustning norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp av val till fiskeutrustning norge

Hej!

Har ni möjlighet att hjälpa mig med val av fiskeutrustning?
    Ska upp i norge ( Kirkenes, ryska gränsen) i 2 månader juli,augusti.
    Spöna måste vara 3 eller 4 delade då jag ska ha med dem på flyget, al.t 2 delade 6-7 fots men ej över 80 cm transportlängd.
    Det jag behöver utrustning för både kust och hav.

Kust- långkastande spö och rulle för havsöring, sej, torsk, makrill. Har sett på fenwick quadrant 4 delat 10- 11 fots. Rulle storlek 3-4000. Förslag på spö o rulle? Har en haspelrulle shimano stradic 2500 men tror den kan bli lite klen.

Fiske från klippor/båt nära land för jigging/bottenmete förslagsvis (torsk, helleflundra, kattfisk), 3 delat 7 fots (medelaktion) 10 - 20 ib 40- 120 grams kastvikt? Har sett på många spö men blir förvirrad av allt som finns på nätet. Vad tror ni om en haspelrulle storlek 4000 - har sett på Penn Battle 4000 som är intressant.

Till båtfiske ( helleflundra, torsk) jigg/pilk: 6 - 8 fot flerdelat travelspö 20- 30 ib? Rulle som jag sett på okuma andros 5 ll speed multirulle. Âr i valet o kvalet om multirulle eller haspel till havsfiske.

Tänkte lägga en del pengar på fiskeutrustning så det håller i många år, men behöver inte ha det allra dyraste heller

Många frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh Mikael

Halloj ! Tips om spö för båtfiske. Inte så lätt när längden begränsar.....
    Kinetics spö har jag själv fiskat med. Köpte en 20/30lb som jag trivs bra med. Dock så är en 30/50lb att rekommendera för tyngre torsk & flundra fiske. Har inte fiskat med Penn spöet, men var riktigt nära att köpa det. Känns skönt och verkar vara av bra kvalitet. Enda anledningen till att det inte blev köp är att jag tycker framhandtaget är för smalt för min smak. Hade inte längden begränsat så hade jag rekommenderat Okumas Cortez spö. Hade inte så höga förhoppningar, men efter att ha fightat några stora torskar så ändrade jag uppfattning. Trevligt och prisvärt spö, fin 2/3 aktion, lätt att fiska en hel dag med och verkar stå pall för en hel del. Något tips att gå på iaf. Lycka till med din resa !

Förbise länkval och priser. Endast för bildvisning.

Penn: http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=3211
    Kinetic: http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=3492
    Okuma: http://www.beten.nu/se/articleimage....0&fullheight=1

Kommentera

Hej!

Tack för svar! Det uppskattas
      Det blir nog ett kinetic 20/30lb då jag ska fiska en hel del i öresund också. Får hellre köpa ett kragtigare spö i norge om det inte skulle hålla.
      blir nog ett Okuma Cortez också så småningom. det såg fint ut!

Tack igen.

Mvh Mikael

Kommentera

Hej igen !

Kinetics 20/30lb är helt perfekt till fiske i Öresund. Jag har som sagt provat det till torskfiske på Söröya. Inga problem att fiska jiggar runt 300g och drilla torskar på 10kg+. Men det blir ganska fort jobbigt. Jag tyckte klingan var lite för mjuk för det. I övrigt så är det fint byggt med bra ringar, handtag och rullfäste. Hittade det till bra pris på Piscari i Helsingborg. Till Norgefiske och framförallt torskfiske så är ett kortare spö med bra aktion att föredra. Jag tycker personligen att 7 fot är max till torskfisket där.

Kommentera

Tack igen Drisse!

Som du säger så skaffar jag nog 2 spö till havsfiske.
          Det kryper i fingrarna, ska bli kul att prova på havsfiske i norge. Får man en torsk på 7 kilo i öresund så är man överlycklig Blir nog andra bullar i norge!

// Mikael

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 427 svar
          239 776 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg emilone